گردشگری و توریسم

نوسانات نرخ ارز مهمترین چالش در تجارت خارجی است

علی‌اکبر کریمی روز پنجشنبه در کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی اراک، افرود: ایجاد تعهدات سختگیرانه در مسیر فعالیت فعالان اقتصادی به خصوص صادرکنندگان معضل بزرگی محسوب می‌شود که این مهم‌ نیازمند اصلاح و بازنگری است.

وی ادامه داد: کمیته جهش تولید و بهبود فضای کسب و کار در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی شکل گرفته که در آن مشکلات فعالان اقتصادی  با مدیران مرتبط مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در گذشته کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف و اجاره‌ای بدون اعمال نظارتوجود داشت که این مهم باعث سلب اعتماد از مجموعه فعالان اقتصادی شد و صادرکنندگانی که سال‌ها به‌صورت تخصصی نسبت به رونق اقتصادی فعالیت می‌کردند از شرایط نابسامان گذشته متاثر شدند.

کریمی بیان کرد: امکان تهاتر ارز مورد نیاز در واردات با ارز صادراتی به بانک مرکزی پیشنهاد شده اما تاکنون موافقت آن اعلام نشده است و از نظر بانک مرکزی، هر واحد صادرکننده باید برای واردات کالای مورد نیاز خود ثبت سفارش کند که این مهم عامل مشکلات جدی است.

وی تاکید کرد: در قوانین و مقررات هیچ مشکلی برای صادرکنندگان وجود ندارد و آنچه که باعث بروز چالش‌هایی در مسیر فعالیت این قشر می‌شود صدور بخشنامه‌های متعدد است و تا این رویه اصلاح نشود مشکلات این حوزه همچنان ادامه دارد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز گفت: ساز و کار و زیرساخت لازم برای این مهم در کشور وجود ندارد و تا زمانی که این زیرساخت فراهم نشود، نمی‌توان چنین انتظاری از صادرکنندگان داشت.

بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند.