اخبار گردشگری

معرفی صنایع دستی در قالب برپایی نمایشگاه ها و فروشگاه های عرضه و فروش

پروانه حیدری روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، به برنامه های هفته صنایع دستی (۱۸ تا ۲۵ خرداد) در استان اشاره کرد و گفت: در این هفته چند نمایشگاه و فروشگاه عرضه و فروش صنایع دستی در شهر کرمانشاه دایر شد است.
او به برپایی بازارچه موقت صنایع دستی در محل ساختمان قدیم اداره صنایع دستی در خیابان دبیراعظم کرمانشاه، اشاره کرد و با بیان اینکه این بازارچه تا پایان خرداد دایر است، افزود: در این نمایشگاه در قالب ۲۰ غرفه آثار معرق کاری، تراش و سنگ های قیمتی، زیورآلات، گلیم بافی، گیوه بافی و سایر تولیدات دستی در معرض دید عموم به نمایش گذاشته شده است.
به گفته او، علاقه مندان می توانند تا پایان خرداد هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲٫۵ و عصرها نیز از ۱۴/۵ تا ۲۱ از آثار موجود در این بازارچه موقت دیدن کنند.
وی همچنین درادامه به افتتاح سومین شعبه فروشگاه دائمی صنایع دستی کرمانشاه در شهرک الهیه اشاره کرد و افزود: این فروشگاه تخصصی صنایع دستی و متعلق به بخش خصوصی است و در آن محصولات صنایع دستی کل کشور به فروش می رسد.
حیدری برپایی نمایشگاه ترویجی آثار قرآنی در تکیه معاون الملک کرمانشاه را از دیگر برنامه های هفته صنایع دستی ذکر کرد و گفت: در این نمایشگاه که تا ۲۵ خرداد دایر است، ۲۰ اثر در رشته های تهذیب، معرق و مشبک آیات قرانی به نمایش گذاشته شده است.
وی اظهار کرد: روی آوری مردم استان به سمت استفاده از صنایع دستی در سال های اخیر در نتیجه برپایی مستمر نمایشگاه ها و فروشگاه های عرضه و فروش صنایع دستی بهتر شده است.
او دیدار با ۲ نفر از پیشکسوتان صنایع دستی استان در حوزه های موج بافی و سجاده بافی به عنوان رشته های در حال فراموشی را از جمله دیگر برنامه های این هفته ذکر کرد و افزود: احیای رشته های منسوخ و فراموش شده صنایع دستی در استان از طریق آموزش و حمایت های مادی و معنوی از جمله اهداف ما در این حوزه است.
اگرچه آمار دقیقی از تعداد هنرمندان صنایع دستی در استان کرمانشاه وجود ندارد اما معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می گوید: براساس جوازهای تاسیس و پروانه های بهره برداری که صادر شده اسامی ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از هنرمندان این حوزه در سامانه این اداره کل ثبت شده است.
آمارهای غیررسمی نیز حکایت از فعالیت حدود ۷۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی در استان کرمانشاه دارد که در ۲۵۰ رشته از جمله گلیم، گیوه، معرق، منبت، لباس های محلی و سراجی سنتی بیشترین فعالیت را دارند.
جاجیم بافی، چاقوسازی و ابزارآلات فلزی قلمزنی منبت، معرق، پارچه دستباف، نازک کاری چوب و ریزه کاری چوب، نمد مالی، مصنوعات چرمی و ساخت زیور آلات محلی، چیخ بافی، فلزکاری، دوخت های سنتی (رودوزی)، گلیم گل بر جسته، سفالگری، طراحی سنتی، سبد بافی، نساجی (موج بافی و اهرامی بافی ) تراش شیشه، رنگرزی سنتی، طراحی فرش، تذهیب، نگار گری، خراطی و مجسمه سازی از جمله تولیدات کنونی استان کرمانشاه است.
۳۰۳۳/۸۰۶۶ خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین