اخبار گردشگری

مرمت بام تیمچه تاریخی سرباز قزوین آغاز شد

به گزارش ایرنا، محمد علی حضرتی روز چهارشنبه در بازدید از این بنای تاریخی افزود: تیمچه سرباز واقع در شمال سرای قیصریه، بنای تاریخی ارزشمند به جای مانده از دوره صفوی-قاجار در مجموعه عظیم و باشکوه بازار قزوین است که به دلیل قرارگیری در بافت تاریخی شهر قزوین، محافظت و جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی در دستور کار مرمتی میراث فرهنگی قرار دارد.
وی با اشاره به روند عملیات اجرایی مرمت بام این بنای تاریخی افزود: با توجه به آسیب‌های وارد شده به این اثر ارزشمند تاریخی، اقدام‌های اولیه حفاظت و رفع خطر بنا با نظارت کارشناسان مرمت میراث فرهنگی طی سال‌های گذشته صورت گرفته و مرحله جدید مرمت و ساماندهی بام آن در قالب اجرای طرح مشارکتی با کسبه بازار آغاز شده است.
حضرتی ادامه داد: استحکام بخشی، زنبوره کردن و دوغاب ریزی طاق‌ها،کرم بندی،پوکه‌ریزی و سیمان بام به متراژ ۲۵۰ متر مربع، بند کشی به متراژ ۲۰۰ متر مربع، عایق کاری رطوبتی و مرمت‌های موضعی به متراژ ۴۰۰ متر مربع و مرمت مجموعه سر در ورودی با تامین اعتباری معادل ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی میراث فرهنگی هم اکنون در این بنای تاریخی در حال انجام است.
تیمچه سرباز بنایی ۲ طبقه واقع در شمال سرای قیصریه است که در دوم شهریور ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۰۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است،.
ورودی این بنا قوس کلیلی داشته و لچکی‎های طاق نمای حجره‌ها با کاشی‌های زرد و صورتی از صحنه‌های شکار، گل و پونه و پرندگان تزئین شده و در درهای این تیمچه نیز از ارسی‌ها چوبی استفاده شده است.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین