اخبار گردشگری

۶رشته صنایع دستی منسوخ شده در گچساران شناسایی و مستند نگاری شدند

هومن عنایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نی چیت بافی و سیاه چادر و گلیم دورو را از مهمترین صنایع منسوخ شده این شهرستان اعلام کرد و گفت: برخی از رشته های قدیمی و اصیل صنایع دستی این شهرستان به دلیل نبود برنامه ریزی صحیح در نوع و تولیدات مناسب منسوخ شده است.
وی بیان کرد: رشته های منسوخ شده صنایع دستی این شهرستان پس از مطالعه احیا خواهد شد.
عنایی بهره گیری از طراحی های سنتی را از دیگر علل مهم منسوخ شدن برخی رشته های صنایع دستی این شهرستان ذکر کرد و افزود: احیای مجدد این صنایع آثار مفیدی را به دنبال خواهد داشت.
عنایی تصریح کرد: سه رشته منسوخ شده صنایع دستی این شهرستان شامل رنگرزی، گلیم برجسته و ریسندگی نیز در چند سال گذشته در این شهرستان احیا شد.
وی ابراز کرد: این رشته ها در روستاهای سربیشه و بیدزرد گچساران با ۱۴۰ کار آموز راه اندازی شد.
عنایی بیان کرد: هنر جویان از این دوره های آموزش بطور رایگان بهره مند شدند و پس از آزمونهای علمی و تئوری گواهینامه دوره به آنها اعطا شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: در دولت یازدهم بیش از ۴۰۰ نفر در رشته‌های صنایع دستی در گچساران مشغول به کار شدند.
هومن عنایی اظهار داشت: این افراد در رشته‌های خیاطی، چوب، جاجیم و گلیم مشغول به کار شدند.
در سال گذشته به ۱۲۳ هنرجوی صنایع دستی این شهرستان ۳۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت شد.
سیاه چادر، سبدبافی، سفالگری، گچمه بافی، سفره بافی، جاجیم بافی، گلیم نقش برجسته، مفرش بافی، نمد مالی، توبره بافی، جا قرآنی، هور، شله بافی، آیینه بافی و خورجین بافی از مهم‌ترین صنایع دستی گچساران است.
این شهرستان ۱۲۰ هزار نفری در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
خبرنگار: مریم صیادی ** انتشار دهنده: علیزاده
۲۰۸۲/۱۶۶۲

انتهای پیام /*


اجتماعی


رشته منسوخ


گچساران


مستند نگاری