اخبار گردشگری

۲ شهر و یک روستای ایران در آستانه جهانی شدن

ویدا توحدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون میزبان کارشناسان ارزیابی شورای جهانی صنایع دستی در کشور هستیم که امید است با ارزیابی های مثبت این کارشناسان و تایید نهایی موفق به ثبت شهر مریوان بعنوان شهر جهانی کلاش بافی، شهر سیرجان بعنوان شهر جهانی گلیم شیرکی و روستای کلپورگان از توابع استان سیستان و بلوچستان بعنوان روستای جهانی سفال شویم.
وی تصریح کرد: پیش از این، چهار شهر اصفهان در حوزه صنایع دستی، مشهد در رشته سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، تبریز در حوزه فرش و لالجین در رشته سفال موفق به کسب شهر جهانی شده است.
توحدی همچنین از تایید ۴۳۰ پرونده مربوط به دانش بومی صنایع دستی کشور در دولت یازدهم خبر داد و گفت: در همین مدت موفق به کسب یک نشان بین المللی و ۱۶ نشان جغرافیای ملی در حوزه صنایع دستی شدیم.
مشاور معاون صنایع و هنرهای دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: برای سال ۹۶ نیز برنامه ثبت ملی نشان جغرافیایی برای ۲۲ منطقه در کشور در حوزه صنایع دستی پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا، در ابتدا با ارزیابی شهرها و روستاهای مختلف کشور در بخش صنایع دستی بر اساس شاخص های لازم و برگزاری جلسات شوای راهبردی، شهرها و روستاهایی که قابلیت لازم را داشته باشند، بعنوان شهر ملی انتخاب و پس از آن چنانچه قابلیت جهانی شدن را داشته باشند با ارسال پرونده به شورای جهانی صنایع دستی و ارزیابی مثبت کارشناسان این شورا، آن شهر بعنوان شهر جهانی ثبت می شود.
خبرنگار: خاطره حسین زاده**انتشار:جهانبخش صفری
۷۳۶۳/۶۰۲۱

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبیر:
newsroom@irna.ir



تماس بی واسطه با مسئولین