اخبار گردشگری

بوم گردی ظرفیتی برای توسعه پایدار روستاهای گهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایرنا، بنابر آخرین تعریف ارائه شده توسط جامعه بین المللی اکوتوریسم (TIES : The International Ecotourism Society) در سال ۲۰۱۵ بوم گردی یا اکوتوریسم ،سفری مسئولانه به جاذبه های طبیعی برای لذت بردن و قدر طبیعت را دانستن است.
گردشگر در این سفر حافظ زیست بوم بوده ، به پایداری کیفیت زندگی مردم منطقه کمک کرده و در فعالیت های سودآور اجتماعی-اقتصادی مردم محلی مشارکت دارد.
با پیشرفت های صورت گرفته در صنایع حمل و نقل و فناوری اطلاعات، حتی دورترین و بکرترین نقاط در دسترس علاقه مندان به سفر و گردشگری قرار گرفته و در حال حاضر، گردشگری یا توریسم ، بزرگترین صنعت در دنیا محسوب می شود و شاخه طبیعت گردی نیز رو به رشد ترین بخش آن است.
اقامتگاه بوم گردی جایی است که انتقال حس ایرانی زیستن و تجربه زندگی ایرانی با اقلیم‌های مختلف با تکیه بر مهمان نوازی و مهر ورزی ایرانی ‘گردشگر’ را به سمت خود می‌کشاند.
نزدیک به دو دهه از تاسیس این اقامتگاه‌ها در ایران می‌گذرد و با رشد صنعت گردشگری و استقبال گردشگران داخلی و خارجی از گردشگری بومی، تبدیل به یکی از ظرفیت‌های اقتصادی و سیاست‌های کلان کشور شده‌ است.
بوم گردی با ایجاد فرصت پیشرفت و توسعه اقتصادی می تواند به عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمد برای ساکنان مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد محسوب شده و از روی آوردن محلی ها به راه های دیگر کسب درآمد، مانند فروش زمین های کشاورزی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی، جلوگیری کند.
کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران ایران استانی چهار فصل است، همزمان که می تواند در یک نقطه دارای جاذبه های زمستانی مانند اسکی در منطقه کاکان بویراحمد باشد در مناطق گرمسیری گچساران ، باشت ،کهگیلویه و بهمئی دارای جاذبه های منحصر به فرد گردشگری بهاری است.
تنوع آب‌ و هوایی، وجود جاذبه‌های طبیعی متنوع ، مناظر بدیع و چشم نواز در کنار تولیدات صنایع دستی، ویژگی های منحصر به فرد روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که در صورت بهره وری می تواند شرایط را برای توسعه اقتصادی مناطق روستایی فراهم کند.
در میان یک هزار و ۷۵۰ روستایاین استان صدها روستا با بافت‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و آب و هوای متنوع ، بستر مناسبی را برای جذب ایرانگردان و جهانگردان در قالب بومگردی فراهم کرده است.

** نگاهی به برخی روستاهای مستعد توسعه بوم گردی بهاری و تابستانه درکهگیلویه و بویراحمد

در فصل های بهار و تابستان روستای کریک در شهرستان دنا یکی از مهمترین روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه وبویراحمد است که در ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.
بافت کم نظیر پلکانی روستای کریک با سازه‌های گلی و مهندسی جذاب با قدمت دیرینه سبب شده تا سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی روانه این روستای زیبا و دیدنی شوند.
روستای تاریخی میمند با مناظر چشم نواز، قطب صنایع دستی و مزارع برنج چون نگین زیبایی از مناظر چشم نواز در ۸۰ کیلومتری غرب یاسوج سالانه پذیرای گردشگران پرشماری است.
روستای «ده شیخ» دنا از دیگر روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که کشف غاری منحصر به فرد در مجاورت آن موقعیت این روستا در ۵۵ کیلومتری یاسوج را به یک کانون بومگردی جدید در جنوب کشور تبدیل کرده است.
آبشارتنگ تامرادی از جمله مناطق مهم هدف گردشگری روستایی شهرستان بویراحمد است که از جاذبه‌های کم نظیر کهگیلویه و بویراحمد و حتی کشور محسوب می‌شود ۰این آبشار که سالانه پذیرای هزاران گردشگر مشتاق طبیعت بوده مکان زیبایی برای ایجاد اقامتگاه های بومگردی است .

