گردشگری و توریسم

«تل‌ چگاسفلی» یک ثروت ملی است

به گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، عباس مقدم با اشاره به پیشینه پژوهش ها و اجرای برنامه میدانی تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تل چگاسفلی در اردیبهشت سال 1394 این برنامه را فرصتی برای ارزیابی به دقت این محوطه دانست و تصریح کرد: اِعمال روش‌های مختلف میدانی اعم از باستان‌شناسی لندسکیپ و بکارگیری تکنیک‌های مدرنی چون ژئومغناطیس و نیز مستند سازی دقیق از وضع موجود محوطه و پیرامونش این امکان را به ما داد که فهم خوبی از تل چگاسفلی به‌دست آوریم.
وی در ادامه با اشاره به مشاهدات همزمان از استخوان انسانی و سفالی در بخش هایی از اراضی کشاورزی منطقه از سوی اهالی که همزمان با بازه زمانی استقرار در تل چگا سفلی بوده است تصریح کرد :باستان شناسان دهه‌ها منتظر این کشف بودند.
این باستان شناس افزود : به منظور درک ساختار‌های معماری محوطه تل‌چگاسفلی و براساس مطالعات ژئومغناطیس صورت گرفته، دو کارگاه در پشته شرقی محوطه ایجاد شد و به رغم دستاورد‌های مهم شامل شناسایی واحد‌های منسجم معماری مربوط به اواسط و اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد، کاوش‌های این فصل با مداخله اهالی منطقه که در صدد کسب مجوز گاز رسانی به روستای چگاسفلی بودند ناتمام ماند.
مقدم تل‌چگاسفلی را یک ثروت ملی دانست و تصریح کرد : باستان شناسی سنتی کاری به بهره گیری از ثروت هایی اینچنینی برای توسعه فرهنگی و اقتصادی مناطقی که این آثار در آن مناطق قرار دارند نداشته و صرفا پی گیر پرسش ها و مشکلات تاریخی خود با استفاده از فرصت‌هایی که کاوش‌ها یا بررسی‌های باستان‌شناسی در اختیار می‌گذاشت بود.
وی تأکید کرد : با توجه به این رویکرد انگاره آسیب رسان بودن مطالعات باستان‌شناسی درست است.
او گفت :اگر فرصت‌هایی که آثار باستانی به طور بالقوه دارند به بالفعل در نیاید، کاوش‌های باستان‌شناسی در درجه اول به بافت‌های باستانی آسیب رسانده و ثمره قابل توجهی جز انتشار مقالات یا کتب در بر نخواهد داشت ، اما صرف نظر از باستان‌شناسی سنتی، امروزه باستان‌شناسی ید طولایی در توسعة فرهنگی و اقتصادی مناطق دارد.
این باستان شناس تأکید کرد : تل‌چگاسفلی و دشت زیدون به طور اخص و شهرستان بهبهان و کرانه‌های خلیج فارسی که فاصله چندانی با چگاسفلی ندارد بطور اعم قابلیت‌های بی‌بدیلی در توسعه اقتصادی و فرهنگی منطقه دارد،برای این منظور طرح‌های مفصلی برای تداوم پژوهش‌های باستان‌شناسی و ایجاد زمینه‌های ملموس برای بهره‌گیری از این ثروت عظیم در دستور کار قرار گرفته و طی جلسات متعددی به مسئولین طراز اول استانی ارائه شده است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با کمک اهالی منطقه و مسئولین موثراستانی به زودی برنامه‌های ما جامه عمل بپوشدو در نهایت میراث بی‌نظیر تل‌چگاسفلی در آینده‌ای نه چندان دور در زمره یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی قرار گیرد.
عضو هیات علمی پژوهشکده باستان شناسی گفت : وظیفه اصلی ما حفاظت از میراثی است که طی هزاران سال برجای مانده است ،برای این منظور، معتقدیم که معرفی درست و بهینه میراث چگاسفلی خود یک نوع حفاظت است.
محوطه باستانی تل چگاسفلی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیش از تاریخی خوزستان ،در دشت زیدون (زهره) و در حاشیه جنوبی رودخانه زهره قرار گرفته است.
فراهنگ ** 1085 ** 1355 **

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


باستان شناسی


تل‌چگاسفلی