اخبار گردشگری

نشان «فرش یلمه» بروجن ثبت ملی شد

به گزارش ایرنا، علیرضا جیلان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران شهرکرد افزود: فرش دستباف یلمه بروجن به شماره « ۱۲۲- جی آی» در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: با شناسنامه دار شدن فرش یلمه بروجن در جهان، این دست آفرینه از خطرهای احتمالی کپی برداری به نام دیگر مناطق محفوظ می ماند.
جیلان، استحکام و شیوه بافت، رنگ ثابت گیاهی مورد استفاده در تهیه فرش، استفاده از رنگ های تند و گرم، نقشه های اصیل و قیمت مناسب صادراتی را از ویژگی های این فرش یلمه عنوان کرد.
وی بیان کرد: ثبت نشان های جغرافیایی فرش، فرصت مناسبی برای بازاریابی، تبلیغات و ایجاد بازارهای صادراتی جدید است.
جیلان ادامه داد: مسئولان و متولیان فرش چهارمحال و بختیاری پیگیر ثبت ملی نقشه های خاص فرش مناطقی نظیر شهرکرد، فرخ شهر، سامان، شلمزار و گبه اردل و ثبت آواها و داستان های مخصوص فرش بافی استان نیز هستند.
سالانه به طور متوسط ۸۰ هزار مترمربع فرش دستباف توسط بیش از ۱۰۰ هزار بافنده چهارمحال و بختیاری تولید می شود که عمده آن را یلمه بروجن، گبه ریزباف اردل، فرش بختیاری مناطق عشایری و بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد شامل می شود.
محققان فرش دستباف معتقدند که در اصالت طرح و نقشه های فرش دستباف این استان، فرش «سرو و کاج» چهارمحال و بختیاری به عنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.
۸۱۲۵/۶۰۲۱

انتهای پیام /*


اقتصاد


صنعت


معدن و تجارت


صنایع دستی


فرش یلمه بروجن