اخبار گردشگری

چهارشنبه سوری، کهن آیینی برای پیشواز سور عید و نشاط خانواده ها

به گزارش خبرنگار ایرنا، عصر روز چهارشنبه آخر سال خانواده ها دور هم در محله و کوچه جمع می شدند و آتش های کوچکی به صورت کپه ماندن برپا می کردند، سپس از روی این آتش ها یک نفر یک نفر می پریدند و دیگر افراد با دست زدن و شعر’ زردی من از تو ، سرخی تو ازمن’ سر می دادند.
مردم معتقد بودند که این آیین موجب دفع بیماری و مریضی و برطرف شدن زردی رنگ و نشاط و شادابی و سرخی می شود به همین خاطر با عشق و علاقه زیاد هر ساله این آیین را برگزار می کردند.
چند سالی است که برخی ها با شیطنت با ساخت ترقه های دست ساز و استفاده از مواد آتش زا و وسایل آتش بازی این آیین زیبا و با نشاط را تبدیل به یک کابوس و لحظاتی دلهره آور و ترسناک برای بسیاری از خانواده ها کرده است.
این روز به حدی با دلهره و ترس در برخی شهرهای بزرگ برگزار می شود که بسیاری از خانواده ها در عصر همان روز تا پاسی از شب جرات خروج از منزل را ندارند و بسیاری ها با دست و رویی سوخته و نابینایی و سوختگی شدید به مراکز درمانی مراجعه می کنند و این روز را به آخرین روز سلامتی خود مبدل می کنند.
روزی که برخلاف هویت فرهنگی و تاریخی ان در سال های اخیر بسیار حادثه ساز و خطر آفرین سپری شده است و یاد ان چون داغی بر دل قربانیان حوادث ناشی از انفجار مواد محترقه ثبت شده است.
به راستی اگر به مدد دستگاه هایی همچون شهرداری، نیروی انتظامی و تشکل های غیر دولتی این آیین در مناطق خاص و ویژه ای برگزار شود و در کمال امنیت و آرامش به روش سنتی و بسیار دلنشین برپا شود آیا باز این حوادث رخ می دهد و خاطره دردناک چهارشنبه سوزی را جانشین چهارشنبه سوری می کند؟
حضور والدین در کنار نوجوانان و جوانان در این آیین یک ضرورت اساسی است تا در این روز خاص با تدبیر و مواظبت ویژه انها از فرزندانشان شاهد حسرت یک عمر پشیمانی برای نقص عضو یا لطمه دار شدن فرزندان عزیزشان نشوند.
بی گمان این آیین باید با فرهنگ سازی و بازگشت به روال سنتی باز به گونه ای برگزار شود که موجب شور و شادی و سور شود نه اینکه با سهل انگاری و بی توجهی برخی افراد موجب رعب و وحشت و نگرانی و پشیمانی گردد.
آیین چهارشنبه سوری به دور از ترقه و مواد خطرناک می تواند با برنامه ریزی و منطقی به صورت نمادین همچون جشن آتش بازی پیروزی انقلاب بسیار مهیج و شادی آور برپا شود و خاطره زیبا و دل انگیزی از کهن آیین چهارشنبه سوری در ذهن کودکان امروز نقش بندد.
بی گمان اگر مسئولان فرهنگی و دست اندکاران اجتماعی و انتظامی استان های مختلف با همراهی شهرداری و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه متولی امنیت و ارامش و سلامت جامعه برنامه ریزی درستی برای نهادینه کردن فرهنگ ها با حفظ سنت و آیین های ویژه داشته باشند از حوادث دلخراش چهارشنبه سوری پیشگیری به عمل می آید.
هرچند آتش بازی و ترقه بازی در چهارشنبه سوری ممکن است لحظه ای خطرآفرین را در جمع دوستانشان برایشان تداعی کند اما همین نوجوانان و جوانان آیا راضی می شوند چشم خویش را از دست دهند ؟
اگر چه یک ساعت یا چند لحظه شادی و نشاط ممکن است در چهارشنبه سوری در جمع دوستان به وجود آید، اما در بی توجهی و بی قید و بند بودن این آتش بازی ممکن است، خانواده هایی تا عمر در فراغ عزیزشان که در این شادی زندگیش به فنا می رود، بمانند.
پس جوانمردانه با رعایت و احترام به همه سنت ها و فرهنگ ها از زیاده روی و افراط در این آیین سنتی بپرهیزند.
امیدوار باشیم که ایین چهارشنبه سوری، به سور و شادی و خاطره ای دل انگیز و ماندگار در بین استان های مختلف کشور مبدل شود با این توجه که هر ترقه و آتش بازی خطرناکی ممکن است داغی بر صورت یاد دل عزیزی از هموطنانمان بگذارد .
۷۱۷۷ /۶۰۳۴

انتهای پیام /*


اجتماعی


مناسبت ها


چهارشنبه سوری


اسیب ها