اخبار گردشگری

مردم مریوان با پای افزار «کلاش» از نمایندگان جهانی استقبال کردند

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، ویدا توحدی با اشاره به میزبانی دفتر منطقه ای غرب آسیا از این هیات در ایران عنوان کرد: «غدا هیجاوی» رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و «کوین مورای» رئیس منطقه ای شورای جهانی صنایع دستی از ۲۶ تیرماه تا دوم مردادماه از شهرها و روستای ملی گیوه، گلیم و سفال کاندیدای جهانی شدن بازدید می کنند.
وی افزود: با هماهنگی های صورت گرفته این سفر در ابتدا با سنندج و مریوان؛ شهر ملی گیوه در استان کردستان آغاز شد.
توحدی تاکید کرد: میدان ورودی شهر مریوان به نام کلاش (گیوه مختص مریوان) با استفاده از نماد کلاش نامگذاری شده و همچنین ایجاد بازارچه صنایع دستی، موزه زنده تولید صنایع دستی و کلاش، نمایشگاه عکس با محوریت کلاش، تهیه کلیپ مستند مرتبط و اطلاع رسانی عمومی به مردم از طریق رسانه ملی برای استفاده مردم از گیوه در سطح شهر در روز بازدید از عمده برنامه های ضمنی این شهر برای استقبال از بازرسان بوده است که به انجام رسید.
وی افزود: روز گذشته ارزیابان شورای جهانی از کارگاه‌های خانگی و محلی کلاش بافی بازدید کردند و در بخشی از بازدیدهای کارگاهی اشتغال چهار نسل از پدربزرگ تا نتیجه در یک خانواده به بافت کلاش بسیار مورد توجه قرار گرفت.
مشاور معاون صنایع دستی کشور ادامه داد: بازدید از روستای «دره توفی» از جاذبه‌های گردشگری و زیست‌محیطی منطقه، بازدید از کارگاه‌های قدیمی کلاش‌بافی شهر از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای این هیات است و پس از آن، هیات درادامه سفر به سمت سیرجان شهر ملی «گلیم شیرکی پیچ» حرکت می کند.
وی تصریح کرد: ارزیابان شورای جهانی در ادامه سفر خود از کردستان به کرمان با بازدید از کارگاه ها و مراکز تولید گلیم به سمت ایرانشهر و روستای «کلپورگان» روستای ملی سفال کشورمان و نامزد روستای جهانی سفال خواهند رفت.
در روز ۶ مرداد دومین کارگاه آموزشی توسعه و ترویج محصولات صنایع دستی از طریق بکارگیری اینترنت و تجارت الکترونیک (استفاده از فضای اینستاگرام برای معرفی صنایع دستی) توسط کوین مورای از رئیسان منطقه ای شورای جهانی صنایع دستی در محل سازمان میراث فرهنگی برگزار خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دولت یازدهم موفق به ثبت چهار شهر جهانی صنایع‌دستی در شورای جهانی شد.
سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرهای تبریز به‌ عنوان «شهر جهانی فرش»، اصفهان به عنوان «شهر جهانی صنایع‌دستی»، لالجین به‌ عنوان «شهر جهانی سفال» و مشهد به‌ عنوان «شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی» را ثبت کرد.
بهمن نامور مطلق، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، پیش تر در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اصل برندسازی و تجاری‌سازی به‌واسطه ثبت این چهار شهر، گفته بود که ایران از این حیث پس از چین در رتبه دوم در سطح جهان قرار دارد.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
دریافت: علی اسدی** انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین