گردشگری و توریسم

چشمه آبگرم سمنان، یک تیر و دو نشان

به گزارش ایرنا، گردشگری سلامت از شاخه های صنعت گردشگری است که در سال های اخیر توجه دولت ها را در رونق اقتصادی کشور به خود جلب کرده و در صورت وجود برنامه ای مدون و زیر ساخت های لازم علاوه بر درآمدزایی و اشتغالزایی می تواند نقش موثری در رونق گردشگری ایفا کند.
در تعریف جهانی، گردشگری سلامت این گونه تعریف شده است: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی، آب و هوا یا مداخلات پزشکی) منجر می ‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد که بیش از 24 ساعت است به طول می‌انجامد.
به گفته کارشناسان سهم گردشگری سلامت از حضور گردشگران 10 درصد است و 90 درصد باقیمانده به سایر حوزه ها همچون بازار، هتل ها و مراکز پذیرایی اختصاص پیدا می کند.
بر اساس آمارها، گردش مالی گردشگری سلامت در جهان 200 میلیارد دلار است که ایران نیز با توجه به ظرفیت های موجود می تواند بخشی از این درآمد را به خود اختصاص دهد.
چشمه آبگرم سمنان، یکی از چشمه ‌های آبگرم دارای خاصیت درمانی در کشور است که در جنوب غربی شهر درجزین، شمال غربی روستای افتر شهرستان سرخه، 21 کیلومتری شمال غرب سمنان و 18 کیلومتری غرب مهدیشهر واقع شده است.
به گفته کارشناسان ، چشمه‌ های بزرگ این منطقه که از گذشته دارای استخرهایی با عمق و ظرفیت کم است را مرادآب، گرآب، قلنج و آب سرد نام گذاری کرده اند و از نظر شیمیایی، آب این منطقه گوگردی است که علاوه بر خاصیت تفریحی برای درمان بعضی از بیماری های پوستی و رماتیسمی، همه ‌ساله در تابستان، اوایل بهار و پاییز مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد.
صاحب نظران معتقدند، این منطقه به دلیل نزدیکی با شهر سمنان و محور تهران – مشهد و جاده سمنان – فیروزکوه دارای شهرت محلی بوده اما برای بسیاری از مسافران عبوری و علاقه‌ مندان گردشگری ناشناخته مانده و بهرگیری از این ظرفیت مهم، نیازمند اطلاع ‌رسانی، ایجاد زیرساخت های اولیه مانند جاده آسفالت و امکانات اقامتی مناسب و سالم‌ سازی و رعایت بهداشت آب آشامیدنی در آن است.

**زیرساخت لازم برای ورود گردشگر چشمه آبگرم سمنان فراهم شود
استاندار سمنان در گفت و گویی ابراز داشت: این استان با برخورداری از 2 دانشگاه علوم پزشکی در شهرستان های سمنان و شاهرود و چشمه‌های آبگرم می‌تواند به‌ عنوان قطب درمانی در کشور معرفی شود.
سید شهاب الدین چاوشی افزود: ظرفیت گردشگری سلامت در استان سمنان برای جذب باید از سوی مسوولان امر برآورد شود و توجه به زیرساخت ها مانند راه های دسترسی برای رسیدن به آبگرم و برخورداری این مکان از اقامتگاه باید مدنظر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: با وجود خدمات درمانی ارزان قیمت و حضور پزشکان متخصص در سمنان گردشگری سلامت در این استان به دلیل نبود تبلیغات مناسب و هدفمند نتوانسته جایگاه خود را در بازار اقتصادی کشور به دست آورد.
چاوشی ادامه داد: تنوع اقلیم و جنگل و کویر به ‌عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه استان است و با توجه به پایین بودن هزینه ‌های درمانی در استان و هم چنین دسترسی آسان ریلی، فرودگاه و جاده و نزدیکی به پایتخت امکان حضور گردشگر در استان را به وجود می آورد.
استاندار سمنان خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های موجود برای ترویج و توسعه گردشگری در سمنان باید به کار گرفته شود و استان از ظرفیت خوبی به لحاظ جاذبه ‌های طبیعی تاریخی و مذهبی برخوردار است.
چاوشی ادامه داد: با توجه به برنامه‌ ریزی ‌های انجام‌ شده به دنبال تبدیل بیمارستان های استان به بیمارستان ممتاز در کشور، برای توسعه گردشگری سلامت در تلاش هستیم.
استاندار سمنان با اشاره به احداث مرکز جامع درمان سوانح و سوختگی و بیماری‌های سرطانی در مرکز استان در دولت تدبیر و امید گفت : ایجاد مکان هایی برای همراهان بیماران مهمان بستری شده در بیمارستان های استان در حال شکل‌ گیری است که زمینه‌ نزدیک شدن این مراکز درمانی به معیارهای بین‌المللی برای توسعه گردشگری سلامت است.

