اخبار گردشگری

برداشتن دیوارجنوبی ارگ علیشاه تبریز با هدف تسهیل در دسترسی گردشگران

به ‌گزارش روز سه شنبه روابط‌ عمومی میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار در بازدید از ارگ تبریز اظهار کرد: محوطه سازی ضلع جنوبی این اثر با رعایت الزاماتی نظیر عدم خاکبرداری توسط ماشین آلات سنگین به تصویب شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور رسیده است.
وی با بیان اینکه در روزهای اخیر برداشتن شبانه دیوار حائل حد جنوبی ارک موجب ایجاد شائبه هایی شده است، افزود: دیوار حائل حد جنوبی ارگ سازه ای نوساز است که زمان احداث آن به اوایل دهه هشتاد برمی گردد، آن هم در محلی که قبلا برای ایجاد سوله در دهه هفتاد حفاری و بتن ریزی عمیق صورت گرفته بود.
آبدار خاطر نشان کرد: در حال حاضر با استناد به نظر کارشناسان نه تنها هیچ لایه تاریخی در آن وجود ندارد بلکه موارد متعددی از نخاله های ساختمانی اعم از میلگرد و نیز بقایای مصالح سوله یادشده به طور کاملا واضح مشاهده می شود.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گفت: با تخریب دیوار مزبور در طرح محوطه سازی پلکان شکیلی جهت دسترسی آسان گردشگران به ارک جایگزین می شود و اطمینان داریم پس از اتمام پروژه تمام انتظارات مردم تبریز و استان به شایستگی برآورده خواهد شد.
وی با اشاره به حرکت شائبه برانگیز پیمانکار پروژه در انجام عملیات شبانه به بهانه محدودیت های ترافیکی گفت: پس از اطلاع از عملیات و به منظور جلوگیری از بروز مشکلات با ورود یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان، عملیات تخریب دیوار حائل متوقف و از هرگونه عملیات شبانه و استفاده از ماشین آلات سنگین ممانعت به عمل آمد.
ارگ علیشاه تبریز با بیش از ۶۰۰ سال قدمت و محرابی با حدود ۳۰ متر ارتفاع از بناهای تاریخی ارزشمند دینی کشورمان است که با شهرت جهانی خود در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
این مجموعه تاریخی در برگیرنده مدرسه، مسجد و خانقاه است که در زمان تاج‌الدین علیشاه جیلانی از امرای گورکانیان در قرن هشتم هجری ساخته شده است.
دریافت کننده: نعمت مرادپور ** انتشار: رستگار
۶۱۳۲/۶۱۸۳

انتهای پیام /*


اجتماعی


میراث فرهنگی


ارگ تبریز


برداشتن دیوار