اخبار گردشگری

مسیر گردشگری در شهر تاریخی سیمره ایجاد می شود

علی سنایی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ایجاد مسیر گردشگری در بناهای تاریخی دنیا مرسوم است، اظهار کرد: این مسیر از بناهای مختلف شهر تاریخی سیمره عبور و از ایستگاه موزه باستان شناسی دره شهر در ابتدای ورود به شهر آغاز می شود.
وی یادآور شد: مساحت شهر تاریخی سیمره حدود ۶۰ هکتار است و تاکنون ۴۰۰ متر از این مسیر ایجاد شده که پس از ایستگاه موزه باستان شناسی دره شهر به تپه میل می رسد که دارای یک موقعیت بلند بوده و تقریبا تمامی محدوده شهر قابل رویت است.
وی تاکید کرد: این مسیر پس از تپه میل از ۲ مسیر مختلف به بازارچه، خانه اربابی، مسجد و کاروانسرا راه دارد و در طول آن سکوهایی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است.
مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره گفت: نرده های محافظ در طول این مسیر به منظور جلوگیری از آسیب به بناهای شهر تاریخی سیمره قرار داده شده است و در آینده نیز سایه بان، آبخوری، نیمکت استراحت و ساعت شنی ایجاد می شود.
سنایی نژاد با بیان اینکه برخی بناهای شهر تاریخی به اصطبل و کاهدان مردم روستای مجاور شهر تاریخی تبدیل شده و جنبه بصری نامناسبی داشت، افزود: تمامی خانه های قرار گرفته در مسیر گردشگری شهر تاریخی سیمره پاکسازی، خوانا سازی و آوار برداری شده است.
وی یادآور شد: حوض آب و فضاهای گم شده در داخل مسجد نیز قابل رویت شده و به منظور رفاه حال بازدید کنندگان بوسیله شاهی کشی، قاب بندی و تخته الوار، کف موقت ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: همچنین دیوارهای مسجد و معابری که مسدود شده بودند، اندود کاری شده و با ایجاد پنجره و دریچه هایی نور مورد نیاز مسجد تامین شده ضمن اینکه یک معبر فلزی برای ورود به داخل مسجد به منظور جلوگیری از تخریب آثار ایجاد شده است.
مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره گفت: تابلو سنگی معرفی و هشدار دهنده به ۲ زبان انگلیسی و فارسی با این مضمون ‘ ثبت این اثر تاریخی به شماره ۶ در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور موید ارزش های استثنایی این مجموعه فرهنگی و تاریخی است که باید به نفع تمام بشریت حفظ و حراست شود’ نیز در ورودی شهر تاریخی نصب شده است.
سنایی نژاد افزود: در سال جاری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی و استانی به شهر تاریخی سیمره اختصاص یافته است که با اولویت حفاظت از آثار تاریخی و معماری شهر هزینه می شود.
وی تاکید کرد: شهر تاریخی سیمره دارای قابلیت ثبت جهانی است و مطالعات لازم در راستای زنده سازی پتانسیل شهر و تبدیل آن به سایت موزه توسط پژوهشگران دانشگاه تهران انجام شده است که این مطالعات مسیر حرکت به سمت جهانی شدن این اثر تاریخی را روشن می کند.
مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره یادآور شد: بر این اساس پیش از آغاز عملیات ایجاد مسیر گردشگری، پاکسازی سطحی شهر تاریخی سیمره از خانه سازی، نخاله، زباله های سطحی خاک، سنگ و کلوخ و فضولات حیوانی کاروانسرا، مسجد، بازارچه و خانه های کاوش شده، انجام شد.
سنایی نژاد با بیان اینکه در گذشته و پیش از احداث شهر جدید، روستایی در کنار بازارچه وجود داشت که خانه های آن ترک شده و به آوار تبدیل شده بودند، اضافه کرد: آواربرداری و دور ریختن خانه های متروکه شهر نیز در مرحله بعدی انجام و مقدمات ایجاد مسیر گردشگری فراهم شد.
وی تاکید کرد: شهر تاریخی سیمره در یک هزار و ۴۰۰ سال گذشته دارای فناوری مهندسی معابر و خیابان ها بوده و از طریق زهکشی و با استفاده ار تن پوشه های سفالی به صورت زیرزمینی و سطحی آبرسانی شده است.
وی با بیان اینکه معماری و قدمت این مجموعه تاریخی بسیار ارزشمند بوده و اولین بنای مسجد کشور در دوره اسلامی در این مجموعه قرار دارد، اظهار کرد: گچبری های منحصربفردی در کاوش های انجام شده در این شهر بدست آمده است که در دوران خود بسیار ارزشمند هستند.
به گزارش ایرنا، شهر تاریخی سیمره بزرگترین محوطه تاریخی در استان ایلام است که با حدود ۶۰ هکتار مساحت در ضلع غربی و جنوب غربی شهر دره شهر قرار دارد و جزو اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.
این محوطه در سال ۱۳۱۰ شمسی به شماره ۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و طبق مطالعات و کاوش‌های انجام گرفته مربوط به قرون اولیه اسلامی است. این شهر تاریخی بر اثر وقوع زلزله‌ای در سال ۳۳۴ هجری قمری تخریب و خالی از سکنه شد.
شهرستان ۶۵ هزار نفری دره شهر واقع در ۱۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام یکی از مناطق تاریخی و باستانی استان ایلام محسوب می‌شود.
طی ۹ فصل کاووش در شهر تاریخی سیمره گچبری های منحصر به فردی از بناهای این شهر تاریخی بدست آمد که در نوع خود بی نظیر هستند. خانه اربابی، بنای مسجد، اماکن حاشیه سیل بند و اماکن مسکونی حاشین نشین شهر، مکان‌های کاووش شده در ۹ فصل کاوش در این محوطه تاریخی هستند.
شهر تاریخی سیمره دارای قابلیت لازم برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است اما بدلیل اینکه مالکیت این شهر در اختیار مردم و بخش خصوصی است برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، ابتدا باید مالکیت آن به دولت واگذار شود ضمن اینکه احیا و ساماندهی و تبدیل کردن شهر تاریخی سیمره به سایت موزه نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
خبرنگار: معصومه امیدی** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
۶۰۳۲/۶۱۱۹

انتهای پیام /*


اجتماعی


میراث فرهنگی


شهر تاریخی سیمره


مسیر گردشگری