گردشگری و توریسم

پایگاه انتقال خون نیشابور نیازمند دستگاه سانتریفیوژ است

علیرضا قامتی روز پنجشنبه با حضور در پایگاه انتقال خون نیشابور در جمع خبرنگاران افزود: به کمک این دستگاه چهار فرآورده خونی که بسیار حیاتی است تهیه می‌شود و در این حوزه نیازمند حمایت و توجه خیران حوزه سلامت هستیم.
وی ادامه داد: تهیه فراورده‌های خونی مقدمه نجات جان بیماران است و در شرایط فعلی با توجه به افزایش بیماران ناشی از سوانح نیاز در این بخش افزایش یافته است.
فرماندار نیشابور گفت: به علت محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا طی این مدت میزان اهدای خون در نیشابور ۱۷ درصد کاهش یافته و با توجه به اینکه حدود ۲۰ درصد از مراجعه‌کنندگان به دلایل مختلف موفق به اهدای خون نمی‌شوند باید تلاش کنیم با اطلاع‌رسانی و اگاه‌سازی حضور شهروندان در این حوزه افزایش یابد.
سرپرست پایگاه انتقال خون نیشابور نیز گفت: از ابتدای امسال پنج هزار و ۴۶۱ نفر برای اهدای خون به این پایگاه مراجعه کرده‌اند که از این تعدادسه هزار و ۹۹۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.
زهرا راه‌چمندی با بیان اینکه هفت درصد اهدا کنندگان خون در نیشابور را زنان تشکیل می‌دهند افزود: طی یک سال گذشته ۲۶ هزار و ۶۰۰ کیسه فراورده‌ خونی تهیه شده که از این تعداد ۱۸ هزار و ۸۰۰ کیسه به مرکز استان ارسال و مابقی در بیمارستان‌های نیشابور توزیع شده که از این تعداد یک هزار و ۴۰۰ واحد پلاکت بوده است.
وی ادامه داد: از حدود یک ماه گذشته ۲۴ واحد پلاسمای کووید ۱۹ برای بیماران کرونایی در نیشابور مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر چهار نوع فراورده خونی در نیشابور تولید می‌شود ولی امکان تهیه پلاسمای کووید ۱۹ نداریم.

سرپرست پایگاه انتقال خون نیشابور نیز گفت: از عمر ۲ سانتریفیوژ موجود در پایگاه انتقال خون این شهرستان بیش از ۲۰ سال می‌گذرد و میزان کیفیت فرآورده‌های ‌خونی به شدت در حال کاهش است و علاوه بر آن خطرات جانبی نیز دارد.
وی افزود: مشکل عمده پایگاه اهدای خون در نیشابور کمبود پزشک مقیم است که پاسخگوی تعداد مراجعان و نیاز مردم نیست. تنها پایگاه انتقال خون این شهرستان با حدود ۵۰۰ مترمربع زیربنا ۱۵ کارمند دارد و برای تامین فرآورده های خونی و تکمیل ‌زنجیره سلامت شهروندان نیازمند توجه ویژه جهت نوسازی و توسعه فضا و تهیه تجهیزات است.
مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.