اخبار گردشگری

نخستین همایش بین المللی کویر لوت در بیرجند برگزار می شود

به گزارش ایرنا محمدرضا مجیدی روز پنجشنبه در نشست هماهنگی همایش بین المللی کویر لوت و فرصت های پیش رو افزود: ۲ سال قبل نخستین پرونده طبیعی استان تحت عنوان کویر لوت ثبت جهانی شد.
وی گفت: معرفی ظرفیت های گردشگری، صنایع دستی، توانمندسازی جوامع محلی و جذب سرمایه گذار عمده هدف برگزاری این همایش است.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه ثبت جهانی یک اثر سال هال طول می کشد عنوان کرد: در حال حاضر سه اثر استان از جمله قنوات بلده فردوس، باغ اکبریه بیرجند و کویر بیابان لوت ثبت جهانی شده است.
وی افزود: خراسان جنوبی یکی از سه استان مشرف بر بیابان کویر لوت است لذا سه پایگاه در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی احداث شده است.
وی گفت: پایگاه خراسان جنوبی در روستای دهسلم نهبندان ایجاد شده است و بعد از ثبت جهانی کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی، شایسته بود در نکوداشت این ثبت و معرفی آن در سطح ملی و بین المللی اقداماتی انجام شود.
مجیدی تاکید کرد: امسال ۲ رویداد مهم تبریز ۲۰۱۸ و همدان ۲۰۱۸ برگزار می شود که باید از این فرصت های هم اندیشی استفاده و رویداد بیرجند ۲۰۱۹ را فراهم کنیم.
وی اظهار داشت: برخی اذعان دارند در شرایط کنونی جامعه از نظر اقتصادی برگزاری چنین همایش ها قابل قبول نیست در حالیکه اگر نگاه اقتصادی داشته باشیم بازتعریف این پدیده نیاز به چنین همایشی دارد.
وی گفت: یک همایش متن و حاشیه دارد اما به اعتقاد بنده حواشی و پیرامون این همایش به مراتب از خود آن مهمتر است.
وی یادآور شد: همه حرف از صنعت گردشگری استان می زنند اما با چه آورده یا سرمایه ای، گردشگری مواریث طبیعی و فرهنگی است و یک گردشگر ملی یا منطقه ای به انگیزه مشاهده یک اثر، بنا، طبیعت، آیین، اثر مکتوب، ملاقات با مفاخر و مشاهیر سفر می کند.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند تاکید کرد: استان خراسان جنوبی از قدیم الایام یک استان علمی و فرهنگی است اما چقدر توانسته ایم آن را معرفی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تصویر استان خراسان جنوبی تصویر روشنی نیست گفت: هنوز مرکز این استان از سه شهرستان دیگر تشخیص داده نمی شود و مکاتبات ما به بجنورد یا بروجرد ارسال می شود.
وی بیان کرد: رسانه باید از فرصت برگزاری اینگونه همایش ها برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر استان استفاده کند.
مجیدی با بیان اینکه به دلایل مختلف فرش قرمزی در استان برای سرمایه گذار وجود ندارد افزود: اگر این کویر دست اروپایی ها بود تاکنون ۱۰۰ ها میلیون یورو از آن کسب کرده بودند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر امن تر از غرب آسیا به محوریت ایران برای برگزاری رالی نمی توان دید اما تاکنون از کویری مرکزی لوت برای این مهم استفاده نکرده ایم.
وی با اشاره به اینکه مردم استان، کویر را به عنوان یک اتهام می بینند اظهار داشت: کویر یک فرصت خدادادی است که باید از آن به درستی استفاده کنیم.
مجیدی گفت: سال آینده همایش کویر لوت، فرصت های ملی، منطقه ای و بین المللی برگزار خواهد شد و نباید از این فرصت غافل شد.
وی افزود: کویر لوت دارای سه ورودی دهسلم نهبندان، اکبر آباد سیستان و بلوچستان و شهداد کرمان است که منطقه بکر آن سمت خراسان جنوبی است و باید کمک شود بکر بودن موضوع ضمن سرمایه گذاری حفظ شود.
وی با تاکید بر اینکه دنبال گردشگری پایدار در استان هستیم گفت: سرمایه گذاری در کویر لوت باید با حفظ مواریث طبیعی و فرهنگی برای آیندگان مدنظر باشد.
وی ادامه داد: این مهم در کارگاه های توانمندسازی و آموزشی اتفاق می افتد که در کنار همایش تشکیل خواهد شد، کارگاه های مواریث طبیعی، گردشگری غذا و صنایع دستی از جمله این کارگاه ها خواهد بود.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی بیرجند به برگزاری تورهای کویرنوردی توسط برخی افراد بدون مجوز اشاره کرد و گفت: برخی نسبت به بی سامان بودن این تورها معترض هستند چون سبب می شود مختصر منابع طبیعی خدادادی بدون هماهنگی از بین برود.
مجیدی بر راه اندازی تجارت الکترونیک کویر برای نخستین بار توسط خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: جوانان زیادی از استان در بخش استارت آپ ها فعالیت می کنند از طرفی آمار بیکاری نیز بالاست.
وی ادامه داد: پیشنهاد می شود دوره های تجارت الکترونیک در آموزشگاه های آزاد با همکاری دانشگاه بیرجند برگزار شود.
۷۵۵۷*۳۰۲۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


کویر لوت


دانشگاه بیرجند