اخبار گردشگری

تملک ۸۰۰ هکتار از محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی میراث فرهنگی

مدیر پایگاه میراث فرهنگی گندی شاپور و ایوان کرخه چهارشنبه به ایرنا گفت:با پیگیری صورت گرفته با مسوولان دزفول مقرر شد تملک ۸۰۰ هکتار از محوطه گندی شاپور به سازمان میراث فرهنگی واگذار شودد.
یعقوب زلقی افزود:زمین های محوطه گندی شاپور دزفول در حال حاضر به صورت مشاع در دست جهادکشاورزی است که طبق قراردادهایی به کشاورزان منطقه اجاره داده شده و زیر کشت می رود.
وی افزود:با توجه به اجاره دادن این اراضی مشکلاتی برای این محوطه تاریخی ایجاد شده است لذا این موضوع در نشستی با حضور فرماندار دزفول ،مسئول حقوقی ادار کل میراث فرهنگی استان خوزستان و هیات همراه ، مسولان اداراه منابع طبیعی،جهاد کشاورزی،آب شمال و برق در دفتر دادستان دزفول مطرح و بررسی شد.
وی ادامه داد:در این نشست مصوب شدتملک اراضی گندی شاپور به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود در عوض طی فرایندی چند مرحله ای زمین هایی درجوار این منطقه دراختیار کشاورزان قرار گیرد تا کشاورزان نیز از این حیث دچار مشکل نشوند.
زلقی به دیگر مصوبات این نشست که روز چهارشنبه با حضور احمد قهرمانی دادستان دزفول برگزار شد اشاره کرد و گفت: فرماندار دزفول نیز در این نشست قول مساعد داد باپیگیری مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان ،مسولان برنامه و بودجه استان و استاندار این امکان وجود دارد تا پنج درصد بودجه عمرانی شهرستان به پایگاه گندی شاپور جهت ساماندهی این محوطه اختصاص یابد.
زلقی ادامه داد:در صورتی که این امر محقق شود حدود ۵۰ میلیارد ریال به این پایگاه اختصاص خواهد یافت.
وی ادامه داد:با توجه به اینکه ایجاد کانالهای آبیاری،حفر چاههای عمیق و پایه های برق درعرصه باستانی این محوطه طی دهه های گذشته صورت گرفته است.مقرر شد ادارات ذیربط نسبت به حذف این موارد در عرصه این محوطه اقدام لازم را انجام دهند.
زلقی اظهار کرد:در این نشست همچنین بر اهمیت امنیت و تامین نیروی انسانی جهت حفاظت از این محوطه تاکید شد ومقرر گردید پیگیری لازم در این خصوص صورت گیرد.
وی با بیان اینکه با آغاز اقدامات مرمتی در گندی شاپور حفاظت از این محوطه بسیار ضروری است افزود: این نشست با پیگیری مجدانه دادستان و فرماندار ویژه شهرستان دزفول صورت پذیرفت.
شهر باستانی جندی شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود ۱۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جای مانده تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد. آثار برجای مانده این شهر در ۲۴ شهریور سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
۷۲۷۸/۶۰۶۸
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین