اخبار گردشگری

همه استانها به کیوسک های صنایع دستی مجهز می شوند

«پویا محمودیان» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره چرایی راه اندازی کیوسک های صنایع دستی اظهار کرد: با اعتماد به این تئوری که صنایع دستی به عنوان سوغات و هدیه باید در دسترس هموطنان و گردشگران خارجی باشد، این تصمیم گرفته شده است.
وی افزود: در شرایطی که در شهرهای کشور از نظر راه اندازی بازارچه و محل عرضه و فروش مستقیم صنایع دستی در محدودیت هستیم، ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به شخصه توجه و پیگیری ویژه ای روی کیوسک ها دارند.
وی درباره شمار این کیوسک ها نیز گفت: در بیستم اردیبهشت ماه امسال ۱۶ کیوسک را در سفرهای رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون صنایع دستی به زنجان، در پارک بانوان این شهر افتتاح کردیم و سه کیوسک دیگر در کرمانشاه آماده افتتاح است.

** فاز اول راه اندازی کیوسک های صنایع دستی در سایت های گردشگری
محمودیان ادامه داد: هدفگذاری ما در فاز اول راه اندازی این کیوسکها، مناطق گردشگری و سایت های میراث فرهنگی است و فازهای بعدی هم در دیگر شهرستان هایی که قابلیت دارند اجرا خواهد شد.
مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی افزود: زهرا احمدی پور (رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) با ابلاغ نامه ای به استانداران از همه شهرداری ها و نهادهای مسئول، درخواست کرده تا جهت تسریع در احداث، انشعابهای برق و گاز را برای کیوسک ها مهیا کنند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر ظاهر متحدالشکل و شرایط واگذاری نیز عنوان کرد: ما تاکید داریم که ظاهر کیوسک ها شکیل و پرجاذبه باشد طوری که شان صنایع دستی ایرانی در محل فروش حفظ شود.
محمودیان ادامه داد: ابتدا به طراحی متحدالشکل فکر کردیم ولی در نهایت با توجه به تفاوت شاخص های جغرافیایی و فرهنگی، طراحی را به شکل بومی برعهده استان ها گذاشتیم.
وی افزود: کیوسک ها باید از نظر زیرساخت، کیفیت، امنیت و زیبایی شناسی، خوب باشند و نماد مشترک آنها یعنی آرم سازمان میراث فرهنگی روی آنها، شاخصه ای باشد تا کسانی که در هر جای کشور خرید می کنند با دیدن آن آرم بفهمند که این کیوسک ها مورد تایید است.

** واگذاری امتیاز به صنعتگران و بخش خصوصی
مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی کشور تاکید کرد: قرار است در مرحله اول، کیوسک ها در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار بگیرد؛ در زنجان شهرداری تامین مکان را تقبل کرد و بقیه هزینه احداث و تجهیز با میراث فرهنگی بود و در کرمانشاه چون مکان ها در سایت تاریخی پیش بینی شده، تامین همه هزینه ها با میراث فرهنگی است.
محمودیان افزود: می خواهیم از فاز بعد، زمینه حضور بخش خصوصی را در سرمایه گذاری و اجرا فراهم کنیم و خود، ناظر باشیم تا چیدمان، کیفیت، ایرانی بودن و قیمت ها درست باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح در دیگر کشورها نیز سابقه داشته یا خیر، گفت: فعالیت کیوسکهای عرضه صنایع دستی در برخی کشورها سابقه دارد اما به این شکل در قابل یک طرح گسترده بی سابقه است.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
خبرنگار: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر
برای اطلاع از اخبار متنوع فرهنگی و هنری، با کانال فرهنگی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
https://t.me/irnaf

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین