اخبار گردشگری

جشن یکصد و یازدهمین سال نهضت مشروطه در تبریز برگزار شد

به گزارش ایرنا، این مراسم به همت اداره های کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و فرهنگ و ارشاد اسلامی با برنامه های متنوع موسیقی، ارایه مقالات علمی در حوزه های حقوقی و سیاسی و هنرنمائی چنگیز مهدی پور استاد موسیقی عاشیقی برگزار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این جشن، با بیان اینکه تبریز شهر قهرمان نهضت مشروطه است، گفت: شخصیت های برجسته ای چون ستارخان و باقرخان با جان فشانی ها و تدابیر خود در این قیام ملی نام و آوازه تبریز را برای همیشه تاریخ سیاسی ایران ثبت کردند.
مرتضی آبدار از برنامه های چهارگانه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای پاسداشت نهضت مشروطه خبر داد و اظهار کرد: در این راستا نخستین برنامه راهبردی این مجموعه، ثبت ملی نهضت مشروطیت به نام تبریز است که این مهم را حق مسلم این شهر قهرمان پرور و غیرتمند می دانیم.
وی، تدوین طرح جامع حفاظت از آثار تاریخی مشروطیت در تبریز، توسعه موزه داری مشروطه و راه اندازی طرح گردشگری مشروطه به مناسبت رویداد مهم تبریز ۲۰۱۸ را از دیگر برنامه های راهبردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برشمرد.
به گزارش ایرنا، فرماندار شهرستان تبریز نیز در این جشن با اشاره به اینکه قیام مشروطیت در تاریخ سیاسی ایران و آذربایجان مفهوم واقعی تاسیس آزادی در کشور بوده است، گفت: مشروطیت حق دخالت ملت در ادره امور جامعه و موثر بودن آنها در اداره مملکت را هموار ساخت.
رحیم شهرتی فراظهار کرد: انقلاب مشروطه برای قانون خواهی بود که برای به دست آوردن آن خون های زیادی ریخته شد و اگر امروز ما در ایران اسلامی با آسایش و امنیت و با قانون مداری زندگی می کنیم ، مدیون رشادت ها و فداکاری های کسانی چون ستارخان و باقرخان در ۱۱۱ سال قبل هستیم.
وی ، شخصیت های موسس مشروطه را افرادی قابل ستایش و جان بر کف خواند و افزود: سعی و تلاش آنها همراه با همراهی و جهاد ملت در کنار موهبت های خاص الهی باعث د این نهضیت در پاره ای از موارد به موفقیت برسد و البته در برخی مقاصد نیز ناکام ماند.
شهرتی فر، برگزاری جشن ها و آئین های مربوط به مشروطیت را فرصتی مغتنم برای بررسی و بازشناسی دلایل و عوامل ناکامی نهضت مشروطیت خواند .
انقلاب مشروطه در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ هجری شمسی با فرمان و امضای قانون سلطنت مشروطه توسط مظفرالدین شاه به پیروزی رسید و بر اساس آن مجلس شورای ملی در ایران تاسیس شد.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام /*


سیاسی


مشروطیت


سالگرد


جشن