**روستاهای مستعد بوم گردی در پاییز، زمستان و بهار
روستای مارین در ۳۰ کیلومتری شمال شهر دوگنبدان مرکز گچساران نیز به عنوان ماسوله جنوب با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی یکی از کانون‌های گردشگری در جنوب کهگیلویه و بویراحمد است.
وجود باغ های انبوه گرداگرد خانه‌های کوچک پلکانی ، هر تازه واردی را به حیرت وامی دارد و این طبیعت سحر آمیز ویژگی خاصی به این روستای هدف گردشگری بخشیده است.
آب و هوای مفرح و باغ های میوه‌های رنگارنگ ، مارین را به بهشت گمشده جنوب ایران معروف کرده و این روستا همه ساله در فصل بهار و اواخر زمستان میزبان گردشگران از تمام نقاط کشور است.
روستای بی بی حکیمه میزبان بارگاه نورانی امامزاده بی بی حکیمه (س) خواهر بلافصل امام رضا (ع) به لحاظ وجود چشمه آب گرم و ساختمان بقعه متبرکه که در دل کوه واقع شده از جایگاه خاصی برخوردار است.
سالانه بیش از یک میلیون نفر از حرم مطهر بی بی حکیمه(س) زیارت می‌کنند که این امر ویژگی خاصی به گردشگری درقالب بومگردی به روستای همجوار این حرم بخشیده است.
دامنه های زیبای کوه خامی در شمال غرب شهر باشت در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن مناظر زیبا، مناطق تاریخی، رود رونه، پوشش جنگلی، غارها و ده‌ها جاذبه دیدنی چشم نواز بهشت گمشده بوم گردی در جنوب ایران است.
کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی یکی از کوه‌های رشته کوه زاگرس است که ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع دارد.
منطقه گردشگری رود رونه در دامنه‌های کوه سترگ خامی ،جلوه‌ای از شکوه آفرینش و هنرمندی نقاش چیره دست طبیعت یکیاز مناطق مستعد برای ایجاد امکانات بوم گردی است .
رود رونه که سه کیلومتر طول دارد، آب آن از برف‌های کوه خامی سرچشمه می‌گیرد و مهمترین جاذبه گردشگری دامنه های این کوه است.
روستای سیاحتی «شوش» در مجاورت پل تاریخی بریم در ورودی شهرستان باشت از محور فارس از جمله روستاهایی است که میتواند سهم زیادی دربومگردی منطقه داشته باشد.
وجود ساحل با طراوت رودخانه، تلاقی معماری دوپل قدیم و جدید در حالی که گرداگرد این روستا را باغ‌های انبوه با پوشش گل و گیاه در برگرفته، جلوه کم نظیری از زیبایی‌های خالق هستی را به رخ می کشد.
روستاهای «ده کهند» در مجاور اثر تاریخی «دوگور دوپا»، روستاهای «شاه بهرام»، «شادگان»، «تلچگاه» با طبیعت دلفریب در شهرستان باشت از دیگر قابلیت های بوم گردی این استان است.

**رونق بوم گردی زمینه ساز افزایش درآمد هنرمندان صنایع دستی و کشاورزان
یک فعال تولید و فروش صنایع دستی گفت: رونق بوم گردی می تواند منجر به احیای صنایع دستی شود.
مریم دره شوری با اشاره به اینکه بازار فروش مهمترین مشکل رونق تولید صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد است افزود: ایجاد بازارچه های فروش صنایع دستی مناطق روستایی می تواند محلی برای ایجاد عرضه این محصولات باشد.
وی با یادآوری اینکه در نمایشگاه نوروز سال گذشته برخی هنرمدان بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال محصول فروختند بر راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی تاکید کرد.
یک فروشنده مواد غذایی محلی نظیر روغن، عسل، سبزی های خشک شده و نان محلی گفت: ایجاد غرفه های فروش مواد غذایی محلی ضمن ترویج مصرف غذاهای سالم به درآمدزایی برای روستاییان کمک می کند زیرا اهالی روستاها برای فروش محصولات خود ناچار به تامین هزینه های حمل و نقل هستند.
سکینه محمدی افزود: در صورت راه اندازی چنین مراکزی چند روستای در کنار یکدیگر می توانند غذاهای محلی و تولیدات خود را به مسافران عرضه کنند.
وی بیان کرد: رونق اقتصاد روستایی همت می خواهد زیرا هم ظرفیت های طبیعی و هم تلاش اهالی به عنوان زیرساخت های ایجاد اشتغال وجود دارد.

