گردشگری و توریسم

فشار بر موزه‌های بریتانیا برای بازگرداندن گنجینه‌های باستانی

به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، جمجه های انسان نئاندرتال و فسیل موجودی که به نام «چارلز داروین» نامگذاری شده، جزو اقلامی است که درخواست بازگرداندن آن از موزه های بریتانیا صادر شده است.
موزه های بریتانیا در ماه های اخیر با فشار فزاینده ای برای پس دادن این آثار مواجه شده اند.
دولت مصر ماه گذشته از موزه ملی اسکاتلند خواست اسناد مورد تائید برای عتیقه‌جات مصری موجود در این موزه را صادر کند.
مناقشه بین دو کشور پس از آن بالا گرفت که این موزه از نمایش سنگی از هرم بزرگ جیزه خبر داد.
همچنین اکتبر سال گذشته از موزه بریتانیا خواسته شد مجسمه «هوآ کاکانانایی» را پس دهد. ملکه ویکتوریا، این مجسمه را در سال 1869 به این موزه اهدا کرده بود.
در میان درخواست‌های مطرح شده، درخواست دولت جبل الطارق مشاهده می‌شود که خواستار پس گرفتن دو جمجمه از انسان‌های نئاندرتال است که در موزه تاریخ طبیعی لندن به نمایش درآمده است.
این جمجه ها که به جبل الطارق 1 و 2 معروفند، نقشی مهم در شکل‌دهی به ادراک از انسان های نئاندرتال ایفا کرده‌اند.
جبل الطارق 1، جمجمه زنی بالغ است که در سال 1848 در منطقه «فوربس کوری» (Forbes’ Quarry) در بخش شمالی صخره جبل الطارق پیدا شد و قدمت آن حدود 50 هزار سال پیش تخمین زده می شود.
جبل الطارق 2، شامل پنج قطعه از جمجمه یک کودک نئاندرتال است که در سال 1926 در برج شیطان (Devil’s Tower) آمریکا کشف شد.
موزه ملی جبل الطارق سال گذشته میلادی در نامه ای به موزه تاریخ طبیعی لندن، خواستار بازگرداندن فسیل انسان های نئاندرتال شد.
موزه تاریخ طبیعی لندن نیز در پاسخ به این نامه، به قانون 1963 موزه بریتانیا استناد کرد که بازگرداندن آثار موجود را تنها در شرایطی خاص، مجاز می داند. بدین ترتیب موزه تاریخ طبیعی لندن با درخواست موزه ملی جبل الطارق مخالفت کرد.
موزه تاریخ طبیعی لندن همچنین درخواستی از شیلی دریافت کرد مبنی بر اینکه فسیل موجود نامگذاری شده به نام داروین را پس دهد. این درخواست نیز به‌موجب شروط قید شده در قانون موزه بریتانیا، رد شد.
به گزارش ایرنا، موزه‌های بسیاری در سراسر جهان شامل موزه بریتانیا، موزه‌های دولتی برلین، موزه‌های ملی فرانسه و موزه هنر متروپولیتن نیویورک، آثار باستانی زیادی را در پستوهای خود پنهان کرده اند.
نگهداری تعداد زیادی جمجمه، اسکلت، قطعات استخوانی و سرهای محافظت شده بومیان در موسسات غربی، حاصل ترکتازی غربیان در دوره استعماری بوده است.
با این حال، کشورهای استعمار شده اکنون به طور روزافزونی خواستار بازگرداندن آثار هنری و باستانی چپاول شده‌شان هستند.
فراهنگ**9109** 9053

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه بریتانیا


آثار باستانی


استعمار