اخبار گردشگری, اماکن دیدنی ایران

ریل توقف، نصیب باغ موزه دفاع مقدس فارس

این بنا که می تواند ظرفیت جذب گردشگر داخلی و خارجی داشته باشد پشت مغازه های برجا مانده از میدان میوه و تره بار قدیم و همچنین مغازه های کود و سم فروشی در فلکه مصدق (میدان غدیر) پنهان شده است.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس می گوید: این مجموعه بعد از نزدیک به دو دهه که از زمان آغاز ساخت آن می گذرد هنوز نیازمند پنج میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز ملزومات مورد نیاز گالری است که بخش اصلی این مرکز را شامل می شود.
با نگاهی به اظهارات مسئولان شهری و استانی طی سال های گذشته و حتی در یکساله اخیر در زمینه لزوم ساماندهی فضای پیرامونی و مرکز فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس فارس، به وفور با فعل هایی که حکایت از انجام اقداماتی در آینده دارد مواجه می شویم و مشخص نیست رویای تکمیل این مجموعه چه زمانی محقق خواهد شد؟

** اقتصاد و فرهنگ
موزه به عنوان یکی از ابعاد گردشگری فرهنگی می تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر و همچنین رونق اقتصاد هر منطقه ایفا کند.
با توجه به تنوع گونه های گردشگری در عصر جدید لازم است که تطابق پذیری در این باره در ابعاد مختلف مرتبط با این صنعت در کشور و استان فارس نیز ایجاد شود.
در دوره کنونی عناوینی چون جنگ و اتفاقات پیرامونی آن نیز به گونه های رایج گردشگری افزوده شده و مورد توجه قشر زیادی از علاقه مندان به این صنعت قرار گرفته است.
مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس فارس که در شیراز بنا شده می تواند نقش بسزایی در صنعت گردشگری و توسعه این استان ایفا کند که متاسفانه اکنون اینگونه نیست و تجهیز این مجموعه اکنون با مشکل مواجه است و علیرغم اینکه ساختمان این بنا تکمیل شده اما تامین تجهیزات آن و همچنین بهسازی معابر و مسیرهای دسترسی به این محل با مشکلات حاد و جدی مواجه است.
این امید وجود دارد که با تکمیل این مجموعه گردشگری،جنگ و موزه دفاع مقدس فارس نیز بتواند جایگاهی مناسب برای رونق صنعت گردشگری این استان ایفا کند.
همانگونه که نمونه های موفق این مجموعه در استان های دیگر از جمله کرمان توانسته جای خود را در صنعت گردشگری این استان باز کند و همچنین نقش بسزایی در انتقال مفاهیم معنوی دفاع مقدس به نسلهایی که این دوران را درک نکرده اند داشته است.
در این بین نمی توان از نقش تبلیغات گردشگری دفاع مقدس در استان های دیگر و حتی خارج از مرزهای کشور و همچنین گنجاندن بازدید از این مجموعه در برنامه های آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی نیز غافل شد.
بهره گیری از تکنولوژی های نوین نظیر پیامک ، ساخت اپلیکیشن و بلوتوث برای اطلاع کسانی که وارد محدوده مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس می شوند و همچنین اطلاع رسانی نسبت به وجود چنین محلی به کسانی که از مبادی ورودی جاده ای ،ریلی و هوایی به شیراز و استان فارس وارد می شوند نیز می تواند به توسعه گردشگری این مجموعه کمک شایانی کند هرچند که برای انجام این اقدامات ابتدا باید این مکان بصورت کامل به بهره برداری برسد.

** اعتبار و انتظار
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد:اگر مشکلات اعتباری رفع شود تا دهه فجر امسال بخش دیگری از باغ موزه دفاع مقدس فارس به بهره برداری می رسد و گردشگران می توانند از آن بازدید کنند.
سرهنگ حمیدرضا گرامی افزود: بخشی از مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس مربوط به دوران انقلاب اسلامی،قسمت غالب نیز مرتبط با هشت سال دفاع مقدس و بخشی نیز به مدافعین حرم و دفاع هایی که در اقصی نقاط مرزهای کشور توسط رزمندگان استان فارس انجام شده مربوط است.
گرامی با اشاره به اینکه این مرکز فرهنگی هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا دارد و بخش ساختمانی این مجموعه اکنون تکمیل شده، اظهار داشت: برای تکمیل تجهیزات داخل گالری موزه دفاع مقدس حدود پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا سوژه ها و تجهیزات مورد نیاز این محل نصب و کارهای دیجیتالی نیز انجام شود.
وی ادامه داد: اعتبارات دیگری نیز برای الحاقات ،تملک مغازه ها ،انبارها و منازل اطراف این مرکز نیاز است که در این زمینه جلساتی با معاون عمرانی استانداری فارس، شهرداری و شورای شهر شیراز تشکیل شده اما متاسفانه تاکنون منابعی برای این کار درنظر گرفته نشده است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس ضمن بیان این مساله که باید گالری و موزه این مجموعه تکمیل و تجهیز شود تا عملا استقبال بهتری از این محل صورت پذیرد، گفت: بعد از افتتاح فاز نخست باغ موزه دفاع مقدس در دهه فجر سال گذشته(۱۳۹۶) این محل مورد بازدید مدارس شیراز قرار گرفت و همچنین امسال نیز از ایام نوروز تاکنون بالغ بر شش هزار نفر از این موزه بازدید کرده اند.
وی اغلب بازدیدها از این محل را در حال حاضر مناسبتی دانست و افزود: بازدید ها از این محل اکنون به ایام نیمه شعبان،شب های احیا و برنامه هایی که هیات ها در مناسبت های مختلف در این محل انجام می دهند خلاصه می شود.