** چشم انداز بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که تا پایان سال جاری ۱۵اقامتگاه بوم گردی در روستاهای این استان راه اندازی می‌شود
محمود باقری اظهار داشت: این طرح ها مجوز دریافت کرده اند و دارای موافقت نامه صندوق کارآفرینی امید هستند.
وی تصریح کرد:این مراکز گردشگری با پرداخت تسهیلات یک میلیارد ریالی با کارمزد پایین احداث می شوند.
تاکنون پنج اقامتگاه بومگردی در شهرستان های دنا و یاسوج راه اندازی شده است.
باقری تصریح کرد: ۵۰ پرونده ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل و در حال بررسی برای اعطای مجوز و معرفی به صندوف کارآفرینی امید است.
به گفته وی مهم‌ترین هدف راه اندازی این تعداد اقامتگاه بوم گردی در کهگیلویه و بویراحمد دستیابی به توسعه پایدار در جوامع بومی است.
وی افزود: خدمات بوم گردی شامل تولید و عرضه صنایع دستی بومی، پخت و ارائه غذاهای بومی و نوشیدنی‌های محلی، برگزاری مراسم‌های آیینی و سنتی و آشنایی با دیگر ویژگی‌ها و جذابیت‌های گردشگری مناطق روستایی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: صنعت گردشگری این استان فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌ گذاری و کارآفرینی دارد.
باقری عنوان کرد: تلاش می‌شود با برنامه ریزی‌، زمینه بهره‌مندی هر چه بیشتر از این فرصت‌ها در راستای درآمدزایی، ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کهگیلویه و بویراحمد فراهم شود.
وی گفت:بهره وری از ظرفیت های ۱۴روستای هدف گردشگری و ۱۱ منطقه نمونه گردشگری برای ایجاد اشتغال و درآمد از دیگر برنامه های میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد است.
باقری گفت: استفاده از ظرفیت های صنایع دستی، گردشگری و بافت های تاریخی با استفاده از جذب سرمایه گذاران و تامین اعتبار ملی و استانی به ویژه در مناطق روستایی از برنامه های جدی توسعه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد است.
به گفته کارشناسان بخش گردشگری ، توسعه زیرساخت های رفاهی در مناطق روستایی و ترغیب روستائیان بادادن مشوق های لازم برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی ،نقش اساسی در ترغیب آنان به ماندن در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به حاشیه شهرها خواهد داشت.
به دلیل نبودن شرایط کسب و کار بسیاری از روستانشینان استان مهاجرت و در حاشیه شهرها سکونت کرده اند .
جمعیت شهری کهگیلویه و بویراحمد از ۵۲ درصد به ۵۴ درصد کل جمعیت این استان در سال های اخیر افزایش یافته که این امر ضرورت توسعه پایدار روستاها را بیشتر کرده است.
کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ هزار کیلومترمربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
این استان دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری است .
شهرستان های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته اند و شهرستان های گچساران ، باشت،چرام ، کهگیلویه ، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده اند.
افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ،فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۷۵۰ مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
یک ‌میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۸۴ نفر مسافر و گردشگر در تعطیلات نوروز سال جاری از مناطق و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی این استان بازدید کردند.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: مسعو علیزاده
/۱۶۶۲/۸۱۴۳

انتهای پیام /*


اقتصاد


بوم گردی


توسعه روستایی


کهگیلویه وبویراحمد