اخبار گردشگری

علی اکبر تجویدی استادنگارگر و باستان شناس درخانه ابدی آرامید

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا در این مراسم که مجید رجبی‌معمار رئیس خانه هنرمندان و حجت‌الاسلام محمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات حضور داشتند محمدعلی رجبی (نگارگر) به عنوان سخنران گفت: کسانی مثل تجویدی چنان در مسیر راه حق گام برمی‌داشتند که در تمامی اشعار و آثارش این مسئله مشهود بود.
وی افزود: در جلسات استاد تجویدی همه فرصت اظهارنظر داشتیم و همین امر به رشد خیلی از هنرمندان کمک کرد.
رجبی افزود: مرحوم تجویدی پدر یک شهید بود گستره دانش و کرامات اخلاقی و عرفانی او بسیار پررنگ بود.
وی ضمن انتقاد از معرفی و گرامی داشت بزرگان جامعه گفت: جای تاسف دارد که از کسی همچون تجویدی معرفی درستی به جامعه ارائه نمی شود تا در روز خداحافظی او شاهد این تعداد اندک تشییع کننده نباشیم. به نظرم باید این موضوع را آسیب‌شناسی کنیم.
رجبی اضافه کرد: بعدها قدر این افراد به واسطه پژوهش‌ها و هنرشان بیشتر دانسته می شود اما اینکه یک هنرمند در جامعه خود مهجور باشد غم‌انگیز است.
مهدی حسینی (پژوهشگر، نویسنده و هنرمند) دیگر سخنران مراسم گفت: من از نوجوانی در کنار استاد تجویدی در هنرستان بودم او از بنیانگذاران دانشکده هنرهای تزئینی و سیاستگذاری آموزشی فرهنگی را نیز به انجام رساند.
حسینی افزود: مرحوم تجویدی به انتقال اطلاعات بسنده نمی‌کرد بلکه رفتار، منش و مرام را هم به ما می آموخت پدر شهید بود اما هیچ وقت به این موضوع اشاره نمی کرد.
حسینی در حاشیه مراسم نیز به خبرنگار ایرنا گفت : مرحوم اکبرمختار تجویدی یکی از پایه گذاران دانشگاه هنر است و همین یک اقدام نشانگر تلاش او برای اعتلای هنر ایران است.
وی با اشاره به اینکه از شاگردان مرحوم تجویدی بوده است افزود: این هنرمندهمواره در کلاس درس ، رفتار درست را به ما منتقل می کرد و منش و فروتنی وی زبانزد بود.
حسینی تصریح کرد:کلاس ها و مقالات آن مرحوم همیشه همراه با تجزیه و تحلیل آثار هنری ایران و جهان بر اساس نظریات حکما و فلاسفه اسلامی و غربی بود. این مسئله سبب شناخت عمیق دانشجویان نسبت به چگونگی تحولات فرهنگی و هنری می شد و با اشتیاق کلاس های او را پیگیری می کردند.
حجت ااسلام و المسلمین دعایی نیز نماز میت را بر پیکر مرحوم اکبر مختار تجویدی قرائت کرد.
اکبر تجویدی محقق هنر آشنای معاصر ایرانی با تسلط کامل به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه، مطالعات گسترده ای در زمینه حکمت و فلسفه هنر داشتند.
یکی از کتابهای این مرحوم ‘نقاشی ایرانی از کهنترین روزگار تا دوران صفوی’ است که گرچه ۴۴ سال از تألیف آن می گذرد اما تاکنون کتابی با چنین دقت علمی و شناخت نظری در این حوزه تألیف نشده است.
این کتاب در سال ۱۳۸۶ با عنوان ‘ نگاهی به هنر نقاشی ایران از آغاز تا سده دهم هجری ‘ توسط انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجدید چاپ و توزیع شد.
تجویدی گرچه در رشته باستان شناسی تحصیلات دانشگاهی خود را طی کرد اما همواره علاقه داشت تا در جایگاه هنرمند نقاش و نگارگر و محقق در زمینه هنر شناخته شوند. کتاب ‘دانستنی های نوین درباره هنر و باستان شناسی عصر هخامنشی’ نمونه ای دیگر از تحقیقات او و همکاری با گریشمن، باستان شناس مشهور فرانسوی است.
مرحوم اکبر تجویدی اولین شخصیت محقق ایرانی بود که به دریافت نشان عالی پژوهش که بالاترین نشان کشوری در زمینه تحقیقات است نائل شود.
علی‌اکبر تجویدی در سال ۱۳۰۵ متولد شد. وی فرزند هادی خان تجویدی است که در نقاشی از شاگردان طراز اول کمال‌الملک بود.
برادران وی محمد و علی از نقاشان و نوازندگان فقید ایران بودند. علی‌اکبر خود نیز از شاگردان کمال‌الملک بود.
علی‌اکبر تجویدی روز شنبه ۲۰ خرداد ماه در ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت و بنا به وصیت خود به برای خاک سپاری در ایران به بهشت زهرا منتقل شد.
مراسم ختم این هنرمند فرهیخه ۲۷ خرداد از ساعت ۱۶الی ۱۷:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.
فراهنگ **۹۰۲۲** ۱۸۲۳ خبرنگار:رقیه نوری *انتشاردهنده : طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین