اخبار گردشگری

مرمت خانه های تاریخی اردبیل نیازمند اعتبار است

منصور عالیقدر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر چهار خانه تاریخی مرمت و بازسازی شده و چند اثر دیگر هم در دست مرمت و بازسازی است.
وی بیان کرد: پاکسازی دیوار قدیمی خانه شریعت ، آوار برداری ، اجرای دیوار یک طرف نما به طول ۶ متر و ارتفاع چهارمتر شامل آرماتور بندی، شناژ گذاری،بتن ریزی، اجرای ازاره سنگی، اجرای پایه ها ، دیوار چینی، هره بندی و بندکشی ، اجرای دیوار ۲ طرف نما به طول ۱۲ متر و ارتفاع سه متر و اجرای پایه ها ، دیوار چینی، هره بندی و بندکشی از جمله اقداماتی بوده که در مرمت این خانه انجام گرفته است.
عالیقدر اضافه کرد: اجرای دیوار نمای بیرونی خانه وکیل و آجر کاری در دیوار محوطه جهت جلوگیری از ورود افراد متفرقه به داخل بنا در خانه مبشری نیز از دیگر اقدامات مرمت و بازسازی می باشد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل درباره بازسازی خانه چنذاب نیز گفت: شمع بندی چوبی در بخش های قدیمی ، پاکسازی دیوارهای خشتی فرسوده و پی کنی ، اجرای پی و دیوارهای محیطی یک اتاق از بنا ، اجرای ایزولاسیون روی پی و دیوار مشترک ، تیرریزی چوبی روی طاقچه های اتاق و بازسازی پی و ازاره سنگی در نمای اصلی اتاق در این خانه انجام شده است.
عالیقدر گفت: علاوه بر این در حال حاضر مرمت سه بنای تاریخی استان شامل حمام تاریخی روستای حور ٬ سرای تاریخی امام جمعه و بازار تاریخی اردبیل در اولویت قرار گرفته است.
وی بیان کرد: ساماندهی و مرمت سرای تاریخی امام جمعه آرزوی دیرینه کسبه بازار و این سرای اردبیل است که در ۲ هفته آینده عملیات اجرایی شروع و بخشی از طرح در صورت همکاری مناسب کسبه تا پایان شهریور تکمیل می شود.
عالیقدر درباره مرمت و بازسازی سرای وکیل باز اردبیل هم افزود: عملیات مرمت این طرح در حال اجراست و همزمان با هفته دولت به بهره برداری می رسد.
بیشتر خانه های تاریخی اردبیل که در بافت قدیمی مرکز این شهر واقع شدند مربوط به دوره صفویه و قاجار است و با توجه به نوع معماری و ساخت منحصر بفرد و قدمت خود بخشی از تاریخ این منطقه را بازگو می کنند.
۷۱۱۰/ ۱۲۵۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اردبیل


مرمت آثار تاریخی