اخبار گردشگری

موزه جدید در خراسان شمالی ایجاد می شود

به گزارش ایرنا علی اکبر وحدتی شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: با توجه به تنش های محیطی و زلزله هایی که در استان رخ می دهد بهترین گزینه ایجاد موزه مقاوم و استاندارد است، بویژه در بخش مخزن که اشیای تاریخی باید در مخزن امن و مناسب نگه داری شود.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: هم اکنون موزه این استان مخزن امن برای نگه داری از اشیای تاریخی ندارد و آسیب پذیر است.
وحدتی افزود: بدین منظور در حال پیگیری زمینی به گستره هفت هزار متر مربع، برای ایجاد موزه در مرکز شهر هستیم.
وی عنوان کرد: ساخت موزه به لحاظ تهیه طرح های اجرایی و تزریق اعتبارات، یک پروسه زمان بر و حداقل یک برنامه پنج ساله است و پیش بینی می شود که حداقل ۱۰ تا ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شود.
وحدتی گفت: اما تا زمان ایجاد موزه جدید در خراسان شمالی، از موزه مردم شناسی مجموعه مفخم استفاده می کنیم.
وی توضیح داد: عمارت مفخم بزرگترین و شاخص ترین اثر تاریخی دوره قاجاریه در خراسان شمالی است که در اوایل دهۀ ۱۳۰۰ هجری قمری به دستور یار محمدخان شادلو معروف به سردار مفخم، حاکم منطقه شمال خراسان، به عنوان محل سکونت وی و خانواده اش ساخته شده است.
به گزارش ایرنا، این بنای مجلل ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد، نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشیکاری معرق، معقلی، هفت رنگ و با طرح ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.
مصالح بکار رفته در بنا آجر با ملات گچ است و هر طبقه ساختمان دارای دو ایوان شمالی و جنوبی می باشد، سرتاسر بنا با کاشی های خشتی و هفت رنگ زیبا در اندازه و شکل های مختلف به رنگهای فیروزه ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه کاشی کاری شده و هر ستون با طرح و نقش خاص خود زینت داده شده است.
نمای بیرونی ساختمان تصاویری از دو فرشته بالدار، چهره های انسانی، نقاشی از گل و گیاه و پرنده، طبیعت و طرحهای هندسی سده ۱۳ را به تماشا می گذارد. این بنای تاریخی با شماره ۹۵۲ در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.
بنای عمارت مفخم پس از مرمت و احیا به موزه بزرگ باستان شناسی و مردم شناسی استان تبدیل شده است.
موزه های مردم شناسی از جمله موزه های تاریخی هستند که در آن گوشه ای از فرهنگ اقوام و ملل یک منطقه را در قالب های آداب و رسوم، مشاغل سنتی و صنایع دستی به نمایش گذاشته می شود.
بخش مردم شناسی موزه از سه موضوع کلی اقوام، مشاغل و آئین ها تشکیل شده است.
بیش از یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که ۵۸۳ اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ ۶۰۴۲

انتهای پیام /*


اجتماعی


موزه جدید


میراث فرهنگی


خراسان شمالی