گردشگری و توریسم

«چهل منبران»؛ تمثیلی بر تعزیت حضرت زینب (س) از کربلا تا شام

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، یکی از این آیین‌های جذاب و دیدنی آیین عزاداری «چهل منبران» است. در کنار اصفهان و لرستان به عنوان استان‌های فلات مرکزی ایران، استان‌های گیلان و گلستان در شمال کشورمان نیز با شیوه‌هایی کاملا متفاوت، ارادت ایرانیان به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و واقعه کربلا به اجرا می‌گذارند.
آیین عزاداری «چهل منبران» یا «چهل منبر»از آن دست آیین‌ها، رفتارها و شیوه‌های عزادارای مذهبی است که می‌توان گونه‌های مختلف آن را در نقاط گوناگون کشورمان به سادگی رصد کرد.
ذکر این نکته نیز ضروری است که از میان عموم آیین‌های سوگ ایرانی، یکی از آیین‌های ثبت شده ملی در دسته آیین‌های عزاداری در دهه نخست ماه محرم، آیین «چهل منبران» است. در این آیین شاهد آن هستیم که در کنار یا روبه‌روی خانه‌های شهرها و روستاهایی که در آنها مجلس تعزیت و سوگواری حضرت امام حسین(ع) برگزار می‌شود، سکوها یا منبرهایی برای ادای نذر مردم جهت روشن کردن شمع تعبیه می‌شود. تعداد این سکوهای روشن کردن شمع حاجت (منبرها) در هر محله و منطقه باید به عدد 40 برسد. افراد هنگام ورود به آن خانه ها برای حضور در مراسم سوگواری و عزاداری حضرت امام حسین علیه السلام شمع حاجت خود را روشن می کنند و حاجات و خواسته‌های خود را با ارباب و سید و سالار شهیدان در میان می‌گذارند.
در گونه دیگر از اجرای این رسم که ثبت ملی شده است و بیشتر در منطقه خرم آباد استان لرستان شاهد آن هستیم، اجرای آیین بیشتر توسط بانوان عزادار ایرانی صورت می گیرد. بانوان عزادار به یاد و پاسداشت مقام حضرت زینب سلام الله علیها به عنوان نخستین راوی حماسه تراژدی عاشورا که همراه با اسیران باقیمانده از واقعه عاشورا از کربلا تا شام در چهل منزل این مسیر را طی کرده و در هر منزل به ذکر مصیبت و اتفاق رخ داده و جفای روی داده بر حضرت امام حسین علیه السلام سخنرانی و سوگواری می کند؛ بانوان عزادار در حقیقت چهل منبر را طی می ‌کنند و این رسم از امامزاده اصلی آن شهر و یا روستا آغاز می‌شود تا بعد از چهل منزل بار دیگر به همان امامزاده شهر یا روستا می رسد.
هر کدام از این منبرها در برابر خانه ها و تکایا قرار دارد و مردم عزادار آنجا می روند تا به تعزیت و سوگواری بپردازند و در نهایت شاهد آن هستیم که در عصر تاسوعا عزاداران سعی می‌ کنند حداقل در چهل منزل و یا تکیه برای عزاداری و روشن کردن شمع حاجت خود شرکت کنند تا تمثیلی باشد بر آن چهل منزلی که حضرت زینب (س) از کربلا تا شام پشت سرگذاشت.
در نهایت از عصر تاسوعا تا شام عاشورا این افراد، اعم از زن و مرد، روزه سکوت می گیرند و در سکوت خود به تزکیه نفس و پرورش روح وفاداری به حضرت زینب (س)، حضرت فاطمه سلام الله علیها و امام حسین علیه السلام می پردازند.
فراهنگ** ا.خ**1055

انتهای پیام /*


فرهنگی


شیوه‌های عزاداری


محرم