گردشگری و توریسم

ستاد احیای زاینده رود فعال شود

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از میراث آریا، در نامه علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور به حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران آمده است: همان گونه که استحضار دارند، شهر تاریخی اصفهان به عنوان یکی از مهمترین مراکز تمدنی ایران اسلامی در طول تاریخ بوده و بخشی از اشتهار آن مربوط به آثار و بناهایی چون میدان نقش جهان، مسجد جامع عتیق و پل های تاریخی و ارزشمندی است که از همین رو عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را به خود اختصاص داده و می توان گفت جریان زاینده رود نقشی اساسی در هویت بخشی به شهر اصفهان داشته است.
در بخش دیگر نامه آمده است: در سال های گذشته به علت خشکسالی های پی در پی، آب زاینده رود، این شاهرگ حیاتی و تاریخی اصفهان کامل خشک شد و تبعات آن، آثار مخاطره آمیزی است که به شهر اصفهان تحمیل شده ازجمله پل های تاریخی شهر اصفهان شامل سی و سه پل، خواجو، مارنان، جوئی و شهرستان که از برجسته ترین آثار تاریخی شهر هستند تماما دچار فرسایش مخاطره آمیز شده اند.
در این درخواست آورده شده است: نابودی آب های زیر سطحی، موجب پدیده فرونشست گسترده زمین در سطح شهر شده و ایستایی خانه های شهروندان، بناهای دولتی، آثار تاریخی و میراث جهانی شهر را در معرض خطر جدی قرار داده است.
در بخش دیگر این نامه آمده است: با عنایت به تأکید حضرتعالی مبنی بر اهمیت و توجه به زاینده رود برای زندگی مردم، کشاورزی، صنعت و گردشگری و طرح موضوع در هیات محترم دولت خواهشمند است به منظور حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی استان اصفهان و توسعه صنعت گردشگری و رونق فضای کسب و کار، دستور فعال سازی «ستاد احیای زاینده رود» را صادر فرمایند تا موضوع استمرار جریان آب در این رودخانه و شهر اصفهان در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش ایرنا در آذرماه سال جاری نیز تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار تشکیل ستاد احیای زاینده رود شدند.
زاینده رود به طول بیش از 380 کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی مواجه می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است.
کاهش بارش در سال زراعی قبل در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده است تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.
شرایط ذخیره آب در سد زاینده رود به گونه ای است که مسئولان تنها قادر به برنامه ریزی برای تامین آب آشامیدنی مردم هستند و تخصیص آب برای کشاورزی را به افزایش بارندگی در ماه های آینده و افزایش ذخیره سد موکول کرده اند.
حوضه آبریز زاینده رود دارای 26 هزار و 917 کیلومتر مربع است که 92.9 درصد آن در استان اصفهان و 7.1 درصد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته است که به علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
فراهنگ**3377**3009

انتهای پیام /*


فرهنگی


زاینده رود


ستاد احیا