گردشگری و توریسم

پارسیان شهرستان چشمه ها پذیرای مهمانان نوروزی

به گزارش ایرنا، نام ‘گاوبندی’ که در سال 86 به پارسیان تغییر یافت، نشان از سابقه تاریخی واصالت فرهنگی و هویت منطقه دارد و از گذشته های دور گاوبندی از منطقه های کشاورزی بوده و برخی در مورد وجه تسمیه آن می گویند که به دلیل وجود گاوچاه های متعدد در منطقه به این نام معروف شده است.
شهرستان پارسیان به عنوان دروازه ورودی و خروجی غرب هرمزگان محسوب می‌شود که در جنوب ایران قرار دارد که از سمت شمال به شهرستان های مُهر و لامرد (استان فارس)، از سمت جنوب به خلیج فارس، از مغرب به شهرستان عسلویه (استان بوشهر) و از سمت مشرق به بخش شیبکوه از توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان محدود می ‌شود.
شهرستان پارسیان دارای 2 بخش (بخش مرکزی و بخش کوشکنار) ، 3 شهر (پارسیان- کوشکنار- دشتی) و 4 دهستان (بوچیر- بهدشت- کوشکنار- مهرگان) است.
آب و هوای آن گرم و خشک با زمستان های معتدل و تابستان های گرم و مرطوب است و وجود 800 حلقه چاه کشاورزی و زمین های مساعد این شهرستان را به یکی از قطب های کشارزی استان تبدیل کرده است.
طبیعت زیبای شهرستان پارسیان درکنار چشمه ها وباغ های کشاورزی جلوه ای زیبا به جاذبه های گردشگری پارسیان بخشیده است.
مردم این شهرستان به زبان فارسی با لهجه محلی سخن می گویند و مردم روستاهای عرب نشین مانند حمیران، عمانی، برکه دوکا، چاه شنبه، چاه مه، زیارت، شیو، مغدان، غورزه، سروباشف فارسی، اکبری، تمبو جنوبی و شمالی به زبان عربی حرف می زنند.
سفال ها و کوزه های کشف شده در این منطقه بیانگر آن است که تاریخچه سکونت در آن به بیش از 1400 سال می رسد.
در گذشته گاوبندی دارای نخلستان های در فولاد، جنگل غربی، خلفانی، ملاخنجی ها، درواه، خاجه، علی قاسم، ملا اسحاق، باقر حافظی، زریبه میر، زریبه ملا احمد بوده که محصول آن به هند و آفریقا صادر می شد اما اکنون بواسطه کمبود آب از بین رفته است.
بسیاری از مسافرانی که از منطقه عسلویه و استان بوشهر وارد هرمزگان می شوند و قصد دارند به بندر چارک و جزیره کیش بروند بایستی از مسیر پارسیان عبور کنند و این فرصت مناسبی برای آنان ایجاد می کند تا از مکان های گردشگری این شهرستان دیدن کنند.
طبیعت باشکوه و زیبای مناطق مختلف پارسیان در کنار چشمه ها و باغات، مزارع کشاورزی و دشت های سرسبز جلوه ای ویژه به جاذبه های گردشگری این منطقه بخشیده است.

**’تنگ’ و آبشار ‘بوچیر’
تنگ بوچیر منطقه ای بکر و دیدنی است که در هرمزگان و شرق شهرستان پارسیان در نزدیکی روستای بوچیر واقع شده است.
بوچیر در هفت کیلومتری غربی روستای حمیران، و در 6 کیلومتری شرقی روستای هشنیز واقع شده و در پشت کوه سنجول قرار دارد.
این دره به چشمه چله بوچیر نیز معروف است، این تنگ بصورت شکافی در دل کوه است که برای ورود به آن باید وارد آب شویم.
وجود دره های باریک و پرآب که حدودا 50 متر می شود، وجود قندیل های زیبا، آب سرد و چشم انداز های طبیعی، بکر بودن زیبایی این چشمه را دوچندان کرده است.
آب این دره از چشمه ای که در انتهای تنگ قرار دارد، تامین می شود و دمای آب بین 10 تا 20درجه سانتیگراد و در فصول مختلف سال ثابت است.
عمق آب در بعضی قسمت ها به قدری زیاد است که برای عبور باید با مهارت های شنا کردن آشنا باشیم، همچنین در قسمتی از تنگ برای صعود و فرود نیازمند طناب خواهیم بود.
آبشار بسیار زیبا و بیاد ماندنی هم در این روستا قراردارد که همه ساله و بیشتر اوقات در فصل گرم تابستان از استان هرمزگان و دیگر استانهای کشور گردشگران را به سوی خود جذی می کند زیرا زیبایی، جذابیت و طبیعت بکر آن خیره کننده است.
دسترسی به این تنگ از طریق شهرستان پارسیان (گاوبندی)، روستای بوچیر و سپس جاده خاکی به طول 5 کیلومتر تا ورودی تنگه امکانپذیر است.
فاصله تنگ تا روستای بوچیر حدود 5 کیلومتراست که مسیری خاکی است و بعد به دهانه تنگ میرسید که حدود 800 متر ابتدایی آب نسبتا عمیق است و برای عبور از آن باید شنا کرد، در ادامه به دهانه تنگ میرسید که تا انتهایش حدود هزارمتر راه دارید.
برای دسترسی به این تنگ می بایست از عسلویه به طرف بندرعباس حرکت کرد، از روستای بوچیر تا تنگه نیز 20 دقیقه جاده خاکی را باید طی کرد تا به ابتدای دره رسید.

