اخبار گردشگری

سنگ تراشی سنتی احیا شد

محمدرضا صدوقی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این هنر سنتی با تلاش میراث فرهنگی استان اصفهان احیا شده و اکنون نیز یک جوان علاقه مند با فراگیری آموزش های لازم و راه اندازی کارگاهی در اردستان نسبت به ساخت انواع هاون، دستاس و سایر ادوات و آلات سنگی اقدام می کند.
وی افزود: معدن سنگ قرمز محدوده روستاهای لاسیب و توتکان در بخش مرکزی این شهرستان با زمینه سازی برای هنرمندان منطقه، افراد زیادی را در گذشته به سنگ تراشی مشغول داشته و آلات و ادواتی مانند هاون، دستاس، سنگ آسیاب، سنگاب، جاچراغی و درب های سنگی ویژه باغ می ساختند که هنوز هم وجود دارند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان بیان کرد: نزدیک به ۴۰ سال پیش با خالی شدن روستاها از سکنه و نسل جوان، هنر سنگ تراشی ۲ هزار و ۵۰۰ ساله این شهرستان در معرض انقراض قرار گرفت.
او اضافه کرد: تولیدهای این جوان هنرمند اردستانی که در احیای سنگ تراشی پیشگام شده، هم اکنون در شهرهای همجوار و حتی تهران نیز به فروش می رسد.
صدوقی با ابراز امیدواری نسبت به نمایش اثرهای سنگی جدید اردستان در نمایشگاه های صنایع دستی اصفهان و تهران گفت: تا کنون بحث مستند نگاری و حمایت از تولید مطرح بوده و امید می رود با پرداخت تسهیلات از ردیف اعتبارات مشاغل خانگی و بسته های حمایتی اداره کل بتوان از این هنرمند سنگ تراش حمایت کرد.
وی همچنین اضافه کرد: تلاش داریم بحث آموزش این هنر را فعالتر کرده و با افزایش کارگاه ها به ویژه در روستاهای شهرستان نقش مهمی در احیای این هنر و اشتغالزایی داشته باشیم.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان تا کنون ۴۰ میراث ناملموس فرهنگی در این شهرستان شناسایی شده است.
شهرستان اردستان با یک اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی، ۶۹ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی، ۲ بافت تاریخی و ۸۷ محوطه باستانی در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع می باشد.
۷۴۳۱/۸۱۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث تاریخی


سنگ تراشی


اردستان