** اقداماتی که انجام شده است
گرامی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: بعد از افتتاح فاز نخست مرکز فرهنگی دفاع مقدس کارگروه های محتوایی این مجموعه فعال شد که در گام نخست ۸۵۰ سوژه شناسایی شد و در اختیار گروه طراح قرار گرفت که از میان این تعداد ۱۰۰ سوژه در نهایت انتخاب شد و برای تکمیل، راست آزمایی و سناریو نویسی این موارد بررسی ها با پیشکسوتان ارتش،سپاه، جهاد سازندگی، ناجا، بسیج و سایر اقشار در حال انجام است.
وی ادامه داد: بعد از تکمیل مراحل سناریو نویسی خرید تجهیزات مورد نیاز و در گام بعدی ساخت و نصب آنها در دستور کار قرار دارد که البته به دلیل محدودیت فضا درصدی از سوژه ها نیز بصورت دیجیتال کار و ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در استان فارس ۳۷ یگان رزم و پشتیبانی در طول هشت سال دفاع مقدس فعال بوده،گفت: براساس اطلاعات موجود ۲۵۰ هزار ایثارگر شامل شهید ،جانباز،آزاده و رزمنده در این استان وجود دارد که از میان آنها، موارد شاخص و فاخر نظیر حرکت شهید دوران و حرکت شهید جاویدی در عملیات والفجر ۲ به عنوان سوژه قابل اجرا انتخاب شده است.
گرامی ضمن بیان اینکه تاکنون حدود ۲۵ مجسمه و ۱۵سردیس از ایثارگران فارس آماده شده و نیاز است که برای تکمیل و جانمایی آنها اقدام شود، ادامه داد: توجه به این مجموعه به عنوان یکی از هدف های گردشگری نیازمند طی شدن فرایندی است که در این زمینه جلسات مستمری در کشور و استان و حتی راهنمایان گردشگری نیز به منظور سوق دادن گردشگران خارجی و داخلی به این محل انجام شده است.

**معابر و مسیرهای منتهی به باغ موزه در شان مجموعه نیست
وی در جواب سوالی در زمینه ساماندهی نشدن معابر و مسیرهای منتهی به این مجموعه گفت: این نکته از جمله انتقادهای جدی خود ما نیز هست، زیرا این مجموعه فرهنگی مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی و قشرهای مختلف قرار می گیرد و همچنین نیز این محل در شهر شیراز که از نظر مسافر در طول سال از استان های شاخص محسوب می شود قرار دارد.
وی اضافه کرد: این محل باید از نظر منظر شهری،طرح ترافیک و سایر موضوعات که به دیده شدن بهتر آن کمک کند جلوه مناسبی داشته باشد نه اینکه این مجموعه در حال حاضر به دلیل عدم ساماندهی در این موارد با محدودیت هایی مواجه است و گردشگران نیز با سهولت به این محل دسترسی ندارند.
گرامی اظهار داشت: ایجاد یک فضای سبز، فرهنگی و تفریحی برای مردم این منطقه که بافت قدیم شهر محسوب می شود و اهالی آن در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند نیز می تواند مورد بهره برداری ساکنان قرار گیرد و همچنین جلوه این محل را تغییر دهد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس عنوان کرد: گفتمان حمایت از باغ موزه دفاع مقدس وجود دارد اما این گفتمان توام با عمل نیست و امیدواریم که اظهارات مسئولان در این باره در عمل خود را نشان دهد و تملک های و زیبا سازی این منطقه نیز به نتیجه برسد.

**جایگاه گردشگری مجموعه باغ‌ موزه دفاع مقدس تبیین شود
استاندار فارس نیز در این باره گفت: جایگاه گردشگری مجموعه باغ‌ موزه دفاع مقدس فارس باید در کنار شاهچراغ (ع)، حافظ، سعدی و مجموعه تاریخی زند تبیین و تعریف شود تا بتواند سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.
اسماعیل تبادار در ششمین نشست شورای هماهنگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شیراز افزود: باغ موزه دفاع مقدس به عنوان مجموعه فرهنگی شاخص باید در سال ۹۷ برای بازدیدکنندگان مهیا شود.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز نیز در روزهای گذشته موزه دفاع مقدس فارس را با توجه به قابلیت هایی که دارد، ظرفیتی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دانست.