**’کوشکنار’ و جاذبه های گردشگری آن
شهر و بخش کوشکنار شهرستان پارسیان درغربی ترین نقطه هرمزگان قرار دارد و در همسایگی پارس جنوبی و هم مرز استان بوشهر است.
کوشکنار که در زبان پیران و قدیمی ‌های منطقه قصرکنار نیز خوانده شده از منطقه های کهن به شمار می رود.
عقیدة رایج بر این است که نام کوشکنار از درخت ‘کُنار’ که در منطقه به وفور یافت می ‌شود، گرفته شده و این نام به همراه قصر کنار یاد آور خاطره ‌ای ازلی از مردم منطقه است که کُنار نزدشان حالت تقدس یا نیمه مقدس داشته است.
نام کوشک نیز در چند جای دیگر استان هرمزگان به معنی قصر به کار رفته است، منطقة کوشکنار یکی از حوزه‌ های کهن شکل‌ گیری کانون ‌های یکجانشینی در شهرستان پارسیان(گاوبندی) به شمار می ‌آید.
این بخش از شهرستان پارسیان داری مناطق تفریحی و گردشگری طبیعی فراوانی است و مناطق تفریحی و گردشگری این بخش دارای سه بخش دریایی، دشت و کوه به صورت یک جا را در خود دارد.
نقاط تفریحی این منطقه شامل مجموعه دیدنی تفریحی، گردشگری تبن و پارک شهروند در شهر کوشکنار، مجموعه تفریحی سرسبز و دیدنی ساحلی روستاهای سروباش، فارسی، اکبری بوده که طراوت ویژه ای در ایام پایانی سال و به خصوص در زمان نوروز به این بخش و شهر جلوه خاصی بخشیده است.
از دیگر بخش های تفریحی و گردشگری کوشکنار می توان به تمبوجنوبی و تمبو شمالی، منطقه تفریحی سرسبز و وسیع و علفزار کورو واقع در شهر کوشکنار، منطقه زیبا و دیدنی تشتک تاسو و لاور واقع در کوههای سمت جنوبی شهر کوشکنار و سد سرتنگ و اسکله تبن اشاره کرد که مهمانان نوروزی می توانند ساعاتی از روز را در این منطقه در کنار خانواده سپری کنند.

**’کلات سرخ’ و ‘تبن’
از جاهای دیدنی پارسیان که در کوه های دشتی از بخش کوشکنار، مخروبه ای به نام کلات سرخ وجود دارد که گفته می شود از قلعه های جنگی پیش از ظهور اسلام است.
مجموعه تفریحی گردشگری ‘تبن’ کوشکنار شامل کوه، خشکی و ساحل دریا است که در همه فصول سال پذیرای مهمانان و گردشگران است.
این مجموعه دارای دو بخش که فاز اول در بخش فوقانی بالای کوه و مشرف به دریا قرار دارد و فاز ساحلی بین کوهستان و دریا قرار دارد.
ساحل زیبای بندر بوستانو، ساحل نیرم، بندرطِبِن، چشمه تنگه بردول، چشمه تنگه سریدون (سی رودان)، چشمه شمس، چشمه تنگ آب دبه، چشمه فاریاب، چشمه بنوسرکوه، گاله مزرو و زاخر در برکه دوکاء آبدان و آبشارچله، طبیعت سرکوه شنبه در ارتفاعات روستای فومستان، طبیعت تمبو، آسیاب­های آبی فاریاب و آسیاب فومستان از دیگر زیبایی های چشم نواز و دیدنی شهرستان پارسیان(گاوبندی) است که مهمانان نوروزی می توانند روزهای لذت بخشی را در این روزهای تعطیلات در کنار خانواده برای خود رقم بزنند.

