اخبار گردشگری

آمادگی آلمان برای احیا و مرمت بنای تاریخی ریسباف اصفهان

به گزارش ایرنا، ‘ محسن مهرعلیزاده ‘ روز پنجشنبه در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری با اشاره به معماری زیبای کارخانه ریسباف اصفهان افزود: معمار این ساختمان شخصی به نام ‘ماکس اتو شونمان’ معمار کارخانه‌های صنعتی اصفهان در دوران پهلوی اول بوده است.
وی با اشاره به اینکه تمام آثار این معمار آلمانی در جنگ جهانی دوم از بین رفته است، گفت: کارخانه ریسباف اصفهان تنها اثر به جا مانده از این معمار آلمانی است و به همین دلیل دولت آلمان به منظور بزرگداشت این معمار بزرگ، آمادگی خود را برای کمک به احیای این بنای تاریخی اعلام کرده است.
استاندار اصفهان افزود: ترکیب و امتزاج بسیار دقیقی بین معماری صنعتی و معماری ایرانی در این بنای منحصر به فرد قابل مشاهده است.
مهرعلیزاده با بیان اینکه شهر و شهروندی از دیرباز در ایران مطرح بوده است گفت: امروزه دیگر از آن عظمت و معنای شهر و شهروندی اثری باقی نمانده است.
وی با بیان اینکه برگزاری کنفرانس های بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری به فرآیند برنامه های درازمدت توسعه پایدار شهری کمک می کند اضافه کرد: مهاجرت های بی رویه به شهرها و نداشتن برنامه های اساسی برای معماری شهرها، عظمت و بزرگی شهر و شهروندی را از بین می برد.
استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه رشد نامتوازن شهری هم این مشکلات را افزایش می دهد، طراحی شهرها و عمران شهری در قالب برنامه های درازمدت توسعه پایدار را تنها راه عبور از این مشکلات دانست.
مهرعلیزاده گفت: انتخاب کارخانه ریسباف برای برگزاری کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری، نشان از ذوق و سلیقه و فرهنگ بزرگ مردم اصفهان دارد.
وی با بیان اینکه امتزاج و ترکیب بسیار دقیقی در معماری صنعتی آلمانی با معماری ایرانی در این بنا وجود دارد، گفت: این کارخانه در آینده نه چندان دور به محلی برای جذب گردشگران خارجی و محلی برای برگزاری نمایشگاههای دائمی تبدیل خواهد شد.
استاندار گفت: به عنوان استاندار این خطه مکلف و علاقه مندم که این حرکت را با تمام قوا حمایت کنم.
وی افزود: با احیا و مرمت این کارخانه و تکمیل این پروژه، کارخانه ریسباف اصفهان به مکانی تاریخی و گردشگری و عمران شهری نیز تبدیل خواهد شد.
مهر علیزاده گفت: برای دستیابی به این اهداف باید برنامه ریزی لازم در کوتاه ترین زمان انجام شود.
استاندار اصفهان افزود: تاکنون بنابه دلایلی حفظ ارزش های فرهنگی مورد کم توجهی قرار گرفته و چندین کارخانه و مراکز تولیدی دیگر در مسیر ساخت و سازهای شهری از بین رفته است.
وی گفت: کارخانه ریسباف اصفهان ویژگی های فراوانی دارد که گواهی بر این انتخاب بعنوان یکی از الگوهای توسعه عمران شهری در مسیر توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفته است.
مهرعلیزاده با بیان اینکه صنعت نساجی در گذشته یکی از صنایع اساسی و محوری ایران و استان اصفهان بوده است، افزود: کارخانه ریسباف در آینده مرکزی برای مشارکت توسعه پایدار شهری تبدیل می شود.
مهرعلیزاده گفت: اگر تاکنون حفظ ارزش های فرهنگی را به دلایلی فراموش کرده ایم و نه تنها در قبال چندین کارخانه و بنای تاریخی در مسیر ساخت و سازهای شهری کوتاهی کرده ایم اکنون باید برای احیا این فضاهای شهری اقدام کنیم و با انتخاب این کارخانه به عنوان نمونه در مسیر توسعه پایدار گام برداریم.
استاندار اصفهان در خصوص کارخانه ریسباف اظهارکرد: کارخانه ریسباف در سال ۱۳۱۳ یعنی ۸۳ سال پیش به عنوان شرکت خصوصی ( با مشارکت مردم ) با حمایت دولت ساخته شده است این بیانگر اعتماد دولت به بخش خصوصی از دیرباز است.
وی با بیان اینکه رشد نامتوازن شهری و عدم پرداختن به این قبیل مسائل می تواند مشکلات زندگی شهرها را افزایش دهد گفت: تنها راه برون رفت از این وضعیت طراحی شهرها در قالب برنامه های بلندمدت توسعه پایدار است.
مهرعلیزاده بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با مفهوم بسیار دقیق از کلمه توسعه و توسعه پایدار، بنایی اساسی برای عمران شهری در اصفهان تعریف کنیم.
وی افزود: شهر و شهروندی در فرهنگ ایرانی از دیرباز بصورت جدی مطرح بوده به نحوی که در شاهنامه از شهری به عنوان سیاوش گرد که شهری امن برای مردم و برای زندگی پرعزت و کرامت آن است، یاد شده است.
استاندار اصفهان گفت: امروزه دیگر در زندگی روزمره از عظمت و بزرگی شهر و شهروندی که در طول تاریخ کشور شنیدیم خبری نیست و این مفاهیم به فراموشی سپرده شده است.
مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: برگزاری چنین نشست هایی در فرایند برنامه بلندمدت توسعه پایدار کمک می کند.
وی عنوان کرد: برنامه های توسعه پایدار باید به نحوی باشد که مهاجرت های بی رویه به شهرها و نبود برنامه های اساسی برای معماری و حفظ فرهنگ و آداب شهرها نتواند تعاریف و عظمت و بزرگی فرهنگ شهر و شهروندی را از بین ببرد.
در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاه عکسی با موضوع تجارب بازآفرینی شهری نیز برپا شده است.
توسعه پایدار، فرایندی برای به دست آوردن پایداری در هر فعالیتی است که نیاز به منابع و جایگزینی سریع و یکپارچه آن وجود دارد.
شرکت سهامی کارخانه ریسباف در سال ۱۳۱۱ با سه میلیون و ۱۴۰ هزار ریال در سوی جنوب شرقی سی و سه پل اصفهان در محل باغ‌های اعتمادالدوله و حاتم بیگ که آن زمان محور هزارجریب نامیده می‌شد، در زمینی به مساحت ۶۹ هزار مترمربع ساخته شد.
ریسباف را می‌ توان دومین کارخانه ریسندگی اصفهان و نخستین محصول سرمایه جمعی مردم اصفهان نامید.
کارخانه صنعتی- تاریخی ریسباف اصفهان هشتم مردادماه سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۰۱۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد.
کارخانه ریسباف با ۶۹ هزار مترمربع مساحت با ارزش دو هزار و ۷۰ میلیارد ریال از سوی بانک ملی ایران به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.
ت ۷۱۵۰ / ۲۰۹۳ ** خبرنگار: علی نعمانی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*


اقتصاد


توسعه


کنفرانس توسعه پایدار


اصفهان