رپرتاژ خبری

نحوه دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا

 

با توجه به افزایش تقاضای دانشجویان برای پذیرش در دانشگاههای ایتالیا، در این مقاله به نحوه دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا میپردازیم. برای شروع، لازم به ذکر است که برای وارد شدن به ایتالیا برای تحصیل، دانشجویان باید ابتدا ویزای تحصیلی ایتالیا را دریافت کنند. در ادامه، ما روشهای دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا و وقت سفارت دانشجویی ایتالیا را شرح خواهیم داد.

 

برای درخواست و اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا، باید مراحل زیر را طی کنید:

 

1. درخواست پذیرش دانشگاه مورد نظر: اولین قدم برای درخواست و اخذ ویزای تحصیلی این است که به سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و با شرایط پذیرش آن آشنا شوید. بعضی از دانشگاه‌ها نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی گزینش دارند که باید به موقع ثبت نام کنید. همچنین بعضی دانشگاه‌ها نسبت به رشته، مقطع و سطح زبان شما شرایط خاص دارند که باید رعایت کنید.

2.  ثبت نام در سامانه Universitaly: پس از درخواست پذیرش دانشگاه، باید در سامانه Universitaly ثبت نام کنید. این سامانه گواهینامه پذیرش شما را تأييد مي‌كند و به شماره پرونده (Application ID) منحصر به فرد شمار رسیدگي خواهد كرد. توجه داشته باشید که بعضي دوره‌ های آموزشي مثل روان‌درماني، فني فوق ديپلم يا هنري، نياز به ثبت نام در Universitaly ندارند.

3. رعایت شرایط و مدارک لازم: پس از ثبت نام در Universitaly، باید شروع به جمع‌آوري مدارك لازم جهت صدور رواديد كنيد. مدارک لازم عبارتند از:

 

 

چک لیست مدارک ویزای ایتالیا

 

چک لیست مدارک ویزای تحصیلی ایتالیا به شرح زیر است.

• سه (3) عکسی تازگی گرفته شده است در سایر 35×40 میلی‌متر با پشتی سفید (نه فتوشاپ) نام و تاریخ تولد متقاضی باید پشت‌نویسی‌شده باشد.

• صورت‌حساب بانکی و منابع مالی 3 ماه گذشته به زبان انگلیسی (باید به همین حساب) به نام دانش‌آموز و / یا هر دو والدین (یا شوهر / همسر در صورت متقاضیان متأهل). صورت‌حساب بانکی از تاریخ ارسال درخواست ویزا نباید بیشتر از یک هفته باشد.

• شناسنامه، قرارداد کار، بیمه اجتماعی، اظهارنامه مالیاتی (نسخه اصلی و ترجمه به زبان ایتالیایی یا انگلیسی) برای هر دو والدین. (این اسناد اضافی اختیاری است و برای تکمیل و روشن شدن وضعیت مالی متقاضی لازم است).

• کپی از پوشش بیمه مناسب برای هزینه‌های پزشکی و بستری در بیمارستان برای ماه اول.

• کپی بلیت پرواز یا رزرو با نام متقاضی؛ برای ترم اول، رزرو پرواز (one way – یک‌طرفه) 

• رزرو هتل در شهر دانشگاه، با نام متقاضی (حداقل 10 روز اول اقامت)

• نامه دعوت‌نامه از ایتالیا به همراه کپی سند دعوت‌نامه برای کسانی که می‌خواهند در خانه اقوام بمانند.

• برای دوره‌های انگلیسی، اصلی و 2 فتوکپی گواهی زبان:

o برای دوره‌های انگلیسی در حداقل سطح B2 با حداقل نمرات ذکر شده: آیلتس – 6 ، TOEFLE – 78 ، TOLIMO – 600 ، FCE – 169 ، DUOLINGO – 90.

o برای دوره‌های ایتالیایی، حداقل سطح B2 گواهینامه‌های شناخته شده توسط MIUR به منظور اخذ “گواهینامه کیفیت ایتالیایی – CLIQ” (CELI ، CILS ، Roma Tre و Dante Alighieri).

o برای هرکسی که دارای مدرک دیپلم متوسطه در هر موضوعی به زبان ایتالیایی یا انگلیسی باشد، گواهی زبان لازم نیست.

• اصل و کپی‌های و 2 صفحه اول گذرنامه (حداقل اعتبار گذرنامه باید در مه 2021 برای دانشجویان IMAT (امتحان در ایتالیا) و دسامبر برای سایر دانشجویان، با حداقل دو صفحه ویزا استفاده نشده) باشد. کپی از ویزاهای قبلی شینگن با مهرهای ورودی و خروجی.

•   تأیید تحصیلی که به دارالترجمه از طرفه آموزش پرورش داده می‌شود. (به زبان پارسی) (تابیده تحصیلی (دیپلم و پسش دانشگاهی) که از طرف پست‌بانک درخواست استعلام می دین. بعد ارسال می شه برای خود مترجم که مهرش می کنه و تحویلش می ده)

• اصل مدرک و ترجمه بهہ ایتالیایی دیپلم نهایی 12 ساله و گزارش چهارساله با قانونی شدن وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری.

• اصل و ترجمه اصل به ایتالیایی مدرک دوره کارشناسی گزارش چهارساله (ریز نمرات) با تأییدیه وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری (فقط برای متقاضیان دوره‌های کارشـناسی ارشـد).

• اصل و ترجمه اصلی به ایتالیایی شناسنامه با تأییدیه وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری.

• فرم درخواست ویزا (D) کاملاً پر و امضا شده.

• تایید مدارکی که باید توسط سفارت ایتالیا انجام شود نیاز به تعیین وقت سفارت تایید مدارک ایتالیا از پارت ویزا هست.

 

 

شرایط سنی ویزای تحصیلی ایتالیا:

در عموم، برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا محدودیت سنی خاصی وجود ندارد. با این حال، برخی دانشگاه‌ها ممکن است محدودیت سنی خاصی برای قبولی در دوره‌های تحصیلی خود تعیین کنند. بهتر است با دانشگاهی که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، تماس بگیرید و شرایط سنی خاص را بررسی کنید.

والدین دانشجویان در صورتی که میخواهند از دانشجوی خود در ایتالیا دیدن کنند نیاز به وقت توریستی سفارت ایتالیا دارند.

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی ایتالیا:

شما باید توانایی مالی لازم برای تحصیل در ایتالیا را اثبات کنید. میزان دقیقی از پول مورد نیاز توسط سفارت یا کنسولگری تعیین می‌شود و ممکن است بر اساس هزینه‌های زندگی در ایتالیا و مدت زمان تحصیل متفاوت باشد. باید اطلاعات کافی از حساب بانکی، برگه حساب و مدارک مالی دیگری که نشان دهنده توانایی شما در تأمین هزینه‌های مالی باشند، ارائه کنید.

لازم به ذکر است که این اطلاعات ممکن است بر اساس قوانین و مقررات جدید تغییر کنند. بهتر است برای دریافت اطلاعات دقیق و به‌روز، با سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خودتان تماس بگیرید یا به سایت رسمی سفارت یا کنسولگری مراجعه کنید.