**اقامت مهمانان نوروزی در ۲۶ مدرسه در پارسیان
فرماندار شهرستان پارسیان گفت: پارسیان با قرار گرفتن در محل تلاقی سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان دروازه ورودی غرب استان است و هر ساله در ایام نوروز پذیرای مهمانان زیادی از شهر‌های مختلف کشور است.
عباس میرزاد افزود: برای نوروز 98 نیز ۲۶ مدرسه با تجهیزات کامل، هفت پارک با فضای مناسب و ۶ سالن سرپوشیده برای اسکان اضطراری مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: همچنین به منظور اسکان مهمانان نوروزی در زمان بارندگی 2 سالن سرپوشیده در نظر گرفته شده است.
میرزاد همچنین عید نوروز را فرصتی برای معرفی ظرفیت های گردشگری پارسیان، عرضه و فروش محصولات صنایع‌ دستی و غذاهای محلی به گردشگران نوروزی دانست.
به گفته فرماندار پارسیان، شهرهای ساحلی هرمزگان از جمله پارسیان ظرفیت تفریح دریایی و ساحلی سهم مهمی در پذیرایی از گردشگران در این فصل دارند.

**’بوم گردی گود کناردان’ پارسیان آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نیز گفت: میراث فرهنگی یکی از حوزه های پرتلاش و پرجاذبه است که گردشگران زیادی را به خصوص در ایام نوروز به استان هرمزگان از جمله شهرستان پارسیان را سوق می دهد.
رضا برومند در خصوص با اشاره به جذب ۳ میلیون نفر گردشگر داخلی در نوروز۹۷، بیان داشت: این تعداد گردشگر از بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین وارد استان هرمزگان شدند که برخی از آنها از طریق پارسیان وارد استان شدند و از مناطق گردشگری بازدید کردند.
وی در خصوص اهمیت گردشگری شهرستان پارسیان نیز گفت: این شهرستان با قرار گرفتن در محل تلاقی سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان دروازه ورودی غربی گردشگران و مهمانان نوروزی محسوب می شود که همچنان دارای جاذبه های گردشگری بکری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان یاد آور شد: مهمانان نوروزی و گردشگران استان های همجوار به خصوص، شهرستان پارسیان را با آثار باستانی و چشمه های پرآب آن می شناسند و به عنوان مثال ‘تل پرگو’ در پارسیان با قدمتی بیش از ۵ هزار ساله گویای قدمت این شهر است.
برومند افزود: طبیعت بکر، بیش از ۹۰ کیلومتر ساحل ماسه‌ ای و صخره‌ ای زیبا، آبشار چله، چشمه‌ های بنو، و طبیعت سرسبز و چشم نواز تنبو و سرکوه شنبه از جمله جاذبه‌ های پارسیان بوده که همه ساله گردشگران زیادی از آن‌ ها دیدن می‌ کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در خصوص اقامتگاه ‘بومگردی گودکناردان’ نیز گفت: این اقامتگاه بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و در مکانی خوش آب و هوا در روستای گودکناردان در حدود ۳۰ کیلومتری پارسیان واقع شده است و علاقه مندانی زیادی دارد.
برومند وجود بندرها و سواحل زیبا و چشمه های متعدد در پارسیان از جمله ساحل زیبای بندر بوستانو، بندرطِبِن، چشمه تنگ آب دبه و تنگ’ و آبشار ‘بوچیر’ از جاذبه های دیدنی است که گردشگران زیادی را به این منطقه از استان هرمزگان می کشاند.
وی همچنین در خصوص تردد مسافران تا هشتم فرودین ماه جاری بیان داشت: مجموع تردد مسافر و گردشگر به جزیره های این استان ۲ میلیون و ۵۵۷ هزار نفر بوده و تعداد اقامت شبانه در مرکزهای اقامتی، کمپ ها، مدارس و مهمانسراهای این استان نیز ۲ میلیون و ۹۲۸ هزار نفر ثبت شد.
شهرستان پارسیان با جمعیتی افزون بر ۵۰ هزار نفر با قرار گرفتن در فاصله ۴۵۰ کیلومتری از مرکز استان در غربی ‌ترین نقطه هرمزگان واقع است.
9887 /6048

انتهای پیام /*


فرهنگي


سفرهاي نوروزي 98


پارسيان شهرستان چشمه ها


هرمزگان