اخبار گردشگری

مسجد کبود ایروان؛ زمینه ساز گفت و گوی اسلام و مسیحیت در مقابل اسلام هراسی بیگانگان

علی شجعان امام جمعه و جماعت این مسجد و مبلغ حوزه علمیه قم در ایروان می گوید: در دنیایی که عده ای ایران هراسی و شیعه هراسی را تبلیغ میکنند این مسجد بستر بسیار مناسبی برای گفت و گوی اسلام و میسحیت فراهم کرده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، مسجد کبود، مسجدی ایرانی است که در مرکز شهر ایروان، پایتخت ارمنستان قرار دارد.
در ایروان قدیم ۸ مسجد وجود داشت که اکنون از میان این مساجد، تنها مسجد جامع کبود ایروان باقی‌مانده ‌است.
مسجد کبود که با نام‌های مسجد پارسی، مسجد آبی آسمانی و مسجد گک جامی نیز شناخته می‌شود، در قرن ۱۸ میلادی بنا شد. گزارش شده این مسجد با معماری نسبتا ساده و فاقد هرگونه المان مجلل ، توسط فرمانروای محلی، در دوره‌ سلطنت نادرشاه افشار ساخته شده است. ساخت بنا در سال ۱۷۶۰ آغاز شده و بین سال‌های ۱۷۶۴ تا ۱۷۶۸ به اتمام رسیده است. در دوران حکم‌فرمایی حکومت صفوی، مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی امپراطوری سرزمین پارس اعلام می‌شود. این مسجد به عنوان مسجدی ایرانی، از شاخه‌ی ۱۲امامی پیروی می‌کند.
شجعان در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به ایروان اظهار داشت: حدود چهار سال است که از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مبلغ حوزه علمیه قم در ایروان فعالیت دارم.
وی که امام جمعه و جماعات مسجد نیز است، یادآوری می کند: قدمت مسجد در حدود ۲۵۰ تا ۲۸۰ سال است که شخصی به نام حسینعلی خان که گویا والی ایروان در قدیم بوده آن را بنیان گذاری کرده و ساخته است.
وی افزود: قطع نظر از بحث تاریخی مسجد، در آن، زبان های فارسی و ارمنی به علاقمندان آموزش داده می شود. کتابخانه ای در مسجد قرار دارد که در منطقه قفقاز بی نظیر است و انجمن اسلامی دانشجویان نیز در مسجد کبود فعالیت دارد.
شجعان با اشاره به وجود اتاق گفت و گوی ایران و ارمنستان و نیز فعالیت پزشک های متعدد در مسجد برای آقایان و بانوان در خصوص تاثیرات مسجد کبود در پیوند دو ملت هم اشاره کرد.
وی توضیح داد: مسجد کبود تاثیرات بسیار مثبتی در پیوند بین دو ملت و به تعبیر دیگر دو دین اسلام و مسیحیت داشته است؛ هیچگاه لطف عده ای از دانشجویان ارمنی در مسجد را فراموش نمی کنم.
شجعان یادآوری کرد: حدود سه سال پیش در آستانه ماه رمضان در حال غبار روبی مسجد در بیست و سوم شعبان بودیم که ۵۰ دانشجوی مسیحی به کمک ما در غبار روبی و عطرافشانی مسجد آمدند؛ مسجدی که متعلق به دین اسلام است و توسط دانشجویان مسیحی ارمنستان غبار روبی می شود.
وی تصریح کرد: با وجود این مسجد در ارمنستان نه تنها چالشی نداشته ایم بلکه فرصت های خوبی در این سال ها بین ایران و ارمنستان و حوزه علمیه قم و حوزه مسیحیت برای پیوند بین دو ملت ایران و ارمنستان فراهم شده است..
این مسجد در بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ از سوی بنیاد مستضعفان و جانبازان و توسط معماران ایرانی بازسازی شد و در این مسجد به علاقه‌مندان اهل ارمنستان زبان فارسی تدریس می‌شود.
سال بنای مسجد نشان از دوره حکومت پارسیان بر ایروان و ارمنستان شرقی دارد.
همچنین در ارمنستان تمبر و پاکت پستی مسجد کبود ایروان منتشر شده‌ است.
آرمن ائیسرائیلیان استاد دپارتمان ایرانشناسی دانشگاه دولتی ارمنستان هم در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: مسجد کبود ارمنستان با قدمت بالا یکی از آثار تاریخی کشورمان است.
وی یادآوری کرد: بعد از استقلال ارمنستان، این مسجد که مورد طمع کمونیست ها بود و به دنبال تخریب آن بودند اما توسط مردم ایروان در امان ماند بازسازی شده و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و هم اینک ایرانیان در آنجا موزه دارند و زبان فارسی در مسجد تدریس می شود.
ایسرائیلیان گفت: ایرانیانی که مقیم ارمنستان هستند پنجشنبه ها و جمعه ها در آنجا نماز می خوانند.
وی همچنین افزود: پرونده این مسجد برای ثبت در فهرست آثار تاریخی جهان به یونسکو ارسال شده است.
به گزارش ایرنا، خادم این مسجد فردی است به نام ‘وازگن پاشایان’ که ۶۶ سال سن دارد؛ او اهل تهران است اما ۲۲ سال است که به عنوان خادم مسجد فعالیت می کند.
جسد ‘ حسینقلی خان ‘ هم که یکی از سرداران سپاه ایران بوده و در جنگ های ایران و روس کشته می شود، ۲۲ سال پیش در زمان مرمت مسجد یافت می شود و هم اینک قبر وی در داخل یکی از حجره های مسجد قرار دارد.
همچنین موره صنایع دستی در مسجد فعال بوده و عکس های قدیمی در مسجد در معرض تماشای گردشگران قرار دارد.
سیام**۶۰۸۴**گزارش: امیر خان زاده*ناشر:امیرکاردان راد

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین