اخبار گردشگری

رئیس میراث فرهنگی دماوند: تامین مکان عرضه صنایع دستی موجب رونق این محصولات می شود

شهرام شریفی روز چهارشنبه در جلسه بررسی اشتغال خانگی بانوان شهرستان که با حضور اعضای کارگروه در فرمانداری دماوند برگزار شد، با اشاره به اینکه شهر دماوند جزو ۱۴ شهر نمونه گردشگری است و هفت منطقه نمونه گردشگری نیز در این منطقه موجود دارد، اظهار کرد: موضوع گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان دماوند با وجود پتانسیل ها و قابلیت های مطلوب آنچنان که باید در این شهرستان رونق نگرفته است.
وی با اشاره به وجود بیش از یکهزار هنرمند و صنعتگر در این شهرستان، بیان کرد: ۵۰۰ هنرمند از این تعداد در حال فعالیت و تعداد ۱۲ نفر نیز جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند که ۱۱ نفر از این تعداد را بانوان تشکیل می دهند.
این مقام مسئول با بیان اینکه متاسفانه با مشکلات عدیده‌ای در بحث گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان دماوند مواجه هستیم، بیان کرد: شهرستان دماوند پتانسیل بسیاری در حوزه صنایع‌دستی دارد و این افراد می‌توانند با سرمایه اندک و دریافت آموزش به فعالیت بپردازد که می‌توان گفت که صنایع‌دستی در بحث اشتغال زودبازده پتانسیل بالایی دارد.
رئیس میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به وجود بیش از ۲۶۰ رشته در حوزه صنایع‌دستی کشور، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۵۰ رشته مربوط به حوزه صنایع‌دستی شهرستان دماوند است که در صورت استقبال، اقدام به معرفی اساتید از سایر مناطق خواهیم کرد.
شریفی با اشاره به اینکه گلیم و فرش بافی بازار بزرگی در کشور دارد، افزود: شهرستان توانایی قطب تولید محصول فرش و گلیم بافی را در سال های آتی دارد در صورتی که مشکلات هنرمندان و صنعتگران در دماوند مرتفع شود چراکه بیشتر آنان توان ایجاد کارگاه گسترده را ندارد و در منزل به این مهم می پردازند.
این مقام مسئول ادامه داد: هنرمندی که جایی برای عرضه و فروش محصول خود ندارد تنها کارت خود را صرفا برای بیمه تمدید می‌کند و این اولین انحراف در این حوزه شغلی است که لازمه آن تامین مکانی برای عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی در شهرستان است که با هزینه اندک در اختیارهنرمندان قرار گیرد.
رئیس میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به اینکه صنایع‌دستی ارزش‌افزوده بالایی دارد، گفت: این حوزه شغلی در ابتدا با هزینه کم و ارزش‌ افزوده مطلوب ایجاد می شود و همچنین هنرمندان می توانند در فضای مختلف مجازی و شبکه‌های اجتماعی کار خود را ارائه می‌کنند که گردش مالی خوبی نیز در حوزه های مختلف صنایع دستی به ویژه زیور آلات، کار روی شیشه، گلیم و فرش خواهد داشت.
شریفی با اشاره به موضوع گردشگری در شهرستان دماوند گفت: در حوزه گردشگری بحث حوزه روستایی مطرح است و ما بیش از ۱۰۰ روستای توانمند در شهرستان دماوند داریم؛ هم اکنون مجموعه اقامتی ‘دماوند اسکان’ در هشت‌ماه اخیر حدود ۳۰۰ نفر به صورت ماهانه پذیرش داشته که می‌توان از ظرفیت خانه‌های قدیمی، باغ‌ ویلا و بافت‌های سنتی استفاده کرد.
وی ادامه داد: سوغات شهرستان دماوند نیز که شامل حلوا لوز، توتک و دیگر محصولات می باشد، بهترین نوع اشتغال زایی است.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر ۱۰۰هزار نفر در ۴۵ کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از ۲ بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری**انتشار: محمد آجورلو
تهرانم/۷۲۴۶//۱۳۴۸

انتهای پیام /*


اقتصاد


محصولات دستی


توسعه اشتغال