گردشگری و توریسم

12 برنامه نوروزی در نقده اجرا می شود

حامد پرورش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به احیای آداب و رسوم محلی در نوروزگاه اشاره کرد و افزود: در هر شهرستان آیین خاص آن منطقه برگزار می شود زیرا برگزاری این آیین زمینه آشنایی بیشتر مردم محلی و مسافران با آداب و رسوم بومی را فراهم می کند.
وی از ایجاد 2 بازارچه صنایع دستی در نوروز 1398 در نقده خبر داد و گفت: یکی از بازارچه های نمایشگاه صنایع دستی در محل برپایی آیین نوروزگاه در نقده و نمایشگاه دیگر نیز در مجاورت بازارچه کالاهای مرزی این شهرستان برپا می شود تا مردم علاوه بر استفاده از برنامه های شاد، بتوانند برخی از هدایای نوروزی خود از این بازارچه تهیه کنند.
وی افزود: اجرای برنامه تکم گردانی، برپایی سفره سنتی عید نوروز، برگزاری مسابقات عکاسی و نقاشی با موضوع نوروز در فرهنگ مردم نقده و برپایی سیاه چادرها همراه با لباس سنتی ایل قره پاپاق نقده از برنامه های این شهرستان است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقده ادامه داد: همچنین تکم گردانی، اجرای بازی های بومی و محلی، موسیقی سنتی عاشیقی و سفره سنتی از دیگر برنامه های نوروزی در مجموعه تاریخی حسنلو است.
به گفته وی معرفی ارزش‌ها، پیشینه و مراسمات رایج محلی نقده در ایام نوروز و معرفی تپه باستانی حسنلو برای بازدید کنندگان از اهداف برنامه های این اداره در شهرستان نقده است.
به گزارش ایرنا در این نمایشگاه ها انواع صنایع دستی منطقه از جمله هنرهای چوبی منبت، معرق، مشبک، ریزه کاری، پیکرتراشی، بافته های داری شامل گلیم، ورنی، زیراندازها، چرم دوزی، شیشه گری، تراش سنگ های قیمتی، نیمه قیمتی، سازهای سنتی، رودوزی های سنتی، ملیله کاری، زیور آلات سنتیˈ و غیره عرضه می شود.
به گفته کارشناسان محوطه و تپه باستانی حسنلو در نقده بزرگترین شهر خاورمیانه در عصر آهن و یکی از مراکز تمدن ماناها بوده است.
شهرستان 127 هزار نفری نقده یکی از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی بوده و در فاصله حدود 80 کیلومتری جنوب ‌شرق ارومیه واقع شده است.
آذربایجان غربی با داشتن هنرمندان ملی و بین المللی در عرصه صنایع دستی، ظرفیت قابل توجهی برای ایجاد کارگاه های تولید صنایع دستی دارد.
9918/7129

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


نوروزگاه نقده


آذربايجان غربي