گردشگری و توریسم

سرمایه های اجتماعی را باید برای زمان بحران ها حفظ کرد

به گزارش ایرنا نیکنام حسینی پور پنجشنبه شب در آیین تجلیل از سه تن از مفاخر فرهنگ و ادب خراسان شمالی با اشاره به تنوع فرهنگی این استان، اظهار داشت: تنوع اقوام، مذاهب و فرهنگ های مختلف در این استان فرصتی مناسب برای کشور است.
وی افزود: این ظرفیت فرهنگی که در خراسان شمالی وجود دارد همانند فرش دستبافی است که با تار و پود و رنگ های متفاوت عجین شده است و عامل نگهدارنده آن همان فرهنگ است.
حسینی پور با تاکید بر ضرورت قدردانی از مفاخر، گفت: باید با الگوسازی این مفاخر، آنها را به درستی به نسل جوان معرفی کنیم.
وی با اشاره به برگزاری برنامه های عصر کتاب در تهران، اظهار داشت: با توجه به سیاست توجه به استان ها و نگاه به عدالت فرهنگی، عصر کتاب به استان ها راه یافت و این دومین محفلی است که در خراسان شمالی برگزار می شود.
مدیرعامل خانه کتاب، برنامه های عصر کتاب را در راستای تجلیل از مفاخر فرهنگ و ادب مکتوب کشور دانست و افزود: امروز با توجه به وضعیت جامعه و گسست اجتماعی ایجاد شده می توان از این مفاخر و سرمایه های اجتماعی برای کاهش این گسست کمک گرفت.
حسینی پور اظهار داشت: متاسفانه نگاه ما به این مفاخر سلبی است در حالی که باید آنها را برای زمان بحران حفظ کنیم.
وی با قدردانی از استاد داراب بدخشان، احمد عضدی و محمود اکرامی فر به عنوان بزرگان این خطه، افزود: استاد بدخشان جزو شهسواران فرهنگ استان هستند و این ظرفیت و آمادگی وجود دارد که در سطح‌ملی برنامه ویژه ای برای ایشان داشته باشیم.
حسینی پور گفت: استاد اکرامی فر نیز که با شعر «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» شناخته و در حافظه جمعی ایرانیان ماندگار شدند، سادگی و صمیمیت و ایلیاتی بودن فرهنگ غنی خراسان شمالی را با خود دارند.
وی افزود: استاد عضدی نیز از ناشران خوب و پرتوان استان و عاشق و مجنون کتاب هستند که کتاب های خوبی در حوزه شعر و ادب و مفاخر استان قلم زده اند.

* فرهنگ غنی ایرانی باید به اصل خود برگردد
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: باید تلاش کنیم تا فرهنگ اصیل ایرانی به جایگاه اصلی خود برگردد زیرا که با فرهنگ می توان سیاست و تدابیر درست اتخاذ کرد.
هادی قوامی با اشاره به اینکه امروز در جامعه به جایی رسیده ایم که سیاست اخلاق را محاصره کرده است، اظهار داشت: امروز سیاست در برابر فرهنگ قرار گرفته و به آن آسیب زده است.
وی با تاکید بر بازگشت فرهنگ به اصل خود، گفت: بهترین تصمیم ها را می توان از اشعار بزرگان گرفت و شعرا و عارفان سرمایه هایی هستند که به راحتی به دست نیامده اند و باید قدر آنها را دانست و از تجربه و تخصص و خط مشی آنها بهره گرفت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی نیز در این آیبن اظهار داشت: در تاریخ ۱۰۰ ساله ایران جریان های زیادی در عرصه شعر و ادب موثر بوده اند و شعر معاصر دستخوش حوادث متعددی شده است.
حبیب صفرزاده با اشاره به لزوم تکریم اهالی فرهنگ و ادب، به بیان ویژگی های داراب بدخشان پرداخت و افزود: آبشخور فکری ایشان همیشه مذهب و علاقه مندی به اهل بیت (ع) بوده است و نگاه این شاعر استان به ائمه و شهادت همیشه زبانزد بوده است.
وی اظهار داشت: احمد عضدی نیز در جریان سازی فکری و ادبی استان سهم بسزایی داشته و جسارت بسیاری در نوشتن داشته و در برابر جریان های انحرافی حوزه ادب جبهه می گرفت و اخیرا نیز مشغول ترجمه قرآن به زبان کرمانجی است.
صفرزاده یادآور شد: محمود اکرامی فر نیز از جریان سازان ادبیات معاصر ایران است که به دلیل شناخت علمی از جریان های فکری و ادبی و فرهنگی و مکاتب شعری همیشه سعی کرده شعر را به صورت دقیق دنبال کند.
وی صمیمیت زبانی، مردم گرایی و استفاده از عناصر بومی را از خصیصه های شعر او دانست و گفت: این شاعر پیشکسوت سهل و ممتنع می سراید و از الفاظ به خوبی استفاده می کند و معماری در کلام برایش آسان است.
این پژوهشگر استان تکریم این شخصیت ها را تکریم علم و دانایی و اندیشه دانست و اظهار داشت: فر و شکوه ایران و ایرانی به فرهنگ غنی آن است که باید به آن ببالیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز در این آیین با اشاره به شکل گیری جریانات بسیار خوب در عرصه کتاب و کتابخوانی استان، برگزاری محفل کتابخوانی یار مهربان، نشست های نوبل خوانی، شاهنامه، مثنوی و کلیله و دمنه خوانی را از جمله این فعالیت ها خواند که به صورت خودجوش شکل گرفته اند.
حسین فرخنده، برگزاری این برنامه ها را نشان دهنده ظرفیت ها و مزیت نسبی استان در حوزه فرهنگ و هنر دانست و افزود: این حوزه می تواند اساس توسعه در خراسان شمالی و نشر آگاهی و توسعه دانایی باشد.
وی یادآور شد: خراسان شمالی در چهار دوره از پنج دوره جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب درخشیده که در 2 دوره اخیر 2 روستای استان در بین ۱۰ روستای برتر کشور قرار گرفته اند که حاکی از فرهنگ دوستی و علاقه مردم استان به کتاب است.
در این آیین از داراب بدخشان به عنوان شاعر پیشکسوت، محمودرضا اکرامی فر به عنوان چهره فرهنگی ملی و پژوهشگر، و استاد احمد عضدی به عنوان شاعر و ناشر پیشکسوت استان تجلیل شد.
ط/5132

انتهای پیام /*


فرهنگي


مفاخر فرهنگ و ادب


ارشاد


خراسان شمالي