اخبار گردشگری

غفلت از گردشگری سلامت در اردبیل

به گزارش ایرنا، وجود بیش از ۱۱۰ چشمه آب گرم و سرد معدنی در شهرستان های سرعین، مشگین شهر، نیر، کوثر و اردبیل، این استان را به عنوان مهم ترین کانون آب های معدنی و درمانی کشور مطرح کرده و استفاده بهینه از این فرصت می تواند منطقه را به قطب گردشگری سلامت (توریسم درمانی) در خاورمیانه تبدیل کند.
آب های گرم موجود در پنج شهرستان از ۱۰ شهرستان استان دارای ویژگی های موثر درمانی از جمله در زمینه درمان بیماری های اعصاب، روماتیسم، هیپاتیت، بیماری های جلدی، بیماری های چشم ، بیماری های عضلانی واستخوانی، توانبخشی و غیره می باشد.
به گفته کارشناسان؛ وجود درصد کوچکی از این جاذبه های آب درمانی در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای در حال توسعه به منبع درآمد ارزی مهمی برای این کشورها تبدیل شده است اما در استان اردبیل تاکنون از این نعمت بیکران خداوندی کمترین استفاده را در زمینه گردشگری سلامت و جذب درآمدهای ارزی شده است.
نهایت فعالیتی که در زمینه آب های درمانی موجود در استان اردبیل شده، ایجاد مجتمع های نسبتا پیشرفته برای شنا وآب تنی می باشد بدون اینکه کارکرد درمانی آنها مورد استفاده مطلوب قرار گیرد .
همچنین از سال های گذشته روزانه حدود سه هزار تبعه جمهوری آذربایجان عمدتا برای استفاده از امکانات درمانی و نیز آب های گرم منطقه وارد استان اردبیل می شوند که به واسطه فرصت سوزی و فقدان سرمایه گذاری زیربنایی استفاده مناسب از این فرصت نیز بصورت مطلوب نشده است.
به اعتقاد کارشناسان، ایجاد کلینیک های درمانی در مجتمع های آبگرم منطقه و استقرار پزشکان متخصص در این مجتمع ها، ایجاد کلینیک های درمانی ویژه اتباع خارجی، فعالیت تورهای گردشگری در کنار فراهم کردن امکانات رفاهی لازم برای گردشگران خارجی از جمله اقدام های اساسی در زمینه ساماندهی و توسعه توریسم درمانی در استان اردبیل می باشد.

**ضرورت ترویج پزشکی آب درمانی در اردبیل
استاندار اردبیل معتقد است که در زمینه توریسم سلامت در استان در سالیان اخیر اقدام مطلوبی نشده و فرصت های خوب سرمایه گذاری و جذب گردشگران بویژه از نوع خارجی آن تقریبا از دست رفته است.
اکبر بهنامجو تاکید کرد که با توجه به استعدادهای خدادادی منطقه در زمینه آب های معدنی، در کنار استفاده گردشگری، بهره گیری پزشکی نیز از این آب ها باید صورت گرفته و این مهم در اولویت برنامه های استان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه استفاده پزشکی و درمانی از آب های گرم استان در اولویت برنامه های توسعته ای می باشد، افزود: در این مورد گروهی از پزشکان اردبیلی برای گذراندن دوره های تخصصی پزشکی آب درمانی به کشورهای صاحب نام اعزام شده و یک دوره آموزشی کامل نیز با همکاری دانشگاه های ترکیه در اردبیل برگزار خواهد شد.
استاندار اردبیل بیان کرد: شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و فرهنگی استان اردبیل تشابه بیشتری با کشورهای همسایه دارد و با همکاری همدیگر می توانند در زمینه آب درمانی پزشکی فعالیت کنند .
بهنام جو گفت: برای تحقق این امر با همکاری دانشگاه استانبول هیاتی از اردبیل برای بازدید از مکان ها و مجتمع های آموزشی پزشکی آب درمانی ترکیه به استانبول اعزام می شود.

** ایجاد دانشکده طب سنتی در اردبیل
دکتر قدرت اخوان اکبری رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل هم در این باره گفت: راه اندازی دانشکده طب سنتی در دستور کار است و با نهایی شدن صدور مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عملیات احداث این دانشکده آغاز می شود.
وی با اشاره به ایجاد رشته پزشکی آبدرمانی در این دانشکده افزود: هدف از راه اندازی این دانشکده رونق توریسم درمانی و استفاده بهینه از منابع آبدرمانی استان می باشد.
اخوان اکبری بیان کرد: برای فعال سازی توریسم درمانی ، طرح ایجاد دهکده سلامت و مجتمع آبدرمانی نوین نیز در سرعین با سرمایه گذاری بخش خصوصی از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به ایجاد دپارتمان پذیرش بیمار در اردبیل افزود: سال گذشته سه بیمارستان امام خمینی (ره)، تأمین اجتماعی سبلان و بیمارستان خصوصی قائم موفق به اخذ گواهینامه بین‌المللی شدند و امکانات پذیرش گردشگر سلامت در این سه بیمارستان به صورت ویژه فراهم شده است.
اخوان اکبری برنامه سال جاری علوم پزشکی استان برای ساماندهی گردشگران سلامت را راه‌اندازی دپارتمان بین‌المللی پذیرش مسافر در پایانه مرزی بیله سوار عنوان کرد و گفت: بعد از معاینه اولیه به صورت رایگان، بیمار به مراکز درمانی تخصصی هدایت می‌شود.