**مدیریت شهری معابر و منطقه پیرامونی را ساماندهی کند
وی همچنین بر ضرورت همکاری شورای شهر، شهرداری شیراز و استانداری فارس برای سامان‌ بخشیدن، الحاق و تغییر کاربری زمین‌های پیرامون مجموعه باغ ‌موزه دفاع مقدس تاکید کرد.
از جمله دستگاه هایی که در خصوص ساماندهی محوطه و معابر منتهی به مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس فارس می تواند نقش کلیدی ایفا کند شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز است که به گفته مسئولان حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس این ارگان ها تاکنون کار عملی در این باره انجام نداده اند.

** باید بشود
سید عبدالرزاق موسوی، دو هفته پیش در نشست کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه هم اندیشی در مورد موزه دفاع مقدس در دستور کار این کمیسیون قرار دارد، اظهار داشت: باید به موزه دفاع مقدس فارس جنبه ملی و عمومی دهیم و نباید محتوای این مکان یک بُعدی باشد.
موسوی افزود: بررسی بخش فیزیکی موزه به کمیسیون برنامه، بودجه، امورحقوقی و املاک و کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز ارجاع شده است.
وی همچنین به موضوع تشکیل کارگروه مشترک بین معاونت فرهنگی، اجتماعی و شهرداری منطقه ۲ و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در پیوند با این موضوع اشاره کرد و گفت: مقرر شده ظرف مدت یک ماه نتایج نشست های این کارگروه برای بررسی به کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز ارایه شود.
این عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: جانمایی برای ایجاد مکان های فرهنگی، مذهبی و ورزشی در این کلان شهر باید با رعایت استانداردهای لازم صورت گیرد.

**در تدارک بودجه برای تکمیل باغ موزه دفاع مقدس
رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز نیز گفت: این کمیسیون در نظر دارد بودجه ای برای کمک به ساخت موزه دفاع مقدس اختصاص دهد.
سولماز دهقانی افزود: با توجه به اهمیت هشت سال دفاع مقدس و فعالیت های ارزشمندی که در این دوران انجام شد باید به محتوای موزه دفاع مقدس رویکردی ویژه داشته باشیم.

**جای خالی نماد دفاع مقدس در فارس
وی همچنین خواستار برگزاری فراخوان ملی و استفاده از ظرفیت هنرمندان کشور برای ساخت نماد و نشانه (المان) با موضوع دفاع، ایثار و شهادت شد.
دهقانی ادامه داد: با ایجاد یک میدان گاه برای بزرگداشت مناسبت های دفاع مقدس می توانیم در ایجاد وحدت اجتماعی و همراه کردن مردم در این مناسبت ها گامی موثر برداریم.
این عضو شورای شهر شیراز همچنین پیشنهاد داد که صحنه های از دفاع مقدس که رزمندگان استان فارس در آن نقش داشتند بازسازی شود.

** سخت افزار تکمیل شده ،نرم افزار ناقص است
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در این جلسه اظهار داشت: کلانشهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) با در نظر گرفتن عملکرد موفقیت آمیزی که در دفاع مقدس داشت نیازمند موزه ای است تا آیندگان بتوانند ایثار و شهادت گذشتگان را به نظاره بنشینند.
سیروس پاک فطرت اضافه کرد: فاز نخست مرکز هنری وموزه دفاع مقدس استان فارس که شامل بخش سخت افزاری این مجموعه از قبیل تامین زمین و ساخت موزه است پیشتر اجرایی شده و هم اکنون بخش نرم افزاری آن از جمله تجهیز نگارخانه های موزه و استفاده بهینه از این مکان مدنظر است.
این عضو شورای شهر شیراز نیز با هدف هم اندیشی، همسویی و همراهی برای تحقق اهداف و اجرای برنامه های مرتبط با موزه دفاع مقدس فارس، خواستار تشکیل کارگروه مشترک بین معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، شهرداری منطقه ۲ و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس این استان شد.
پاک فطرت بیان کرد: شهرداری به طور مستقیم برای ساخت اماکن مذهبی وظیفه ای ندارد اما اگر اهالی محل یا خیران مایل به ساخت اینگونه اماکن باشند، شهرداری با رعایت ضوابط می تواند در تامین زمین به آنها کمک کند.
مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس فارس دارای بخش یادمان شهید دوران و شهدای گمنام، سالن نمایشگاه اصلی، آمفی تئاتر روباز، مرکز اسناد، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، ساختمان اداری و نگارخانه است.
مساحت عرصه این موزه ۱۶هزار و۲۰۰ مترمربع و اعیانی آن شش هزار و ۵۰۰ مترمربع است و تاکنون هزینه‌ای افزون بر ۱۴۰میلیارد ریال صرف تکمیل بنای این مجموعه شده است.
۹۸۷۳ /۱۸۷۶
گزارش از محمدامین افشارپور

انتهای پیام /*


اجتماعی


دفاع مقدس


موزه


فارس