اخبار گردشگری

مرمت آثار تاریخی جهرم، مطابق اصول پیش می رود

به گزارش ایرنا، مصیب امیری یکشنبه در بازدید از روند مرمت پروژه‌های مدرسه‌ خان، مسجد جامع و غار سنگ‌ ا‌شکن جهرم افزود: دلیل توقف موقت در روند بازسازی مدرسه خان شهرستان جهرم، بازنگری نقشه‌ها و بازبینی کار است و با توجه به نظارت دقیق کارشناسان، هیچ مرمت غیر اصولی در این دو بنا انجام نشده است و به زودی کارگاه ، بازسازی را آغاز خواهد کرد.
وی بیان کرد: مرمت آثار تاریخی، حفظ اصالت، یکپارچگی و همچنین استفاده و کاربردی‌ شدن بنا با تغییرات جزئی از موضوعاتی است که مدنظر کارشناسان میراث فرهنگی قرار دارد.
وی افزود: تغییرات اندکی که در مرمت مسجد و مدرسه خان ایجاد شده به دلیل کاربردی شدن این مکان است تا بتوان از آن به عنوان مسجد یا مدرسه علمیه مطابق با شرایط روز استفاده شود.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: ۱۶ قرارداد برای ایجاد و توسعه‌ زیرساخت‌های گردشگری در این استان منعقد شده که یکی از آن ها قرارداد مقاوم ‌سازی غار سنگ‌ اشکن با بخش خصوصی با هدف ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری استان و رونق اشتغال است.
همچنین علیرضا صحراییان، معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان جهرم نیز گفت:زیربنای توسعه و رشد امروزی جوامع، توجه به گذشته و بناهای تاریخی و آثار به جا مانده از گذشتگان است که گویای تاریخ، فرهنگ و تمدن هر منطقه است.
وی با بیان اینکه بناهای تاریخی در معرفی فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند، افزود: در حال حاضر فاز نخست مرمت ۴ بنای تاریخی به اتمام رسیده و ۳ بنای تاریخی دیگر در حال مرمت و بازسازی است.
فرماندار ویژه شهرستان جهرم اظهار کرد: فاز نخست منزل تاریخی شهیدان اشراق با اعتبار ۳۹۰ میلیون ریال، خانه تاریخی دهقانی با ۳۰۰ میلیون ریال، مقبره جاماسب حکیم و بقعه شیخ خلیفه با ۲۵۶میلیون ریال به اتمام رسیده و مقاوم‌سازی غار سنگ‌ اشکن با اعتبار اولیه ۱۵۰ میلیون ریال آغاز شده و مرمت خانه طوفان با اعتبار ۱۵۰ میلیون ریال، مرمت مدرسه‌ زمانیه و مسجد خان با اعتبار ۲۰۰ میلیون ریال، در حال اجراست.
مسجد و مدرسه خان یا مدرسه زمانیه مربوط به دوره صفویه در غرب شهر جهرم قرار گرفته و مصالح آن از خشت، گل، آجر، سنگ و گچ است. بانی آن شخصی به نام حاج محمد حسن خان بوده است.
این بنا حدود ۲۰۰ سال قبل توسط یکی از افراد خاندان مؤسس آن تعمیر شده که تاریخ تعمیر آن باحروف ابجد باشعر بر سنگی نوشته و بالای در ورودی مدرسه نصب شده و هم اکنون تعدادی از طلاب و مدرسین همه روزه در مدرسه مشغول تحصیل و تدریس اند.
مسجد خان بر اساس سنگ نوشته در ورودی، از آثار ساخته شده در دوره شاه سلیمان دوم صفوی است که توسط حاجی سلیمان بیگ ذوالقدر جهرمی ساخته شده که ساختمان مسجد شامل شبستانی ساده با طاق‌های متعدد است که فاقد تزیینات و کاشی‌کاری است.
مدرسه خان در سال ۱۳۵۲ ثبت ملی شد.
مقبره جاماسب حکیم و قلعه آن مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان جهرم، بخش خفر، روستای کراده و در مجاورت روستای گاره واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ مهر ۱۳۵۳ با شماره ی ثبت ۹۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه شهیدان اشراق به‌عنوان یک اثر تاریخی فرهنگی در سال ۱۳۹۳ با شماره ۳۱۱۳۴، در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.
خانه شهیدان اشراق که متعلق به دوره قاجاری است و توسط مرحوم حاج ملانصرالله اشراق جهرمی احداث شده است. این خانه تاریخی به شکل بنایی با اندرونی و بیرونی، همراه با فضاهای جانبی مانند حیاط مرکزی، چاه آب شرب، باغچه، پستو، گوشواره، اصطبل، سردابه و انبار ساخته شده و اصل سلسله مراتبی فضاها و تفکیک فضاهای عمومی و خصوصی در خانه مشهود و از چهار بخش اصلی خانه ۳بخش مسکونی است.
منزل تاریخی طوفان متعلق به جلال طوفان و مربوط به دوره پهلوی اول است. این منزل یک زیرزمین و یک طبقه شاه‌نشین دارد که راه دسترس به آن یک پلکان سنگی دوطرفه به‌سبک و سیاق هخامنشی با سنگ‌های بادبر است که در هر طرف با پنج
پلکان به پاگرد و نهایتاً با چهار پله به ایوان منتهی می‌شود. ایوان شاه‌نشین دارای چهار ستون و دو ستون‌نما با بدنه چهارگوش و سیمانی است.
اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری فارس، با توجه به ارزش‌های تاریخی‌فرهنگی خانه طوفان در سال ۱۳۸۸ اقدام به ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران کرد که هم‌اکنون با شماره ثبتی ۲۶۶۴۹ در این فهرست قرار گرفته و تحت صیانت و حفاظت این اداره است.
بقعه شیخ خلیفه (زین‌الدین علی خلیفه) مربوط به قرن هفتم هجری قمری است و در بخش خفر، روستای جزه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۷۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این آرامگاه مزین به کاشی‌های معرفی است که قسمتی از کاشی‌های محراب آن در سال ۱۳۱۶ خورشیدی از طرف اداره سابق فرهنگشهرستان جهرم اقدام به انتقال آن به موزه پارس در شیراز گردیده که اکنون در این موزه قرار دارد. در این آرامگاه تعداد ۶ گور وجود دارد که احتمالاً از دانشمندان و برجستگان خفر بوده‌اند. هنوز مقرنس‌های قسمتی از تاق‌ها سالم باقی مانده‌است.
خانه تاریخی دهقان یکی از خانه‌های تاریخی منحصربه‌فرد دوره‌ی قاجاریه تا پهلوی در روستای موسویه (دهزیر) از دهستان علویه، بخش کردیان شهرستان جهرم واقع شده است .
این بنای تاریخی متعلق به دهقان، خان روستای دهزیر بوده که بعدها فردی به نام طحان آن را می‌خرد. کتیبه‌های موجود در خانه مزین به آیاتی از قرآن، بیانگر ساخت این بنا را در سال ۱۳۱۸ قمری است.
غار سنگ اشکن که در بخش مرکزی جهرم واقع شده و با شماره ۳۰۷۱۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، دارای مساحتی افزون بر۲۰ هزار مترمربع، طول تقریبی ۴۰۰ متر، عرض ۱۵ تا ۲۰متر و ارتفاع حدود ۳٫۵ متر است.
شهرستان جهرم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
۹۸۷۳/ ۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


غار سنگ اشکن


مدرسه خان


جهرم