اخبار گردشگری

۱۲ میراث معنوی قشم، هنگام و هرمز ثبت ملی می شوند

به گزارش ایرنا از روابط عمومی منطقه آزاد قشم، سید محمدامین جعفری حسینی روز سه شنبه گفت: آیین های دریایی ساحلی، آوازها، نغمه ها، موسیقی ها، بازی های بومی، غذاهای محلی، قایق های بومی، فنون، هنرها و دانش های فراموش شده بومی به عنوان میراث معنوی مردمان جزیره های قشم، هنگام و هرمز باید ثبت ملی شوند.
وی افزود: گام های نخستین ثبت این میراث معنوی با همراهی دانشگاهیان، پژوهشگران، فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای شهرستان قشم آغاز شده، روند علمی، پژوهشی و اجرایی ثبت این اثرهای معنوی به پایان رسیده و شناسنامه هر یک از آنها بر اساس ضوابط و دستورالعمل های ویژه تهیه و تدوین شده که امید می رود تا پایان سال جاری به سرانجام برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: شناسنامه هر یک از این اثرها به منظور طی مرحله های علمی و تشریفات قانونی با هدف ثبت ملی به دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال خواهد شد.
او اضافه کرد: هر یک از این میراث معنوی به مستند‌نگاری، انجام پژوهش های گسترده و عمیق میدانی نیاز دارد که پس از انجام آنها به همراه عکس و فیلم جهت بررسی های نهایی و انطباق آن با مولفه ها و استانداردها جهت ثبت ملی در اختیار شورای ثبت میراث فرهنگی کشور قرار می گیرد.
جعفری حسینی عنوان کرد: میراث ناملموس رویه‌ها، آیین ها، نمادها، فنون، دانش‌ها، ابزارها، آثار هنری و مکان‌های مرتبط با آنهاست که همواره از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‌شود و پیوسته به وسیله انسان‌ها، جوامع و گروه‌ها در واکنش به محیط پیرامونی و در تقابل با طبیعت و تاریخشان آفریده می‌شوند و تاریخ قشم، هرمز و هنگام سرشار از این مولفه های ارزشمند و شایسته انسانی است.
انتشاردهنده: محمد ملاحمزه زاده
۸۱۲۳

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین