گردشگری و توریسم

۶ میلیارد دلار کالا در هفت سال گذشته از استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد

سید «علی آقازاده» روز پنجشنبه در جشنواره تجلیل از تعاونی‌های و کارآفرینان برتر استان مرکزی در اراک افزود: استان فقط در یک ماه گذشته ۱۲۰ میلیون دلار صادرات داشته که در نوع خود کم نظیر است.
وی بیان کرد: بخشی از صادرات استان مرکزی از سوی بخش تعاون انجام شده و این بخش پارسال حدود ۱۸ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته است.
استاندار مرکزی ادامه داد: تعاون یکی از بخش‌های مهم در راستای توسعه اقتصادی و تحقق جهش تولید است و همه مکلف به حمایت از این بخش هستند.
آقازاده تصریح کرد: شرکت‌های تعاونی استان مرکزی تاکنون گام‌های بلندی در راستای اشتغال و توسعه مسیرهای اقتصادی داشته‌اند و ۱۰ درصد از بیمه شدگان این استان در بخش تعاون است.
وی اظهار داشت: تاکنون ۲۱ هزار و ۵۰۰ شغل از سوی ۲ هزار و ۲۷۸ شرکت تعاونی فعال در استان مرکزی ایجاد شده که این تعداد قابل توجه و قابل تقدیر است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه تعاونی‌ها می‌توانند با حمایت جدی مسئولان تحریم‌ها را دور بزنند، گفت: هدف دشمنان از تحریم‌ها فشار مضاعف بر مردم و دلسرد کردن آنان است اما همه باید با تلاش و همت مضاعف پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی و دشمنان را مایوس کرد.
وی تصریح کرد: بانک توسعه تعاون استان مرکزی پارسال در پرداخت تسهیلات مشاغل روستایی بیش از تعهدات خود پرداختی داشته و این بخش با افزایش ۱۰۳ درصدی همراه بوده است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: ۷۸ درصد از تسهیلات این بانک در استان مرکزی به بخش تعاون تعلق گرفته است و پرداخت تسهیلات بانک توسعه تعاون این استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل بیش از ۲ برابر افزایش داشته است.

قدمت هزار ساله تعاونی در ایران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: قدمت تعاون در ایران بیش از یک هزار سال است و تعاون با سنت‌های غنی مردمان این سرزمین آمیخته شده است و بمنظور آسان کردن  معضلات زندگی همواره رایج بوده است.
«محمدتقی آبایی‌هزاه» افزود: آغاز  تعاون رسمی  در ایران را می‌توان به تصویب قانون تجارت در سال ۱۳۰۳ شمسی دانست که موادی از این قانون به بحث در مورد تعاونی‌های تولید و مصرف پرداخته است.
وی بیان کرد: به لحاظ تشکیل و ثبت فعالیت تعاونی‌های رسمی می‌توان سال ۱۳۱۴ را آغاز فعالیت تعاونی‌های در ایران دانست و در این سال نخستین شرکت تعاونی روستایی در منطقه داورآباد گرمسار تشکیل شد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: در سال ۱۳۳۲ نخستین قانون تعاونی ایران که با الهام گرفتن از قوانین خاص دیگر کشورها تهیه شده بود، به صورت لایحه قانونی به تصویب رسید و در سال ۱۳۳۴ لایحه مزبور با اصلاحاتی از تصویب مجلس وقت گذشت و نخستین قانون تعاون ایران تصویب شد.
آبایی هزاوه اظهار داشت: در سال ۱۳۴۲ برای حمایت از تعاونی‌ها سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به تصویب رسید.
وی عنوان کرد: مجموع شرکت‌های تعاونی کشور تا پایان بهمن ۱۳۵۷ پنج هزار و ۹۷۵ شرکت در بخش‌های مختلف شهر و روستا با عضویت سه‌ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود اما در حال حاضر ۹۴ هزار شرکت تعاونی در کشور وجود دارد که ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت آن در استان مرکزی است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هر ساله ۵۰ درصد از کل تعاونی‌های تشکیل شده در قبل از انقلاب در کشور ایجاد شده است.
آبایی هزاوه تصریح کرد: جشنواره تعاونی‌های برتر استان مرکزی امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل است و با ایجاد سامانه جامع روابط کار، تمام شرکت‌های تعاونی در این سامانه ثبت‌نام کردند که ۵۷ شرکت تعاونی حداقل امتیاز را کسب کردند و از بین  آنها ۱۵ شرکت تعاونی برتر انتخاب شده است.
وی گفت: انتخاب شرکت‌های برتر تعاونی با ایجاد این سامانه از سال آینده به صورت سیستمی کامل است و این مهم نقش موثری در افزایش رضایتمندی شرکت‌های تعاونی دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: سامانه شفافیت هم در یک ماه گذشته در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استان مرکزی فعال شده که در این سامانه تمام اطلاعات مورد نیاز برای آگاهی مردم از جمله تسهیلات مختلف، صدور مجوزها و اعضای هیأت مدیره بارگزاری شده است.
آبایی هزاوه بیان کرد: ۵۷ شرکت حقیقی و حقوقی در سامانه کارآفرینان برتر ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۶ کارآفرین برتر در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات انتخاب شدند.

در پایان این نشست از تعاونگران و کارآفرینان برتر استان مرکزی با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جایزه تقدیر به عمل آمد.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت تعاونی ثبت شده  است که از این تعداد ۲ هزار و ۷۸۷ شرکت تعاونی فعال است.