گردشگری و توریسم

سنگ نگاره های باستانی مشهد در فهرست آثار ملی ثبت شد

ابوالفضل مکرمی فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سنگ نگاره های باستانی در دره داغستان بخش طرقبه شهرستان بینالود به شماره 32012 ثبت ملی شد و رئیس سازمان میراث فرهنگی آن را به استاندار خراسان رضوی ابلاغ کرد.
وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه معاون رئیس جمهوری، این اثر باستانی تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 تا 569 ‘قانون مجازات اسلامی’ جرم محسوب می شود.
تاکنون هزار و 512 اثر و بنای تاریخی، فرهنگی و هنری خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ثبت شده اند.
منطقه تاریخی کمرمقبولا یا ‘شتر سنگ’ در سه کیلومتری شمال شهر طرقبه و یک ‌کیلومتری دره داغستان واقع در شمال غرب مشهد با قدمتی بیش از سه هزار سال در دل خود سنگ نگاره هایی باستانی دارد که از منظر باستانشناسی بسیار ارزشمند هستند.
کمرمقبولا منطقه ای طبیعی و تاریخی است که بنا بر برخی گزارشها حدود 15 هزار سنگ نگاره باستانی را در خود جای داده است. قدمت سه هزار و 500 ساله برخی سنگ نگاره ها که در پی بررسی های اولیه کارشناسان اعلام شده نکته ظریفی است که اولویت حفاظت هر چه بیشتر این منطقه را افزایش می دهد.
تخته‌ سنگ های آتش‌ فشانی بکر، آثار سنگی، سنگ‌ نوشته ‌ها و نگاره ‌های باستانی در کمرمقبولا در وسعت حدود پنج کیلومترمربع مضامین و نقشهای متنوعی از اشکال انسان و حیوانات دوران پیش از تاریخ را در طرحها و اندازه‌ های مختلف به نمایش گذاشته‌ که در کمتر منطقه ای از ایران چنین نقاشیها و طرحهایی قابل مشاهده است.
بیشترین نقوش این سنگ نگاره ها مربوط به طرحهای حیوانی از جمله بز کوهی، شتر دوکوهانه، گاو کوهاندار و احتمالا یوزپلنگ است که در میان آنها نقش درخت یا گیاه نیز به صورتهای خاص مشاهده می شود.
1922/7496

انتهای پیام /*


فرهنگی


باستانشناسی


سنگ نگاره


مشهد