گردشگری و توریسم

لاهیجان شهر تاریخ و طبیعت گیلان؛ میزبان گردشگران

شهر باستانی لاهیجان که قدمت آن به دوران ساسانیان می رسد از گذشته به عنوان شهر چای و ابریشم معروف بوده، امروزه در همسایگی شهرستان های آستانه اشرفیه ، سیاهکل و لنگرود قرار گرفته و زیبایی طبیعت ، تاریخ و بهار را به هم گره زده است.
آمیختگی فرهنگ و جغرافیا در لاهیجان زیبایی هایی را پدید آورده تا در زمره زیباترین شهرهای گیلان قرار گیرد که این شهر به واسطه این زیبایی ها به عروس شهرهای گیلان معروف شده به همین دلیل گذشته لاهیجان نمایشی از قدرت و حاکمیت از دیلمیان تا علویان را به نمایش می گذارد و امروز لاهیجان هم جلوه هایی از طبیعت و آثار انسانی را تقدیم می کند .
به گواهی تاریخ لاهیجان در شرق گیلان همواره مرکز حاکمان دیلم و بومی گیلان و بخشی از مازندران امروزی بوده است ،حاکمانی که بر شرق رودخانه سفیدرود (بیه پیش ) فرمانروایی داشته و پس از دوره اسلامی به مرکز حاکمیت سادات و علویان تبدیل شده است .

** جاذبه های تاریخی؛
آرامگاه کاشف السلطنه ، بقعه شیخ زاهد گیلانی ، قلعه دیزبن ، پل خشتی ، مسجد اکبریه ، مسجد جامع و آرامگاه چهارپادشاهان هویت تاریخی این شهرستان را تشکیل می دهند و یادگارهایی از قدرت و اقتدار سیاسی و حاکمیتی گیلان به شمار می روند.
حمام گلشن در میدان شهر در مقابل مسجد جامع و آرامگاه چهارپادشاهان در سال 1239هجری قمری در زمان فتحعلی شاه قاجار توسط حاکم وقت لاهیجان ساخته شده است؛ آرامگاه چهارپادشاهان مجموعه ای از قبر چند حاکم و یک مسجد قدیمی است که در هر اتاق آن یک تن از حاکمان سادات کیایی در صندوق های چوبی دفن شده اند و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
بقعه شیخ زاهد گیلانی که مدفن یکی از عرفای قرن هفتم هجری قمری و استاد و مراد شیخ صفی الدین اردبیلی است و از بهترین نمونه های هنر معماری گیلان به شمار می رود، در شیب تند جنگلی و چشم انداز زیبایی از طبیعت و هنر انسانی را به رخ هر بیننده ای می کشد.

**جاذبه های طبیعی؛
باغ های همیشه سبز چای لاهیجان را می توان مهمترین جاذبه طبیعی این شهرستان دانست که در همه فصول محیطی سبز و زیبا را به نمایش می گذارد و هر بیننده ای را خیره خود می سازد.
جاذبه های طبیعی نظیر مجموعه گردشگری تله کابین ، آبشار ، بام سبز لاهیجان و استخر معروف این شهر جاذبه های بی بدیلی برای گردشگران به شمار می روند و این مجموعه علاوه بر دسترسی راحت و سریع برای مسافران، شرایطی فراهم می کند که گردشگران بتوانند با سوار شدن بر تله کابین از باغ های همیشه سبز لاهیجان لذت ببرند و با طی کردن 700 پله از آبشار تا بام سبز نظاره گر زیبایی های شهری خفته در دامان کوه و جلگه باشند.
استخر لاهیجان به وسعت 17هکتار که گفته می شود در زمان شاه عباس احداث شده، یکی از مقاصد گردشگری گیلان است و دارای جزیره ای زیباست که یک پل ساحل را به داخل این جزیره وصل می کند.
تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان و تالاب سوستان از دیگر جلوه های زیبای این شهرستان هستند که طبیعت در این خطه از میهن اسلامی به ودیعه گذاشته شده؛ همچنین باغ ملی یا پارک بعثت با وسعت 10هزار متر مربع در مرکز شهر و آبنماها و المان هایی از قوری و فنجان هر گردشگری را به فضای عطرآگین و بوی خوش چای دعوت می کند.

**موزه چای؛
در دوران معاصر مهمترین اتفاق در لاهیجان کشت بوته های چای توسط کاشف السلطنه ( محمد میرزاچایکار) حدود 115سال قبل بود که تحولی در اقتصاد کشاورزی این شهرستان و گیلان را در پی داشت.
آرامگاه کاشف السلطنه و موزه و گنجینه های تاریخ چای ایران از یادمان های جالب این شهر است که این بنای دیدنی در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده و هر بیننده ای را با چای و تاریخ و تحول آن آشنا می کند.

**پیشینه فرهنگی و تاریخی؛
لاهیجان از نظر پرورش بزرگان ادبی و فرهنگی به دلیل سابقه تاریخی و فرهنگی بین شهرهای گیلان جایگاهی ممتاز دارد به گونه ای که در فضای فرهنگی لاهیجان، دانشمندان و هنرمندان زیادی پرورش یافته و آثاری از شعر و هنر بزرگان این خطه امروزه زینت بخش کتابخانه های مهم دنیا بوده و از گنجینه های نفیس ایران به شمار می روند.
عبدالرزاق لاهیجی از شعرا و علمای بزرگ دوره صفویه که در علم و منطق از سرآمدان روزگار خود به شمار می رفت و از شاگردان ممتاز ملاصدرای شیرازی بود که دیوان او 12 هزار بیت شعر دارد از جمله این رجال است که چندین کتاب گران سنگ از او بر جای مانده است.
یکی دیگر از بزرگان لاهیجان حزین لاهیجی است که از شاعران درجه اول سبک هندی محسوب می شود و علاوه بر دیوان ، رسالاتی در فلسفه و علم کلام و احوال رجال و سفرنامه از او به یادگار مانده است .
ده ها شخصیت فرهیخته دیگر در لاهیجان رشد کرده و در زمینه های علمی ، اجتماعی و فرهنگی ، خدمات ارزنده ای به کشور ارائه داده اند که از جمله می توان به محمدعلی مجتهدی بانی کهریزک تهران و از بنیانگذاران کارهای خیر در ایران نام برد که جایگاه خاصی در امور خیریه کشور داشته است.
لاهیجان با پیشینه تاریخی و فرهنگی و طبیعی امروز نیز از شهرهای مهم گردشگری گیلان و در ردیف 14 شهر نمونه گردشگری کشور محسوب و به عنوان شهر گردشگری جهان اسلام نیز شناخته می شود و همه ساله در ایام نوروز بویژه در نیمه دوم تعطیلات ، پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است .
6029/2007

انتهای پیام /*


اجتماعي


لاهيجان


گردشگري


گيلان