** چشمه آبگرم سمنان فعال شود
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: برای رونق اقتصادی در استان سمنان نباید طبیعت گردی با محوریت گردشگری درمانی، فراموش شود.
احمد همتی ادامه داد: در زمان حاضر، نهادهای اجرایی استان سمنان درک کافی از توسعه بخش گردشگری با محوریت رونق آبگرم سمنان دارند که امیدواریم در آینده نزدیک زیرساخت ها برای توسعه گردشگری در این منطقه از استان فراهم شود.
نماینده مردم شهرستان سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آسفالت جاده های دسترسی به منطقه آبگرم سمنان می تواند با توجه تردد سالانه میلیون ها مسافر از محورهای مواصلاتی استان در افزایش اشتغال در این منطقه از کشور بسیار تاثیر گذار باشد.
همتی افزود: اگر آبگرم سمنان به معنی واقعی فعال شود می توان در آینده ای نزدیک شاهد رونق کسب وکار و درمان بیماری های مختلف به واسطه خواص درمانی آب های جوشش این منطقه باشیم.

** پنج کیلومتر از جاده آبگرم نوسازی می شود
فرماندار سمنان در گفت و گو با ایرنا گفت: پنج کیلومتر از جاده آبگرم به منظور رونق کسب وکار در مرکز استان سمنان آسفالت و نوسازی می شود.
سید عباس دانایی افزود: ظرفیت های خدادادی بی شماره در مرکز استان سمنان وجود دارد که می توان با توسعه زیرساخت ها و اطلاع رستانی دقیق برای توسعه صنعت گردشگری درمانی در این منطقه از کشور اقدام کرد.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت آبگرم سمنان به خوبی به گردشگران در چند سال گذشته معرفی نشده است که امیدواریم در وهله اول با توجه به زیرساخت ها و در گام بعدی با تبلیغات گسترده این منطقه از استان به مکانی برای رفت و آمد قابل توجه گردشگر تبدیل شود.
دانایی گفت: از دستگاه های مربوط انتظار داریم با توجه به امر مهم اشتغالزایی در کمترین زمان ممکن برای زیباسازی منطقه چشمه آبگرم و بازسازی بخش از جاده دسترسی در این منطقه اقدام کنند.
فرماندار سمنان گفت: از ظرفیت بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در چشمه آبگرم سمنان استقبال می کنیم و واگذاری این ظرفیت ها به فعالان اقتصادی علاوه بر اشتغالزایی به توسعه بیشتر مرکز استان منجر می شود.

** ظرفیت گردشگری چشمه آبگرم اطلاع رسانی شود
یک گردشگر تهرانی که به همراه خانواده برای دیدن از جاذبه های طبیعی سمنان به این استان سفر کرده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، از وجود چشمه آبگرم در مرکز استان سمنان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی این ظرفیت مهم درمانی و گردشگری را برای رونق اقتصادی در منطقه اطلاع رسانی کند.
عباس دربندسری افزود: تعداد قابل توجه ای از گردشگران استان تهران به منظور استفاده از خواص آب درمانی به مناطق شمال غربی کشور سفر می کنند در حالی که در مرکز استان سمنان چشمه آبگرم وجود دارد که هموطنان از آن بی خبر هستند.
وی ادامه داد: جاذبه های گردشگری سمنان بی نظیر است و با وجود تردد میلیون ها مسافر از این استان برای زیارت حرم رضوی(ع) مسافران عبوری می تواند از ظرفیت چشمه آبگرم برای تفریح و درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کنند.
دربندسری ادامه داد: بازسازی جاده دسترسی و همچنین و توجه به امکانات تفریحی و بهداشتی، ابتدایی ترین زیرساخت برای جذب گردشگر است که امیدواریم با توجه به این زیرساخت ها برای افزایش اشتغال گام برداشت.
به گزارش ایرنا، استان سمنان با برخورداری از 2 دانشگاه علوم پزشکی و برخورداری استان از بیش یکهزار و 147 اثر تاریخی شناسایی شده و جاذبه های طبیعی کم نظیر جنگل کوه و کویر و چشمه آبگرم می تواند یکی از قطب های گردشگری سلامت در کشور به شمار آید.
به گفته کارشناسان، برای تحقق این طرح مهم اقتصادی توجه بیشتر به زیرساخت های گردشگری و درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است که مسوولان امر در استان در وهله اول باید به این رویکرد توجه کنند.
همچنین وجود چهارفصل طبیعت به صورت همزمان از دیگر جاذبه های اقامتی برای مسافران در استان سمنان است، به طوری که به عنوان مثال فاصله مناطق بیابانی و خشک در جنوب سمنان تا نقاط سردسیر شمال شهرستان مهدی شهر کمتر از یک ساعت است و باز هم در زمانی کمتر از 2 ساعت می توان به جنگل دسترسی داشت و در زمانی کمتر از یک ساعت نیز می‌توان به جنگلی از ابر در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود رسید.
7339/6103/7408

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگری سلامت


آبگرم


سمنان