گردشگری و توریسم

شناسایی داده های فرهنگی در تپه تاریخی لرستان

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی حیدری گفت: به رغم کارهای پژوهشی مکرری که در زاگرس مرکزی و به ویژه شرق زاگرس مرکزی طی یک سده پیش صورت گرفته، در حال حاضر وضعیت گاه نگاری زاگرس مرکزی نامشخص و در برخی موارد گنگ است.
وی در ادامه اظهار داشت: عصر مفرغ (3000 تا 1500 پیش از میلاد) یکی از ادوار فرهنگی در دوران پیش از تاریخ زاگرس مرکزی است که ابهامات گاه نگاری فراوانی در رابطه با آن وجود دارد.
حیدری با اشاره به این که در زاگرس مرکزی گذر از دوره مس و سنگ به دوره مفرغ تحت عنوان فرهنگ یانیق (گودین IV) مطرح است، گفت: در دوره گودین IV که هم زمان با دوره قدیم عصر مفرغ (3000 تا 2600 پیش از میلاد) است، فرهنگ یانیق در بخش‌ هایی از شمال زاگرس مرکزی گسترش می‌یابد و از قضا عمده مطالعات باستان ‌شناسی گاه نگارانه نیز در این ناحیه صورت گرفته است.
به گفته وی، همین عامل موجب می‌شود تا گاه نگاری فرهنگ یانیق که دامنه گسترش آن به طور عمده در ناحیه شمالی زاگرس مرکزی است و در کاوش‌های تپه گودین در فاز IV شناسایی شده، به تمام زاگرس مرکزی تعمیم داده شود بنابراین در سایر نواحی زاگرس مرکزی از جمله لرستان امروزی که فرهنگ یانیق در آن مشاهده نشده، عملا با خلا گاه نگاری مواجه باشیم.
این باستان شناس افزود: برای بررسی این مسایل مجوز کاوش لایه‌نگاری تپه گریران الشتر به سرپرستی رییس دانشکده هنر و معماری و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا صادر شد.
حیدری با اشاره به 20 روز کاوش لایه نگاری هیات در تپه گریران گفت: در این مدت سه گمانه پلکانی در نواحی دارای بیشترین تراکم داده‌ای عصر مفرغ ایجاد شد.
او در ادامه از به دست آمدن داده‌های فرهنگی زیادی شامل ظروف سفالی سالم و شکسته، ابزار سنگی، ابزار آلات فلزی و مفرغی و پیکرک در این کاوش خبر داد.
حیدری ابراز امیدواری کرد که با توجه به مواد گردآوری شده و مطالعات آزمایشگاهی که در رابطه با این فصل از کاوش در حال انجام است، به برخی از ابهامات مطرح شده در رابطه با گاه نگاری زاگرس مرکزی و لرستان پاسخ داده شود.
مجوز کاوش لایه‌نگاری تپه گریران الشتر توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.
7269/6060

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث


تپه تاريخي