اخبار گردشگری

سر در عالی قاپوی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی بازسازی می شود

عبدالرحمان وهاب زاده روز یکشنبه افزود: بهار امسال سازمان یونسکو با بازسازی دوباره این سردر به علت اهمیت و جایگاه آن در کل مجموعه موافقت کرده و هم اینک تیمی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی با توجه به اسناد و مدارک موجود در پی طراحی دوباره این اثر تاریخی می باشند.
به گفته وی ، سردر مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی مشهور به عالی قاپو یکی از آثار مهم دوره شاه عباس دوم است که دارای معماری باشکوه و کاشی کاری های معرق ، با کتیبه های قرآنی به خط ثلث از از مهم ترین آثارهنری و معماری دوره صفویه می باشد.
به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی ، ضنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، وی بیان کرد: این اثر به علت نشست طاق ها و فرو ریزی نقاره خانه و وجود خطرات جانی برای مردم، در سال ۱۳۲۱ به دستور فرماندار وقت و توسط نماینده آثار باستانی جمع آوری شد و نقشه های تقریبی ، عکس و قطعات کاشی و کتیبه های سالم پیاده شده از بنا با دقت در انبارهای مجموعه برای استفاده مجدد انبار شده ولی به علت مرور زمان و جابجایی و نبودن امکانات مناسب لطمات جبران ناپذیری دیده است.
مدیر پایگاه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تشریح کرد: محل سردر در سال های قبل حفاری و بخشی از پی و پایه های آن کشف و بعد از مستند سازی برای استفاده و بهره برداری در سال های بعد مجددا خاکریزی شده است.
وهاب زاده ابراز امیدواری کرد ابهامات موجود برای تهیه نقشه و طرح های هنری به کار رفته در سردر و نقوش کاشی کاری ها با همکاری مسوولان موزه ایران باستان و کاخ موزه باغ گلستان و با استفاده از آلبوم عکس ها و مستندات و اسناد و مدارک موجود به تکمیل نقشه های معماری و سازه ای و طرح های کاشی کاری اقدام کرد تا در سال های جاری نسبت به تهیه مصالح مورد لزوم و فراهم آوردن مقدمات کار برای اجرای طرح اقدام کرد.
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از مهم ترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کم نظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است.
این بنا پس از وفات شیخ به سال ۷۳۵ هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد.
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند.
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه (که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است.
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال ۱۳۸۹ خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۶/۶۰۱۸

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین