اخبار گردشگری

وزیر دفاع عراق: ایران صداقت و اخلاصش را ثابت کرده است

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، الحیالی در ‘نشست هماهنگی دفاعی و امنیتی ایران و عراق برای مراسم اربعین’ که همچنین با حضور ‘قاسم الاعرجی’ وزیر کشور عراق، ‘ایرج مسجدی’ سفیر و ‘سردار مصطفی مرادیان’ وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در بغداد محل سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: ایران در همه بحرانها بعنوان یک پشتوانه در کنار ملت و دولت عراق قرار داشته است.
وزیر دفاع عراق گفت اطمینان واثقی که طرف عراقی به حسن نیت جمهوری اسلامی دارد زمینه را برای گسترش روزافزون روابط در همه زمینه ها فراهم کرده است.
وی تاکید کرد ایران همواره بویژه در بحرانها یک پشتوانه بزرگ و صادق برای عراق بوده است.
الحیالی درخصوص برنامه های تامین امنیت و روانی راهپیمایی اربعین امسال گفت خدمت به زائران اهل بیت (ع) یک وظیفه و افتخار برای ماست.
وی تصریح کرد همه تلاش ما این است که شرایطی فراهم کنیم ایرانی ها در امنیت و سلامت کامل به کشور دوم خود بیایند و پس از یک زیارت موفق و پربار با امنیت و سلامت به کشور خود بازگردند.
وزیر دفاع عراق گفت ما به همراه وزارت کشور تلاش می کنیم با بسیج و مشارکت همه نیروهای نظامی و امنیتی شامل ارتش، پلیس فدرال، مبارزه با تروریسم و الحشد الشعبی و طرح های ویژه ای که اجرا خواهیم کرد اربعین امسال نیز بدون چالش امنیتی و به بهترین شکل برگزار شود.
به گزارش ایرنا، قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق نیز در این نشست روابط دو کشور را مستحکم و متمایز توصیف کرد و گفت دو ملت با مرزها و فرهنگ مشترک روابط ریشه داری با هم دارند.
وی به موفقیت بالای زیارت اربعین درسال گذشته اشاره کرد و آن را مرهون تلاش مجدانه و مشترک میان دو کشور و همکاری مثبت فی ما بین و بویژه حضور و نقش ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران دانست.
وزیر کشور عراق گفت امسال هم آرزو می کنیم مراسم اربعینی کاملا امن و روان داشته باشیم و برای تحقق این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
وی گفت همه هدف ما این است که زائران اهل بیت (ع) از ایران و سایر کشورهای اسلامی بتوانند سفری ایمن و زیارتی موفق و پربار داشته باشند.
الاعرجی ابراز امیدواری کرد با افزایش همکاری های میان دو کشور شاهد برگزاری هر چه بهتر مراسم اربعین در سالجاری باشیم.
‘ایرج مسجدی’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و رئیس ستاد اربعین ایران در عراق نیز در این نشست از تلاش ها، همکاری ها و میهمان نوازی های دولت و ملت عراق بویژه وزیران دفاع و کشور در جریان برگزاری راهپیمایی اربعین قدردانی کرد.
وی توافقنامه امضاء شده درباره اربعین میان دو کشور را بهترین سند همکاری مکتوب میان دو کشور توصیف کرد و پیشرفت روابط فی ما بین و بویژه همکاری ها در زمینه مراسم اربعین را مرهون تلاش مسوولان عراقی و بطور مشخص وزیران دفاع و کشور کنونی عراق دانست.
مسجدی گفت این توافقنامه بستری است که روابط دو کشور را هر سال رو به جلو می برد و قطعا آینده شاهد تکمیل و تقویت آن خواهد بود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد همچنین ابراز اطمینان کرد درسایه همدلی و همکاری نزدیک میان دو دولت و دو ملت ایران و عراق، مراسم اربعین امسال نیز با موفقیت بالا و شور و گستردگی هر چه بیشتر برگزار خواهد شد.
در این نشست دو طرف مباحث و محورهای مختلف مربوط به همکاری ها و هماهنگی دفاعی و امنیتی ویژه مراسم اربعین امسال را بحث و بررسی کردند.
طبق آمارهای رسمی منابع عراقی حدود ۱۴ میلیون زائر در پیاده روی زیارت اربعین پارسال شرکت داشتند که بیش از دو میلیون نفر آنان از ایران بودند.
سالانه در مجموع حدود چهار میلیون زائر ایرانی به عراق و قریب به دو میلیون و ۷۰۰ هزار عراقی به ایران سفر می کنند.
خاورم**۳۸۰**

انتهای پیام /*


سیاسی


عراق ایران


اربعین۹۷


زیارت اربعین