گردشگری و توریسم

آئین‌های ایرانی صلح، دوستی، مدارا، عشق و وحدت می آموزند

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی حسن زاده روز چهارشنبه در همایش «آیین، صلح وتنوع فرهنگی» با بیان اینکه آئین ایرانی آینه صلح، مدارا، تنوع فرهنگی و همبستگی در فرهنگ و تمدن ایران است، اظهارکرد: در کنار ادبیات و زبان فارسی به عنوان عناصر میان قومی در میان اقوام ایرانی، باید به آئین به عنوان عنصر کلیدی دیگر اشاره کرد. نه فقط از این بابت که آئین در تعریف هویت ایرانی نقشی بسیار مهم دارد بلکه از این جهت که به ما پیوند عمیق تنوع فرهنگی و همبستگی ملی و وجود صداهای فراوان اما هم معنا را نشان می دهد.
به گفته حسن زاده این تنها حافظ، مولانا، فردوسی، عطار و خیام بزرگ نیستند که به زبان شعر به جهانیان و ایرانیان صلح، مدارا و وحدت انسانی و پرهیز از جنگ و خشونت را در همزیستی با هم آموخته اند.
وی اضافه کرد: آئین های ایرانی هم به ما و جهانیان صلح، وحدت، مدارا و تنوع فرهنگی می آموزند. نوروز شبانی شمال، نوروز دریایی جنوب و نوروز بهاری و فروردینی سال نو بهترین مثال از روحی واحد و جانی همبسته و پیوند خورده اند.
حسن زاده افزود: آئین، فراتر از هر عنصر دیگری، دوره های گوناگون تاریخی این سرزمین کهن را به هم پیوند داده و انسان ایرانی در پهنه زیست آیین خود؛ تجربه مدارا، صلح، دوستی و همبستگی را با وجود همه دشواری ها و درشتی های تاریخ حفظ کرده است.
وی اضافه کرد: انسان ایرانی حتی در دوره های سخت تاریخی که فقر او را آزرده و سفره اش کوچک تر شده، هرگز احساس فقر نکرده است، چون خوان و سفره ای به نام نوروز و یلدا داشته که او را به غنی ترین مردم جهان بدل ساخته و قلب های مردم ایران را چون حلقه های زنجیری ناگسستنی به هم پیونده زده است.
حسن زاده در ادامه آئین، را بستر نوزایی فرهنگی و هویتی ایرانیان و همبستگی ملی و تنوع فرهنگی دانست و افزود: آئین، صدای همه تاریخ با وجود تنوع و تکثر آن است و فرهنگ هیچ دوره ای در آن انکار نمی شود.
وی با بیان این نکته که آئین دو تجربه بزرگ شادمانی و سوگ را در کنار هم زنده نگه می دارد، اظهار داشت: انسان در پهنه تاریخ آمیزه ای از این دو بوده، سوگش یادآور شهادت ها و شهامت ها است و شادمانی اش فرصتی که در آیینی چون چهارشنبه سوری از راه می رسد.
به گفته حسن زاده، آئین به ما می آموزد که چگونه می توان تنوع فرهنگی را منبع غنای فرهنگی ساخت و به همبستگی معنایی شگرف، ژرف و زیبا بخشید.
وی افزود: به این دلیل واقع گرایی فرهنگ مردمی یا همان فولکرئالیسم به ما خواهد آموخت که به قول مولانا و حافظ حقیقت در واژگانی مختلف معنایی واحد را زنده نگه می دارد.
حسن زاده اظهار داشت: تنوع فرهنگی و همبستگی ملی، مدارا و دوستی، تجربه ای زنده، زندگی شده و عنصری مهم از زیست آیین ایرانیان در طی تاریخ بوده است.
وی اضافه کرد: جهانیان در جهانی آکنده از خشونت، جدال و جنگ می توانند از آئین های ایرانی صلح، دوستی، مدارا، عشق و وحدت در عین کثرت را بیاموزند و نوروز، یلدا و سایر آئین های ایرانی به ما درس دوستی، صلح و با هم بودن می دهند.
فراهنگ**3377**3009

انتهای پیام /*


فرهنگی


آیین های ایرانی


صلح