اخبار گردشگری

۲ میلیارد ریال برای ساماندهی دستکندهای خمین تخصیص یافت

مصطفی فراهانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این میزان اعتبار امسال برای اکتشاف، حفاظت و احیای دستکندهای تهیق، فرنق، رباط آغاج، وارونه و دانیان هزینه می شود.
وی اظهار داشت: دستکندهای تهیق، رباط آغاج و وارونه در فهرست آثار ملی ثبت شده اند واکتشاف دوباره و ساماندهی دانیان، وارونه و فرنق در سال جاری در دستور کار قرار دارد.
فراهانی ادامه داد: دستکندهای این شهرستان یکی از بهترین مکان‌های تاریخی برای تحقیق درباره زندگی تاریخی انسان هستند و به گفته کارشناسان و پژوهشگران، بیشترین دستکندهای شناسایی شده کشور در شهرستان خمین به ثبت رسیده است.
وی گفت: خمین از نظر معماری دستکند ها و شهرهای زیر زمینی سرآمد است و در جایگاه نخست کشور قرار دارد و تاکنون در تهیق، دانیان، کندها، نازی، رباط آغاج، آشناخور، فرنق، وارونه، طیب آباد، بزمیان و احمد آباد، دستکند کشف شده است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: پایگاه ملی دستکندها و جذب نیروهای مدیریتی در این بخش برای کاوش و ثبت آثار راه اندازی می شود.
فراهانی ادامه داد: در صورتی که این پایگاه راه اندازی شود اعتبارات ملی سالانه برای کاوش و شناسایی تعریف می‌شود.
دستکند ها با هدف ایجاد سرپناه و محافظت جان ساکنان شهر در ناملایمات محیطی و خطر حمله دشمنان تعبیه شده است.
این بناها بدون استفاده از هیچ گونه مصالح انسان ساخت و تنها با استفاده از ابزارهای کندمان ایجاد شده و به صورت مسیرهای تنگ و تاریک با شعبات متعدد است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی با ۱۰۵ هزار نفر جمعیت دارای آثار تاریخی سنگ نگاره های تیمره، دستکندها یا شهرهای زیر زمینی، بیت تاریخی امام خمینی (ره)، قلعه سالار محتشم، کبوترخانه ها، تیمچه بازار، پل های تاریخی، قلعه های تدافعی و ۲۴ بقعه متبرکه است.
۷۲۷۷/۳۰۷۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


تخصیص اعتبار


دستکندهای خمین