گردشگری و توریسم

چغازنبیل در پی بارندگی ها گردشگر نمی ‎پذیرد

عاطفه روشنویی شامگاه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارندگی شدید در سایت چغازنبیل از روز گذشته (جمعه) تاکنون همچنان ادامه دارد که این شرایط آسیب ‎پذیری دیوارها و کف بنا را افزایش داده است.
وی اظهار داشت: این بنا دارای کف ‎فرش ‎های اصیلی است که راه رفتن روی آنها هنگام بارندگی موجب تخریب و کوتاه شدن عمر آنها می شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل افزود: سایر قسمت‎ های محوطه از جمله مساکن موقت دوره‎ های مختلف تاریخی، بقایای حصارها و آثار مرتبط با زیگورات نیز دارای ساختار معماری و تاریخی هستند لذا دروازه ورودی در پائین چغازنبیل و پشت عرصه بسته شده و گردشگران اجازه ورود به آن را ندارند.
وی نخستین وظیفه خود را حفاظت از سایت و رعایت قوانین و قواعد نگهداری از آن عنوان کرد و افزود: عموم گردشگران باید برای حفظ این میراث گرانقدر فرهنگی که متعلق به خود آنها است، با عوامل پایگاه همکاری لازم را داشته باشند و تا عادی شدن شرایط جوی از مراجعه به سایت چغازنبیل خودداری کنند.
روشنویی از گردشگران درخواست کرد همواره پیش از آنکه از مسیرهای دور و نزدیک به سایت چغازنبیل مراجعه کنند، ابتدا با هواشناسی هماهنگ باشند چراکه حتی اگر هوا آفتابی باشد اما 24 ساعت قبل از آن باران باریده باشد نیز اجازه ورود به عرصه را ندارند.
وی گفت: امروز کارگاه‎ مرمت بنا نیز به اجبار تعطیل شد زیرا حضور کارگران روی آجرها آسیب‎ رسان بود.
به گزارش ایرنا زیگورات دوراونتاش یا با نام امروزی چُغازَنبیل نیایشگاهی باستانی است که در زمان ایلام (عیلامی‌ ها) و در حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد ساخته شده‌ است.
چغازنبیل بخش به ‌جا مانده از شهر دوراونتاش است و در نزدیکی شوش (شهر باستانی) در استان خوزستان قرار دارد.
این سازه در سال ۱۹۷۹ میلادی نخستین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.
طبق اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان بارندگی شدید همراه با رعد و برق تا اواخر روز دوشنبه در نقاط مختلف استان خوزستان ادامه دارد.
7280/3022

انتهای پیام /*


فرهنگي


بارش باران


زيگورات


چغازنبيل