** توریسم درمانی در اردبیل توسعه می‌یابد
نادر فلاحی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل هم گفت: توریسم درمانی این استان متناسب با ظرفیت و توانمندی های موجود با هدف جذب گردشگران خارجی توسعه می یابد.
وی با بیان اینکه اردبیل قابلیت کم‌نظیری در رونق توریسم درمانی دارد افزود:اشتراکات فرهنگی این استان با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان فرصت مطلوبی برای رونق توریسم درمانی است.
فلاحی بیان کرد: تاکنون استفاده مطلوبی از ظرفیت های گردشگری سلامت استان عملیاتی نشده و به منظور رونق بخش گردشگری طرح ها ی مهمی مد نظر قرار گرفته است .
او گفت: در هفته‌های آتی بررسی جامعی از روند ورود مسافران خارجی از مرز بیله سوار داشته و نسبت به هدایت صحیح مسافران و تکریم گردشگران خارجی اقدام خواهد شد .

** قابلیت های درمانی اردبیل به گردشگران خارجی معرفی می شود
علیرضا دباغ عبداللهی معاون گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل هم از اجرای طرح معرفی ظرفیت و قابلیت های مراکز درمانی این استان به گردشگران خارجی بویژه اتباع آذری خبر داد.
وی افزود: با توجه به اینکه اکثر گردشگران جمهوری آذربایجان به قصد درمان وارد کشور می شوند، لازم است ظرفیت های مراکز درمانی و بیمارستانی در کنار جاذبه های گردشگری استان معرفی شوند.
عبداللهی با بیان اینکه در این راستا باید بسته های گردشگری سلامت در قالب سی دی تهیه و در پایانه های مرزی بین گردشگران توزیع شود، ادامه داد: هم اکنون قابلیت های درمانی و گردشگری استان در قالب بروشور تهیه شده و توسط شرکت های دفاتر خدماتی مسافرتی که در زمینه توریسم سلامت فعالیت می کنند در اختیار گردشگران جمهوری آذربایجان قرار می گیرد.
معاون گردشگری استان اردبیل یادآورشد: ‌آیین‌نامه مربوط به ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و همچنین گردشگری در حوزه گردشگری سلامت تدوین و تهیه شده و این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، حمل و نقل و پایانه‌ها و نهادهای شهرستانی انجام می‌ شود.
وی هدایت و راهنمایی اولیه را از عوامل موثر در جذب و توسعه توریسم سلامت برشمرد و ادامه داد: در این استان علاوه بر وجود مراکز درمانی مجهز، مجتمع‌های آبدرمانی مدرن نیز راه اندازی شده که می تواند در توسعه گردشگری با محوریت سلامت موثر باشد.
عبداللهی با اشاره به تجهیز بیش از ۲۲۴ واحد اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان و میهمان‌پذیر در این استان بیان کرد: اردبیل سالانه پذیرای دو میلیون گردشگر در این مراکز اقامتی است که در این زمینه جزو پنج استان برتر از لحاظ ارائه خدمات و وجود ظرفیت اقامتی بشمار می رود.

* بستر توسعه گردشگری سلامت در بیله سوار فراهم است
حسن قبادی فرماندار بیله سوار نیز گفت: با توجه به ورود روزانه بیش از ۲هزارو ۵۰۰ مسافر از جمهوری آذربایجان به این شهرستان بستر توسعه صنعت گردشگری سلامت در این شهرستان مهیا شده است.
وی افزود: این شهرستان می تواند در حوزه توریسم درمانی پیشتاز باشد و ضروری است سرمایه گذاران برای احداث بیمارستان بین المللی در آن اقدام کرده و دولت هم آماده تامین زیر ساخت های آن می باشد.
قبادی اضافه کرد: هدایت و راهنمایی مسافران آذری برای مراجعه به مراکز درمانی و آبهای درمانی مورد توجه قرار گرفته و انتظار می رود میزان جذب گردشگران خارجی در شهرستان افزایش یابد .
به هر حال فرصت های بسیاری در سال های گذشته بواسطه غفلت از گردشگری سلامت در استان از دست رفته و هم اکنون ضروری است که برای رفع عقب ماندگی ها اقدام های اساسی و ضربتی در این زمینه صورت گیرد.
/۶۰۱۶/ ۷۱۱۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی و گردشگری


توریسم سلامت


اردبیل