گردشگری و توریسم

تفاهم‌نامه ستاد اجرایی فرمان امام در نهبندان پیشرفت محسوس دارد

معاون فرماندار نهبندان گفت: ایستگاه نگهداری و پایش دام در روستای حیدرآباد شهرستان نهبندان اکنون از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

علیرضا صادقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با اعتبار یک میلیارد تومان در دست اجرا است.

وی عنوان کرد: ایستگاه نگهداری و پایش دام حیدرآباد به عنوان بزرگترین مرکز پایش و نگهداری تخصصی شتر در کشور با وسعت هفت هکتار سازه دامداری و ۴۰۰ هکتار مرتع دست کاشت خارشتر در روستای حیدرآباد از محل تفاهم‌نامه‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری خراسان جنوبی اجرایی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار نهبندان گفت: تاکنون در ۴۰۰ هکتار از این ایستگاه کاشت خارشتر انجام و در این ایستگاه احداث ساختمان اداری و کشتارگاه دام هم پیش‌بینی شده است.

وی همچنین از پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی میدان عرضه دام زنده روستای حیدرآباد خبر داد و گفت: این طرح با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان از محل تفاهم‌نامه‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری خراسان جنوبی در دست اجرا است.

تفاهم‌نامه‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و استانداری خراسان جنوبی با محوریت اشتغالزایی و توسعه اقتصادی در مردادماه سال گذشته امضا شد.

این تفاهم‌نامه در زمینه ایجاد، ساماندهی و تکمیل زنجیره ارزش پرورش شتر و دام سبک و تبدیل استان خراسان جنوبی به قطب تامین و ترانزیت شتر و محصولات آن در کشور (هاب منطقه‌ای) تا سال ۱۴۰۰ به مبلغ سه هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال منعقد شد.

بر این اساس بیش از ۱۲ هزار شغل در استان خراسان جنوبی ایجاد و باعث تحول در حوزه‌های اقتصادی و توسعه مناطق روستایی می‌شود.

استان مرزی و کویری خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند است.

براساس آخرین آمار رسمی در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار نفر شتر در خراسان جنوبی وجود دارد و این استان ۲۰ درصد جمعیت شتر کشور را به خود اختصاص داده است.

اقلیم خراسان جنوبی برای پرورش شتر مناسب است و استانداری با مشارکت نهادهای دیگر درصدد تامین شرایط مدنظر سرمایه‌گذاران در استان است.