گردشگری و توریسم

آزمایشگاه تخصصی تشخیص کرونا در میاندوآب راه‌اندازی می‌شود

حسام شیرازه‌محبت روز پنج‌شنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونای این شهرستان اظهار داشت: در این راستا ۲ دستگاه سی‌تی‌اسکن مورد نیاز برای این مرکز نیز تامین شده که در روزهای آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی این آزمایشگاه از این پس نتیجه تست‌های تشخیص کرونا در میاندوآب و همچنین شهرهای جنوبی استان در این آزمایشگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشخص خواهد شد.

فرماندار میاندوآب‌ با بیان اینکه این شهرستان بعد از ارومیه اولین شهر در استان است که تست‌های مربوط به کرونا را تشخیص خواهد داد گفت: این بدان معنا نیست که بیماران از شهرهای دیگر برای تست کرونا به میاندوآب‌ مراجعه خواهند کرد بلکه فقط تست‌هایی که از  بیماران در شهر محل اقامتشان گرفته می‌شود برای مشخص شدن نتیجه آنها به میاندوآب‌ ارسال خواهد شد.

شیرازه محبت در ادامه با اشاره به اینکه میاندوآب‌ هم‌اکنون در وضعیت قرمز و بحرانی شیوع کرونا قرار دارد، اظهار داشت: برای پیشگیری از شیوع این بیماری باید همگان احساس مسوولیت کرده و به توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی عمل کنند تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود.

وی افزود: هم‌اکنون میزان استفاده از ماسک به طور متوسط در این شهرستان با ۲۰ درصد افزایش به ۶۰ درصد رسیده است هرچند که این میزان نیز رقم قابل قبولی نبوده و باید برای کنترل و قطع زنجیره بیماری میزان استفاده از ماسک به ۹۰ درصد برسد.

شیرازه محبت با انتقاد از بی‌تفاوتی برخی افراد نسبت به این بیماری بیان کرد: برخی از افراد با سهل‌انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، سبب شیوع ویروس در سطح جامعه می‌شوند که با اینگونه افراد باید برخورد کرد.

فرماندار میاندوآب با تاکید بر خودمراقبتی در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹، اظهار داشت: باید دورهمی‌های خانوادگی جمع شده و در شرایط بحرانی این موضوع در بین مردم شهر و روستاها فرهنگ‌سازی شود.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی برای گروه‌های شغلی ۲، سه و چهار نیز گفت: باید در کنار این محدودیت‌های یک ماهه، سایر صنوف مانند تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی در راستای مقابله با کرونا باید امر ضدعفونی وسایل نقلیه را جدی گرفته و رانندگان هم نسبت به کاهش تعداد مسافران اقدام کنند. 

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب نیز در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در شهرستان میاندوآب، گفت: حدود ۸۰ درصد مبتلایان به بیماری کرونا در شهرستان میاندوآب ساکن مناطق شهری و ۲۰ درصد روستایی هستند.

سهراب حیدری افزود: از نظر جنسیتی تعداد مبتلایان تقریبا برابر بوده و میانگین سنی ۱۵ تا ۵۰ سال با ۷۵ درصد ابتلا، بیشترین موارد مبتلایان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه برخی از شهروندان با احساس مسوولیت خود پروتکل‌های بهداشتی را بخوبی رعایت می‌کنند ولی برخی با سهل‌انگاری خود این بیماری را جدی نمی‌گیرند، اضافه کرد: تبعات بی‌توجهی این گروه با افزایش آمار مبتلایان و ‌فوتی‌ها دیده می‌شود.

مدیرشبکه بهداشت و درمان میاندوآب به اشاره به انجام بازرسی‌ها از صنوف مختلف در این شهرستان، گفت: بازرسان بهداشت محیط و حرفه‌ای، روزانه به بازرسی از اصناف مختلف فعال پرداخته و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌طور مستمر و شبانه‌روزی بررسی می‌کنند.

میاندوآب‌ با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده و به عنوان سومین شهرستان پرجمعیت استان به شمار می‌رود.