اخبار گردشگری

طرح اقامتگاه بوم گردی لرستان نیازمند ۲ هزار میلیارد ریال است

به گزارش خبرنگار ایرنا عطا حسن پور روز یکشنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سالن جلسات اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد افزود: در کل کشور یکهزار و ۲۰۰ اقامتگاه بوم گردی وجود دارد که نصف آنها به صورت کامل فعال است.
وی اظهار داشت: ۲ هزار تخت بوم گردی در کشور وجود دارد که اگر طرح لرستان فعال شود به تنهایی یک هزار تخت ایجاد می کند.
حسن پور ادامه داد: لرستان عنوان استان چهار فصل را دارد اما تاکنون از این تعاریف بهره ای نگرفته است در صورتیکه اقامتگاه بوم گردی می تواند در مساحت چهار هکتار و با ظرفیت ۵۰۰ نفر این عنوان را احیا کند.
وی افزود: اقامتگاه بوم گردی در سه فاز طراحی شده که فاز نخست آن ۲ تخته سیاه چادر، فاز دوم ایجاد کلبه های سنتی و فاز سوم خوابگاه های جمعی با ۲۰۰ تخت است.
عضو کارگروه گردشگری اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد گفت: در حال حاضر ۲۱ غار دستکن در لرستان وجود دارد که غار کوگان به عنوان نمونه ای از این مجموعه دارای ۲ طبقه و یک هزارمترمکعب با حجم دستکند ۲ هزار ساله است.
وی افزود: غارهای چهار، ۶ و هفت طبقه الیگودرز در کشور بی نظیر هستند و در بخش پاپی خرم آباد غار چهار طبقه اراز با ۸۰۰ سال قدمت مثل آپارتمان صخره ای است که در هیچ جای ایران نمونه آن وجود ندارد.
حسن پور ادامه داد: قلعه فلک الافلاک خرم آباد موزه ای کوچک اما محقر است که گنجینه ای از ۱۲ هزار اشیای تاریخی مفرغ به شمار می رود و می تواند برند لرستان باشد اما در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد.
وی اظهار داشت: گنجینه ای به ظرفیت ۲ هزار و ۲۰۰ قطعه اخیرا در لرستان شناسایی شده که بزرگترین شی مفرغی یعنی تابوت مفرغی از دوران اشکانیان در آن وجود دارد.
عضو کارگروه گردشگری اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد افزود: غار کلماکره گنجینه ای بزرگ که به غارت رفت و اشیای آن در موزه ملی نگهداری می شوند و اکنون در دنیا به گنجینه غار غربی معروف است.
وی با بیان اینکه ۹۷ پل تاریخی در لرستان وجود دارد، گفت: پل های لرستان به گواه برخی پژوهشگران اروپایی، بزرگترین بنای سنگی جهان بعد از اهرام ثلالثه مصر هستند.
حسن پور افزود: عنوان بلندترین، طویل ترین و عریض ترین دهانه معماری دنیای باستان مربوط به پل های لرستان است.
وی گفت: ۱۰۰ کاروانسرا در لرستان وجود دارد که هم اکنون چهار مورد آنها سالم و قابل واگذاری به بخش خصوصی است.
حسن پور افزود: بروجرد دارای ۲۸۱ هکتار و خرم آباد دارای ۷۰۰ هکتار بافت منسجم تاریخی است که ۸۵ بنای تاریخی فاخر در این ۲ شهر وجود دارد و می توان در آنها سرمایه گذاری کرد.
وی با بیان اینکه ورشو صنایع دستی بروجرد در فهرست موقت جهانی است، گفت: درخت بلوطی به نام دارماز در الشتر وجود دارد که به تنهایی هفت نوع ثمر می دهد.
عضو کارگروه گردشگری اتاق بازگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد افزود: در طرح ایجاد محور گردشگری استان ها پیوند توریستی بین این استان ها ایجاد می شود و بستر امنیتی لازم برای گردشگران و ایجاد و احیای کاروانسرا و بناهای تاریخی است که در هشت مرحله اجرا می شود.

** فقر مطالبه گری لرستان را عقب نگه داشته است
رییس کل دادگستری لرستان نیز در این نشست فقر مطالبه گری را دلیل عقب ماندگی این استان دانست و اظهار داشت: ظرفیت های خوبی در لرستان وجود دارد که باید به آنها توجه شود.
جعفر بدری با تاکید بر لزوم رفع موانع تولید با کمک دستگاه های اجرایی افزود: دستگاه قضایی همواره در این زمینه کمک می کند.
وی گفت: وزیر اطلاعات در سفرش به لرستان عنوان کرد که با فعالان اقتصادی دارای وضعیت نابسامان نباید برخورد قضایی شود که این اتفاق سالهاست در لرستان در حال انجام ساست.
رئیس کل دادگستری لرستان با بیان اینکه این استان قابلیت هایی دارد که باید توسط دولت مورد توجه قرار گیرند، افزود: بخش کشاورزی با وضعیت موجود هیچ کمکی به اقتصاد استان نکرده است؛ محصولات در زمانی به بازار عرضه می شوند که بازار گنجایش ندارد لذا کشاورز عایدی از محصول خود نمی برد.
وی گفت: با وجود شرایط کنونی سرمایه گذاری در این استان معقول به نظر نمی رسد.
به گزارش ایرنا مسایل بانکی، بیمه و مالیاتی فعالان اقتصادی لرستان فردا در حضور نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری و هیات همراه در پنج کارگروه مالیاتی، بازآفرینی شهری پایدار، تامین اجتماعی، بانکی، ارتقای سیستم های کشت، نگهداری، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی و کارگروه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان بررسی خواهند شد.
۳۲۱۰/۷۲۷۴/۷۲۶۹/۳۰۲۲

انتهای پیام /*


اقتصاد


اقامتگاه بوم‌گردی


شورای گفت و گو


لرستان