گردشگری و توریسم

جلوه های هزار رنگ پاییز در بام نفت ایران

به گزارش ایرنا، اوایل آذرماه برگ های رنگارنگ در جنگل های این شهرستان چون فرش خوش نقش و نگار ،جلوه زیبایی از هنرمندی طبیعت سخاوتمند است.
در شرایطی که سرمای شدید شهرهای شمالی کهگیلویه و بوراحمد را فرا گرفته است، رقص برگ های درختان، خش خش برگ ها در زیر پای عابران پیاده، آب و هوای مغرح و بهاری لحظات خاطره انگیزی را برای مسافران این خطه خلق کرده است.
برگ های رنگارنگ درختان جنگلی،پرواز پرندگان بر پهنای سد کوثر و هوای دلپذیر شاهکار بی بدیل طبیعت در این روزهای گچساران است.
نگاهی به زیبایی جاذبه های گردشگری گچساران از دشت های دیل،گناوه، آبریگون، روستاهای مارین،سرابننیز، سربیشه، آب گرم در نزدیکی بارگاه نورانی بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)گرفته تا زندگی ساده اما جذاب عشایر و کشاورزان سخت کوش نشان می دهد این خطه می تواند پذیرای گردشگران با سلیقه های متفاوت باشد.
** عشایر سخت کوش
زیباترین جلوه های زندگی این روزها در سیاه چادرهای عشایری جایی که بوی مطبوع نان محلی، زمزمه لالایی مادران به گویش های ترکی و لری و نوای دلکش نی مردان ایل خودنمایی می کند،دیده می شود .

** پیشتازان عرصه تولید
روستاهای گچساران این روزها به ویژه کلاغ نشین، ماهور باشت و بیدزرد در جاده ارتباطی گچساران به شیراز این روزها شاهد شور و هیجان برداشت مرکبات است.
اینجا هم فال است و هم تماشا، ضمن هوای خوب بهاری شور و شوق مردم از کوچک و بزرگ برای برداشت محصولاتی مانند نارنگی و پرتقال تماشایی است.

** روستای مارین بهشت گمشده طبیعت گردی جنوب ایران
روستای مارین در شمال شهرستان گچساران با وجود بقعه متبرکه بی‌بی حمیده (س)،باغ میوه‌های رنگارنگ و بافت پلکانی روستای مارین معروف به بهشت گمشده جنوب ایران یکی از جاذبه‌های تماشایی گچساران در فصل پاییز است.

** سواحل سد کوثر
سد کوثر که برای تأمین آب آشامیدنی مردم استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است، این روزها به دلیل هوای مطلوب، امکان قایق سواری و ماهیگیری محل مناسبی برای پذیرایی از مسافران خسته است.
پرواز پرندگان بر پهنای آب‌های درخشان دریاچه سد کوثر یکی از زیبایی های خیره کننده آن است.

** پاییز اوج بازدید زائران خارجی از بارگاه بی بی حکیمه (س)
حرم حضرت بی بی حکیمه (س) در دل کوه‌های نفت خیز جنوب گچساران این روزها به دلیل آب و هوای مطبوع و بهاری پذیرای کاروان زیارتی سیاحتی از ایران و کشورهای عربی است.
وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.
براساس گزارش ها این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی عباس زندگی می‌کرده است.
حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در 80 کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

** دشت‌های رنگارنگ
دشتک زیبای دیل، قلات گناوه و آبریگون با انبوهی از درختان بلوط، بادام، کلخنگ و بنه رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی برگ ریزان خزان گچساران است.
** سوغات
خوراکی هایی مانند بنه وحشی، مویز، کشک، قره قورت، روغن حیوانی،شیره انگور،گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند آویشن، پونه، بن سرخ از مهمترین سوغاتی های محصول دست زنان و مردان گچساران است.
دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌ها و سبدهای حصیری از دیگر سوغاتی‌های این شهرستان است.
غذاهای سنتی و محلی مانند آش ماست، آش کارده، دم پخت گوشتی و دوغ‌های معطر به سبزی‌های خشک محلی از جاذبه هایی است که می تواند تجربه های فراموش ناشدنی برای گردشگران باشد.

** ظرفیت های گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرستان گچساران به دلیل داشتن جاذبه های متنوع و قرار داشتن در محل اتصال سه استان جنوبی کشور محل مناسبی برای طبیعت گردی در فصل پاییز است.
محمودباقری افزود: استقبال از ایده های خلاق در زمینه اجرای طرح های گردشگری از اولویت های این اداره متولی برای رفاه مسافران است.
محمود باقری بیان کرد: تاکنون 15 ایده خلاق گردشگری با استفاده از فضای مجازی به کمیته این طرح ارسال شده که هفت طرح تاکنون از سوی داوران برای اجرا انتخاب و به سازمان ارسال شده است.
وی گفت: غذای آنلاین یکی از این طرح هاست که با یک نرم افزار بدون صرف هزینه برای مکان عملی می شود.
باقری ابرازداشت: در این طرح گردشگران از طریق یک نرم افزار غذای مورد تقاضا را سفارش می دهند و افراد گروه سفارش را انجام و در اختیار متقاضی قرار می دهند.
وی گفت: ساخت 400 دقیقه مستندهای تبلیغی و بروشورهای 2 زبانه در راستای معرفی ظرفیت های گردشگری از دیگر تلاش های انجام شده برای جذب گردشگر در این استان و شهرستان گچساران است.
باقری ابراز داشت: از افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های گردشگری استان از جمله شهرستان گرمسیری گچساران در بخش های بو‌م‌گردی، هتل، هتل آپارتمان و سفره‌خانه‌های سنتی دارند به صورت ویژه حمایت می شود.
سالیانه سه میلیون نفر از جاذبه های دیدنی این استان دیدن می کنند که بیش از یک میلیون نفر آن مربوط به مناطق دیدنی گچساران است.
شهرستان 124هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/1662

انتهای پیام /*


اجتماعي


پاييز


هزار رنگ


گچساران