گردشگری و توریسم

هواشناسی کردستان در ۲ سطح هشداریه صادر کرد

پیش بین مسوول هواشناسی کردستان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بررسی و تحلیل آخرین نقشه ها و مدل های پیش یابی هواشناسی از امروز جمعه تا ظهر فردا شنبه از میزان ناپایداری های جوی سطح استان کاسته شده ولی همچنان شاهد وزش باد گاها شدید و به شکل نقطه‌ای رگبار باران، رعدوبرق، در نواحی مستعد بارش تگرگ بخصوص برای مناطق غربی استان خواهیم بود.

نشمیل احمدیانی افزود: به دنبال آن از بعدازظهر فردا شنبه تا اواخر وقت یکشنبه با تقویت موج تراز میانی جو در سطح استان به تناوب موجب ابری شدن آسمان، مه، وزش باد شدید، در بعضی ساعات رگبار باران، رعدوبرق و در برخی نواحی مستعد بارش تگرگ خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به ماهیت رگباری بارش های بهاری، آبگرفتگی موقت معابر شهری و روستایی در برخی از مناطق وجود دارد و انتظار می‌رود مقدار بارش ها در نیمه غربی استان قابل توجه تر باشد.

پیش بین مسوول هواشناسی کردستان با بیان اینکه از روز دوشنبه تا ظهر سه شنبه جو منطقه نسبتا پایدار بوده و بجز افزایش ابر و گاهی وزش باد پدیده قابل توجه دیگری وجود ندارد یادآور شد: از روز یکشنبه تا صبح چهارشنبه دما بطور میانگین در طول شبانه روز ۴ تا ۶ درجه سلسیوس کاهش داشته و در مناطق سردسیر استان دمای شبانه و اول صبح به محدوده صفر درجه سلسیوس نزدیک خواهد شد.

وی افزود: ا توجه به شرایط تشکیل گردوخاک بر روی عراق و سوریه و وزش باد شدید در این مناطق و انتقال بخشی از آن به نیمه غربی کشور، در بعضی از ساعات امروز تا یکشنبه هفته آینده شاهد کاهش کیفیت هوا و دید افقی بخصوص برای فردا شنبه در سطح استان خواهیم بود.

احمدیانی گفت: هواشناسی کردستان با توجه به این پیش‌بینی‌ها به منظور  وزش باد شدید و تندباد لحظه‌ای، شکل گیری گرد و خاک،  کاهش دما در طول شبانه روز و بارش های رگباری و بهاره هشدار کشاورزی در سطح قرمز و نارنجی اعلام می‌کند.

وی یادآور شد: این پدیده‌ها تا روز دوشنبه در غالب نواحی استان و بصورت گسترده وجود دارد و با توجه به وزش باد شدید و تندباد لحظه‌ای توصیه می‌شود از استحکام سازه‌ها خصوصا سازه‌های کشاورزی مثل استحکام پوشش پلاستیکی، و درب و پنجره گلخانه‌ها اطمینان حاصل کرده و بهره برداران از از قیم برای نهال‌های جوان در باغات استفاده کنند.

پیش‌بین مسوول هواشناسی کردستان افزود: با توجه به وجود گرد و خاک در آسمان کردستان بهره‎برداران باید تمهیدات لازم برای محافظت از کلنی های زنبورداری را اتخاذ کنند.

احمدیانی در خصوص  کاهش دما نیز گفت: کشاورزان در این ارتباط نیز باید تمهیدات مقابله با سرمازدگی درختان ومیوه‌ها را با راهنمایی کارشناسان کشاورزی به ویژه در نواحی سردسیر و شمالی استان انجام دهند.

از عصر چهارشنبه تا صبح امروز نیز یک سامانه بارشی وارد آسمان کردستان شده بوده که در نهایت به علت شدت بارش‎ها در برخی شهرستان‌ها آب ناشی از سیلاب وارد واحدهای تجاری و مسکونی شده است.